Psikoloji (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | PSY516 | ||||||||
Ders İsmi: | Bireyi Tanıma Teknikleri | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Enstitü | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi MEHMET FATİH VARLI | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bireyi değerlendirmenin kapsam ve amaçlarını kavrayabilme, bireyi değerlendirmede amaca uygun geçerli ve güvenilir test ve test dışı teknikleri seçebilme ve uygulayabilme, öğrencilere uygulanan test ve test dışı teknikleri puanlayabilme, test uygulamalarından elde edilen ham puanları standart puanlara çevirebilme ve yorumlayabilme ile öğrencilere uygulanan test ve test dışı tekniklerin sonuçlarını rapor edebilme dersin amacını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Psikoloji ve eğitim alanında bireyi tanımak ve bireysel farklılıkları ortaya çıkarmak adına kullanılan testler ve test dışı teknikler hakkında bilgi kazandırmak; zekâ, kişilik, tutum, ilgi testlerini ve bireyi tanımaya yönelik test dışı teknikleri tanıtmak; bunların birey ve gruplara dönük uygulamalarına ilişkin bilgi vermek; bu testlerin raporlanma sürecini açıklamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bireyi değerlendirmenin (Test ve test dışı teknik uygulamanın) kapsamı ve amaçları | |
2) | Değerlendirmenin tarihsel, kültürel, yasal ve etik boyutları | |
3) | Değerlendirme sürecini etkileyen faktörler, psikolojik değerlendirme sürecinde ön görüşmenin amacı ve içeriği | |
4) | Testler ve sınamada güvenirlilik, geçerlilik ve kullanışlılık | |
5) | Okul öncesinde ve eğitimde değerlendirme, başarı, yetenek, performans, portfolyo, otantik değerlendirme | |
6) | Tanılayıcı testler ve test bataryaları tanıtımı: Zekâ, Kişilik, Nöropsikolojik Değerlendirme | |
7) | Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçme ve uygulama prosedürü | |
8) | Gözlem, gözleme dayalı diğer teknikler, derecelendirme ölçekleri, görüşme tekniği örnek uygulamalar | |
9) | Anket, Otobiyografi, Problem Tarama Listesi, Sosyometri, Kimdir Bu? | |
10) | Bireyi Tanımada Kullanılan Diğer Teknikler: Olay İncelemesi, Ev Ziyaretleri, Bibliyoterapi, vb. | |
11) | Gelişim Test ve Envanterlerini Tanıma ve Kullanma, Gessel Gelişim Zekâ Testi Örnek Uygulama, Ham Puanları Standart Puanlara Çevirme ve Yorumlama | |
12) | Görsel-Motor Algı Testlerinin Tanıtımı ve Örnek Uygulamalar. Bender Gestalt Örnek Uygulama, Puanlaması, Yorumlaması | |
13) | Örnek Uygulamalar | |
14) | Örnek Uygulama Üzerinden Rapor Yazma ve Yorumlama |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Kuzgun, Yıldız. Rehberlik ve Psikolojik Danışma. ÖSYM Yayınları. Myrick, R. D. 1996. Developmental Guidance and Counseling: A Practical Approach. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Psikoloji alanında yenilikçi, araştırmacı, girişimci yetkinlik kazandırır. | ||||||||||||
2) Sosyal ve etik sorumluluk kazandırır. | ||||||||||||
3) Çevresiyle etkili iletişim kurma yetkinliği kazandırır. | ||||||||||||
4) Sürekli öğrenmeyi ilke edindirir. | ||||||||||||
5) Davranışın temelleri ile ilgili sorun alanlarına katkı sağlayacak özgün sorular üretebilmesini sağlar. | ||||||||||||
6) Psikolojinin çeşitli disiplinlerinde yapılan araştırmaların süreç ve sonuçlarının anlaşılmasını ve eleştirel raporlar üretilmesini sağlar. | ||||||||||||
7) Eğitim süresince edindiği bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürebilme becerisi kazandırır. | ||||||||||||
8) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmasını sağlar. | ||||||||||||
9) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletmesini sağlar. | ||||||||||||
10) Psikoloji alanında özgün bir soruyu cevaplamak üzere bilimsel bir araştırma planlama ve yürütme becerisi kazandırır. | ||||||||||||
11) Sosyal bilimlerde araştırma yapmakta kullanabileceği bir veri analiz programına orta ve üst düzeyde hakim olma becerisi kazandırır. | ||||||||||||
12) İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgiler edindirir. | ||||||||||||
13) Psikolojinin çeşitli disiplinlerindeki uygulamalarla ilgili örnek ve modeller aktarır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji alanında yenilikçi, araştırmacı, girişimci yetkinlik kazandırır. | |
2) | Sosyal ve etik sorumluluk kazandırır. | |
3) | Çevresiyle etkili iletişim kurma yetkinliği kazandırır. | |
4) | Sürekli öğrenmeyi ilke edindirir. | |
5) | Davranışın temelleri ile ilgili sorun alanlarına katkı sağlayacak özgün sorular üretebilmesini sağlar. | |
6) | Psikolojinin çeşitli disiplinlerinde yapılan araştırmaların süreç ve sonuçlarının anlaşılmasını ve eleştirel raporlar üretilmesini sağlar. | |
7) | Eğitim süresince edindiği bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürebilme becerisi kazandırır. | |
8) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmasını sağlar. | |
9) | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletmesini sağlar. | |
10) | Psikoloji alanında özgün bir soruyu cevaplamak üzere bilimsel bir araştırma planlama ve yürütme becerisi kazandırır. | |
11) | Sosyal bilimlerde araştırma yapmakta kullanabileceği bir veri analiz programına orta ve üst düzeyde hakim olma becerisi kazandırır. | |
12) | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgiler edindirir. | |
13) | Psikolojinin çeşitli disiplinlerindeki uygulamalarla ilgili örnek ve modeller aktarır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |