Psikoloji (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | PSY503 | ||||||||
Ders İsmi: | Kişilik Psikolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi DİLER ÖZYURT | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı kişilik oluşumunda etkili faktörlerin öğrenilmesi ve kişilik oluşumunu açıklamada farklı yaklaşımların görüşleri hakkında bilgi sahibi olunması, kişiliğin ölçümünde kullanılan araçların tanınması ve kişilik bozukluklarının öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Başlıca kişilik kuramları ile kişilik gelişimi ve işleyişi alanındaki görgül çalışmaların incelenmesi. Ergenlik ve gençlikteki fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal gelişim ve uyum konuları esas alınır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı, Temel kavramlar: Mizaç-karakter, Kişiliğin belirleyicileri, kişiliğin ölçümü, kişilik kuramı türleri | Konuya ilişkin ön okumalar |
2) | Psikoanalitik kuram- Sigmund Freud. Topografik kuram, yapısal kuram, Psioseksüel gelişim evreleri, psikoanalitik değerlendirme | Konuya ilişkin ön okumalar |
3) | Sosyal gelişim kuramı Erik Erikson. Kuramın insan doğasına bakışı, psikososyal gelişim evreleri | Konuya ilişkin ön okumalar |
4) | Analitik Psikoloji Gustav Jung, insan doğasına bakış, kişiliğin yapısı (psişe ve psişik enerji), bilinç düzeyleri, bilinçdışı, kollektif bilinç dışı, arketipler. | Konuya ilişkin ön okumalar |
5) | Psikoanalitik sosyal kuram- Karen Horney. Kuramın insan doğasına bakışı, kişiliğin yapısı ve gelişimi, nevrotik ihtiyaçlar, temel yaşam stratejileri | Konuya ilişkin ön okumalar |
6) | Bireysel Psikoloji Alfred Adler, kuramın insan doğasına bakışı, kişiliğin yapısı, sosyal ilgi, aşağılık hissi ve üstünlük çabası, doğum sırası, kişilik gelişimi. | Konuya ilişkin ön okumalar |
7) | Bilişsel Davranışçı kuram açısından kişilik. Davranışçı kuram, bilişisel kuram, sosyal öğrenme kuramı, Bandura | Konuya ilişkin ön okumalar |
8) | Vize haftası | |
9) | Humanistik yaklaşım. Carl Rogers, Abraham Maslow | Konuya ilişkin ön okumalar |
10) | Bağlanma kuramı, John Bowlby, güvenli bağlanma, kaygılı bağlanma, kaçıngan bağlanma. | Konuya ilişkin ön okumalar |
11) | Biyolojik ve evrimsel kuramlar. | Konuya ilişkin ön okumalar |
12) | Ayırıcı özellik kuramı. Gordon Allport, Raymond Catell, Robert McCrae, Paul Costa. | Konuya ilişkin ön okumalar |
13) | Kişiliğin Ölçümü | Konuya ilişkin ön okumalar |
14) | Kişilik bozuklukları | Konuya ilişkin ön okumalar |
15) | Final haftası |
Ders Notları / Kitaplar: | Kişilik Kuramları-Gerçek Yaşamdan Kişilik Analizi Örnekleriyle.Ed. Dilek Gençtanırım-Kurt, Evrim Çetinkaya-Yıldız. Pegem Akademi Yayınevi.3. Baskı |
Diğer Kaynaklar: | Kişilik Kuramları-Gerçek Yaşamdan Kişilik Analizi Örnekleriyle.Ed. Dilek Gençtanırım-Kurt, Evrim Çetinkaya-Yıldız. Pegem Akademi Yayınevi.3. Baskı |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
4 |
3 |
5 |
6 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Psikoloji alanında yenilikçi, araştırmacı, girişimci yetkinlik kazandırır. | ||||||||||||
2) Sosyal ve etik sorumluluk kazandırır. | ||||||||||||
3) Çevresiyle etkili iletişim kurma yetkinliği kazandırır. | ||||||||||||
4) Sürekli öğrenmeyi ilke edindirir. | ||||||||||||
5) Davranışın temelleri ile ilgili sorun alanlarına katkı sağlayacak özgün sorular üretebilmesini sağlar. | ||||||||||||
6) Psikolojinin çeşitli disiplinlerinde yapılan araştırmaların süreç ve sonuçlarının anlaşılmasını ve eleştirel raporlar üretilmesini sağlar. | ||||||||||||
7) Eğitim süresince edindiği bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürebilme becerisi kazandırır. | ||||||||||||
8) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmasını sağlar. | ||||||||||||
9) Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletmesini sağlar. | ||||||||||||
10) Psikoloji alanında özgün bir soruyu cevaplamak üzere bilimsel bir araştırma planlama ve yürütme becerisi kazandırır. | ||||||||||||
11) Sosyal bilimlerde araştırma yapmakta kullanabileceği bir veri analiz programına orta ve üst düzeyde hakim olma becerisi kazandırır. | ||||||||||||
12) İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgiler edindirir. | ||||||||||||
13) Psikolojinin çeşitli disiplinlerindeki uygulamalarla ilgili örnek ve modeller aktarır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Psikoloji alanında yenilikçi, araştırmacı, girişimci yetkinlik kazandırır. | 4 |
2) | Sosyal ve etik sorumluluk kazandırır. | 5 |
3) | Çevresiyle etkili iletişim kurma yetkinliği kazandırır. | 5 |
4) | Sürekli öğrenmeyi ilke edindirir. | 5 |
5) | Davranışın temelleri ile ilgili sorun alanlarına katkı sağlayacak özgün sorular üretebilmesini sağlar. | 5 |
6) | Psikolojinin çeşitli disiplinlerinde yapılan araştırmaların süreç ve sonuçlarının anlaşılmasını ve eleştirel raporlar üretilmesini sağlar. | 4 |
7) | Eğitim süresince edindiği bilgi ve uygulamaları, sosyal sorumluluk yaklaşımı çerçevesinde proje ve etkinliklere dönüştürebilme becerisi kazandırır. | 4 |
8) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmasını sağlar. | 5 |
9) | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi bireysel çalışma ya da ekip çalışması ile hazırlayıp yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletmesini sağlar. | 4 |
10) | Psikoloji alanında özgün bir soruyu cevaplamak üzere bilimsel bir araştırma planlama ve yürütme becerisi kazandırır. | 5 |
11) | Sosyal bilimlerde araştırma yapmakta kullanabileceği bir veri analiz programına orta ve üst düzeyde hakim olma becerisi kazandırır. | 4 |
12) | İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgiler edindirir. | 5 |
13) | Psikolojinin çeşitli disiplinlerindeki uygulamalarla ilgili örnek ve modeller aktarır. | 5 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |