Tarih (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS503
Ders İsmi: Paleografya
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. EMİR BOSTANCI
Dersi Veren(ler):








Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Osmanlı yazışma yöntemlerin ve burada kullanılan terimler ve kavramların öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği: Osmanlı diplomatik dilinin kavranması ve araştırmalarda kullanılmasıdır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Matbu ve el yazısı metinler okumak.
2) Okunulan metinlerden bilgi çıkarmak
3) Tarih ve kültür tarihi ile ilgili kaynakları, eser sahiplerini tanımak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Diplomatik (belge ilmi) Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu I, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010
2) Osmanlı diplomatiğinin doğuşu -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
3) Yazışmalarda kullanılan belgelerin malzemeleri -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
4) Aklam-ı Sitte -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
5) Diğer Yazılar -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
6) Vakfiyelerin diplomatik açıdan incelenmesi -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul, 2016 -Faruk K. Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul, 2015
7) Alıştırmalar Yılmaz Kurt, Muhammet Ceyhan. Osmanlı Paleografyası ve Diplomatikası, Akçağ Yayınları, Ankara, 2012
8) Vize Haftası
9) Fermanların özellikleri ve sahte fermanların ayırt edilmesi Yılmaz Kurt, Muhammet Ceyhan. Osmanlı Paleografyası ve Diplomatikası, Akçağ Yayınları, Ankara, 2012
10) Fermanların özellikleri ve sahte fermanların ayırt edilmesi ile ilgili örnek belgeler M.Tayyib Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, Enderun Kitabevi, İstanbul, 1992
11) Name-i Hümayun M.Tayyib Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, Enderun Kitabevi, İstanbul, 1992
12) Ahidname-i Hümayun Yılmaz Kurt, Muhammet Ceyhan. Osmanlı Paleografyası ve Diplomatikası, Akçağ Yayınları, Ankara, 2012
13) Muahede M.Tayyib Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, Enderun Kitabevi, İstanbul, 1992
14) Paleografya çalışması M.Tayyib Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, Enderun Kitabevi, İstanbul, 1992
15) Final haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Yılmaz Kurt, Muhammet Ceyhan. Osmanlı Paleografyası ve Diplomatikası, Akçağ Yayınları, Ankara, 2012
Diğer Kaynaklar: • M.Tayyib Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, Enderun Kitabevi, İstanbul, 1992

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Tarih Biliminin Temel Kaynaklarına Ulaşabilir.
2) Tarih eğitimiyle ilgili bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.
3) Çağdaş Metodlara dayanarak tarihin yeniden değerlendirmesini yapabilir.
4) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir.
5) Yüksek Lisans düzeyinde tarih eğitimi bilgisine sahiptir.
6) Akademik niteliklere uygun Makale ve Raporlar üretebiir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih Biliminin Temel Kaynaklarına Ulaşabilir. 5
2) Tarih eğitimiyle ilgili bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. 5
3) Çağdaş Metodlara dayanarak tarihin yeniden değerlendirmesini yapabilir. 3
4) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir. 1
5) Yüksek Lisans düzeyinde tarih eğitimi bilgisine sahiptir. 5
6) Akademik niteliklere uygun Makale ve Raporlar üretebiir. 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100