Elektrik-Elektronik Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EEE206
Ders İsmi: Devre Teorisi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 2 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi VEDAT ESEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Devre Teorisi 2 dersinde AC gerilim ve akım kaynakları içeren devreler ve bu devrelerin matematiksel prensipler kullanılarak nasıl çözüleceği öğretilmektedir. Aynı zamanda dengelenmiş üçlü faz devresi ve frekans seçici gibi özel devreler de incelenmektedir. Öğrenciler dersi tamamladıklarında matematiksel yöntemler kullanarak elektrik devrelerini modelleyebilecek ve çözebilecektir.
Dersin İçeriği: 1. Sinusoidal sabit hal tepkisi analizi, frekans sahası ve fazör dönüşümü yöntemi
2. Frekans sahasında devre analizi, pasif devre elemenları, Kirchhoff kanunları, seri-paralel bağlama, delta-Y dönüşümü, kaynak dönüşümleri, Thevenin Norton eşdeğer devresi, düğüm gerilim yöntemi, göz akım yöntemi, fazör diagramlar
3. Transformatör ve ideal transformatörler
4. Sinusoidal sabit hal güç hesaplamaları, anlık güç, ortalama güç, reaktif güç, rms değeri, kompleks güç, maximum güç transferi
5. Üçlü faz devreleri, dengelenmiş üçlü faz devresi, üçlü faz voltaj kaynakları, Y-Y devresinin analizi, Y-delta devresinin analizi, kaynak tarafında delta-Y dönüşümleri, üçlü faz devrelerinde güç hesaplama, üçlü faz devrelerinde gücün ölçülmesi
6. Laplace dönüşümü, basamak fonskiyonu, dürtü fonksiyonu, fonskiyonel ve operasyonel dönüşümler, Laplace dönüşümünün uygulanması, ters Laplace dönüşümü, Laplace dönüşümünün kutup ve sıfırları, ilk ve son değer teoremleri

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sinüzoid, Fazör, Empedans, Admitans Kavramlarını ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) AC kaynaklar içeren elektrik devrelerinin sinusoidal sabit hal tepkisini çözebilir.
2) Dengelenmiş üç fazlı devreleri çözebilir
3) Rms değeri ve Aktif, reaktif ve gücü hesaplayabilir.
4) Bir elektrik devresini Laplace dönüşümü kullanarak çözebilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sinüzoidler ve Fazörler Alexander, C. K., & Sadiku, M. N. (2000). Fundamentals of electric circuits. McGraw-Hill Education
2) Frekans Uzayında Kirchhoff Yasaları
3) Sinüzoidal Kararlı Durum Analizi-Düğüm Analizi, Çevre Analizi
4) Sinüzoidal Kararlı Durum Analizi-Süperpozisyon Teoremi, Kaynak dönüşümü, Thevenin ve Norton Eşdeğer Devreleri
5) Op-Amp AC Devreleri
6) AC Güç Analizi
7) AC Güç Analizi-2
8) Ara Sınav
9) Üç Fazlı Devreler-1
10) Üç Fazlı Devreler - 2
11) Manyetik Kuplajlı Devreler
12) Frekans Cevabı
13) Laplace Dönüşümü, Basamak Fonskiyonu, Dürtü fonksiyonu, Fonskiyonel ve Operasyonel Dönüşümler
14) Laplace Dönüşümü Kullanarak Devre Analizi
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Alexander, C. K., & Sadiku, M. N. (2000). Fundamentals of electric circuits. McGraw-Hill Education
Diğer Kaynaklar: Electric Circuits, James W. Nilsson and Susan A. Riedel, Prentice Hall, 9th Edition, Prentice Hall.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

1

Program Kazanımları
1) Matematik ve fen bilimleri alanlarında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi.
2) İlgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
6) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü tasarlamak için modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
7) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma beceris.
8) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
9) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama ve deney yapma becerisi.
10) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
11) Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
12) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.
13) Bireysel çalışma becerisi.
14) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
15) En az bir yabancı dil bilgisi.
16) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi.
17) Etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
18) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
19) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
20) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
21) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.
22) Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık.
23) Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
24) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi.
25) Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ve fen bilimleri alanlarında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi. 3
2) İlgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 5
3) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi. 5
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 5
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. 3
6) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü tasarlamak için modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 2
7) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma beceris. 3
8) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 4
9) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama ve deney yapma becerisi. 4
10) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 5
11) Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. 1
12) Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. 1
13) Bireysel çalışma becerisi. 4
14) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. 3
15) En az bir yabancı dil bilgisi. 5
16) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi. 2
17) Etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 2
18) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık. 1
19) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 1
20) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 2
21) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. 1
22) Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık. 3
23) Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 1
24) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi. 1
25) Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100