Psikoloji (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY516
Ders İsmi: Bireyi Tanıma Teknikleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Enstitü
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MEHMET FATİH VARLI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bireyi değerlendirmenin kapsam ve amaçlarını kavrayabilme, bireyi değerlendirmede amaca uygun geçerli ve güvenilir test ve test dışı teknikleri seçebilme ve uygulayabilme, öğrencilere uygulanan test ve test dışı teknikleri puanlayabilme, test uygulamalarından elde edilen ham puanları standart puanlara çevirebilme ve yorumlayabilme ile öğrencilere uygulanan test ve test dışı tekniklerin sonuçlarını rapor edebilme dersin amacını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği: Psikoloji ve eğitim alanında bireyi tanımak ve bireysel farklılıkları ortaya çıkarmak adına kullanılan testler ve test dışı teknikler hakkında bilgi kazandırmak; zekâ, kişilik, tutum, ilgi testlerini ve bireyi tanımaya yönelik test dışı teknikleri tanıtmak; bunların birey ve gruplara dönük uygulamalarına ilişkin bilgi vermek; bu testlerin raporlanma sürecini açıklamaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Testler ve Test Dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlayabilme ve örnek test profilleri üzerinden test raporunu düzenleyebilme.
2) Psikolojik test ve test dışı teknik raporu yazım formatını kullanabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçebilme ve uygulayabilme, sonuçlarını yorumlayabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bireyi değerlendirmenin (Test ve test dışı teknik uygulamanın) kapsamı ve amaçları
2) Değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları
3) Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği
4) Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık
5) Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme
6) Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zekâ, Kişilik, Nöropsikolojik Değerlendirme
7) Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü
8) Gözlem, gözleme dayalı diğer teknikler, derecelendirme ölçekleri, görüşme tekniği örnek uygulamalar
9) Anket, Otobiyografi, Problem Tarama Listesi, Sosyometri, Kimdir Bu?
10) Bireyi Tanımada Kullanılan Diğer Teknikler: Olay İncelemesi, Ev Ziyaretleri, Bibliyoterapi, vb.
11) Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma ve Kullanma, Gessel Gelişim Zekâ Testi Örnek Uygulama, Ham Puanları Standart Puanlara Çevirme ve Yorumlama
12) Görsel-Motor Algı Testlerinin Tanıtımı ve Örnek Uygulamalar. Bender Gestalt Örnek Uygulama, Puanlaması, Yorumlaması
13) Örnek Uygulamalar
14) Örnek Uygulama Üzerinden Rapor Yazma ve Yorumlama

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Kuzgun, Yıldız. Rehberlik ve Psikolojik Danışma. ÖSYM Yayınları.
Myrick, R. D. 1996. Developmental Guidance and Counseling: A Practical Approach.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Psikoloji alanında yenilikçi, araştırmacı, girişimci yetkinlik kazandırır.
2) Sosyal ve etik sorumluluk kazandırır.
3) Çevresiyle etkili iletişim kurma yetkinliği kazandırır.
4) Sürekli öğrenmeyi ilke edindirir.
5) Davranışın temelleri ile ilgili sorun alanlarına katkı sağlayacak özgün sorular üretebilmesini sağlar.
6) Psikolojinin çeşitli disiplinlerinde yapılan araştırmaların süreç ve sonuçlarının anlaşılmasını ve eleştirel raporlar üretilmesini sağlar.
7) Eğitim süresince edindiği bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürebilme becerisi kazandırır.
8) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmasını sağlar.
9) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletmesini sağlar.
10) Psikoloji alanında özgün bir soruyu cevaplamak üzere bilimsel bir araştırma planlama ve yürütme becerisi kazandırır.
11) Sosyal bilimlerde araştırma yapmakta kullanabileceği bir veri analiz programına orta ve üst düzeyde hakim olma becerisi kazandırır.
12) İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgiler edindirir.
13) Psikolojinin çeşitli disiplinlerindeki uygulamalarla ilgili örnek ve modeller aktarır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji alanında yenilikçi, araştırmacı, girişimci yetkinlik kazandırır.
2) Sosyal ve etik sorumluluk kazandırır.
3) Çevresiyle etkili iletişim kurma yetkinliği kazandırır.
4) Sürekli öğrenmeyi ilke edindirir.
5) Davranışın temelleri ile ilgili sorun alanlarına katkı sağlayacak özgün sorular üretebilmesini sağlar.
6) Psikolojinin çeşitli disiplinlerinde yapılan araştırmaların süreç ve sonuçlarının anlaşılmasını ve eleştirel raporlar üretilmesini sağlar.
7) Eğitim süresince edindiği bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürebilme becerisi kazandırır.
8) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmasını sağlar.
9) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletmesini sağlar.
10) Psikoloji alanında özgün bir soruyu cevaplamak üzere bilimsel bir araştırma planlama ve yürütme becerisi kazandırır.
11) Sosyal bilimlerde araştırma yapmakta kullanabileceği bir veri analiz programına orta ve üst düzeyde hakim olma becerisi kazandırır.
12) İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgiler edindirir.
13) Psikolojinin çeşitli disiplinlerindeki uygulamalarla ilgili örnek ve modeller aktarır.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %