Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
- Anlatım Özellikleri
- Anlatım Türleri - Düşünceyi Geliştirme Yolları
- Metin İnceleme - Yazıyı Planlama |
Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt, Papatya Yayıncılık.
- Türk Dil Kurumu, İmla Kılavuzu, Ankara. |
2) |
● Dünya Dillerine Genel Bir Bakış
● Yapı bakımından diller
● Kaynak bakımından diller
● Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri
● Türkçenin Tarihsel Gelişimi
● Türk dilinin tarihsel dönemler |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi
Atatürk Üniversitesi Açıköğreitm Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını, Erzurum, 2019 |
3) |
- Yazma Aşaması
- Paragraf
- Sayıların Yazılışı
- Birleşik Sözcüklerin Yazılışı
- Ayrı Yazılan Birleşik Sözcükler |
- Türk Dil Kurumu, İmla Kılavuzu, Ankara
- Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt Papatya Yayıncılık
- Baki Asiltürk, Yazılı Anlatım, Metin İnceleme ve Oluşturma |
4) |
Ses bilgisi
Ses nedir?
Ses uyumları
Ses olayları |
|
5) |
Noktalama İşaretleri |
Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara |
6) |
Doğru Türkçe kullanımının önemi
İmlanın Önemi
Yazım Kuralları |
Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara |
7) |
- Bazı Ek ve Bağlaçların Yazımı
- Gün, Ay ve Tarihlerin Yazılışı
- Ses Bilgisi |
- Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları TDK, İmla Kılavuzu, Ankara
- T. Nejat Gencan, Dilbilgisi, Ayraç Yayınları, Ankara.
- Dil Derneği, Yazım Kılavuzu, 4. Baskı, Ankara 2000. |
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Cümlenin Ögeleri |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
10) |
Dil Bilgisi (isim, fiil, sıfat, zamir) |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
11) |
Dil Bilgisi (zarf, edat, bağlaç) |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
12) |
- Bazı Ek ve Bağlaçların Yazımı
- Gün, Ay ve Tarihlerin Yazılışı
- Ses Bilgisi |
- Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları TDK, İmla Kılavuzu, Ankara
- T. Nejat Gencan, Dilbilgisi, Ayraç Yayınları, Ankara.
- Dil Derneği, Yazım Kılavuzu, 4. Baskı, Ankara 2000. |
13) |
Anlatım Bozukluğu
Genel tekrar |
Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını |
14) |
Final sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Dersin hocası tarafından hazırlanan ders notları ve slaytlar. /
Ledure notesand slides prepared by the course instructor. |
Diğer Kaynaklar: |
Aksan, Doğan; Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dil Bilim I, Ankara, 1979.
Banguoğlu, Tahsin; Türkçenin Grameri, TDK Yay., Ankara, 1990
Caferoğlu, Ahmet; Türk Dili Tarihi II, İstanbul Ü, Edb. Fak. Yay., İstanbul,1964.
Ercilasun, Ahmet B.; Başlangıcından Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay.,
Ankara, 2004.
Temur, N. ve Kurt, M.(2023) Üniversiteler için Türk Dili 1. Ankara: Gazi Üniversitesi TÖMER Yayınları
Korkmaz, Zeynep, Orya; Türk Dili ve Komp. Bilgileri, YOK Yay., Ankara, 1995. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edebi türler, kavramlar ve terimler ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmak ve edebi, eleştirel, tarihsel ve dilbilimsel yaklaşımları metin çözümlemede kullanabilmek. |
|
2) |
İngilizce'nin ses bilimi, morfolojik, semantik, etimolojik özelliklerini kavramış olmak. |
|
3) |
Alanla ilgili sözlü ve yazılı sunumlar hazırlayıp sunacak donanımı sağlamak. Bu aktarım için zengin sözcük dağarcığına, doğru ifade ve söylem becerisine sahip olmak ve yazım kurallarına hakim olmak. |
|
4) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak edebi metinleri yorumlayabilmek, değerlendirmek, dil çözümlemeleri yapabilmek, araştırmaya ve kanıtlara dayalı yorumlar ve çıkarımlar üretmek. |
|
5) |
Dil, din, toplumsal cinsiyet, kültürel ve cinsel kimlikler ve farklılıklar gibi unsurların farkında olan ve bunları sorgulayan bir dünya görüşü edinmiş olmak. |
|
6) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal bilgilerini edebi metinlerde ve ilgili alanlarda ileri düzeyde kullanır |
|
7) |
Çeşitli akademik kaynaklardan yararlanarak araştırma makalesi ve tez gibi metinleri yazma becerisi kazanmış olmak. |
|
8) |
Her yüzyılda toplumun nasıl şekillendiğini görmek, toplumsal yaşama uyum ve etik kurallara göre davranma konusunda örnek olacak modelleri kazanmak. |
|
9) |
Alanın temel bilgilerine, güncel bilgi ve ileri düzeydeki uygulama bilgilerine bir arada sahip olmak |
|
10) |
Alanı ile ilgili çalışma ve kaynakları okuyup anlayarak Türkçeye aktarabilmek |
|
11) |
Kültür ve edebiyatın kazandırdığı bilgi birikimini, iletişim becerilerini, eleştirel bakış açısını ve esnekliği yaşamın diğer alanlarına (öğretmenlik, rehberlik, çevirmenlik, uluslararası ilişkiler, editörlük, vd.) aktarabilmek. |
|
12) |
İngiliz Edebiyatı, kültürü ve tarihinin yanı sıra Amerikan Kültürü ve Amerikan Edebiyatı, Amerikan tarihini de özümsemek. |
|
13) |
Alan ile ilgili popüler konuları topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur |
|
14) |
İleri düzeyde alan bilgisi edinerek kuramsal çalışmaları izleyebilmek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek ve yurt dışı projelerinde görev alabilmek. |
|
15) |
Kamu alanında ve özel sektörde çalışmak için gereken dil hakimiyetine, araştırma ve iletişim becerilerine ve güçlü bir genel kültüre sahip olmak. |
|