Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY312
Ders İsmi: Toplumsal Cinsiyet 
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SAİT KAHRAMAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, cinsiyet ve toplumsal cinsiyet ile ilgili kuramlar ve araştırmalara odaklanarak toplumsal cinsiyetin nasıl yapılandırıldığını, sürdürüldüğünü ve yaşamımızın farklı alanlarındaki anlamlarını tartışmak, cinsiyet ayrımcılığını ve cinsiyet rollerinin sonuçlarını farklı açılardan değerlendirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders; Toplumsal Cinsiyet Psikolojisine Giriş, Toplumsal Cinsiyet Psikolojisinde Temel Kavramlar, Toplumsal Cinsiyetle İlgili Temel Kuramlar, Toplumsal Cinsiyet Kalıpyargıları ve Cinsiyet Ayrımcılığı, Cinsiyet Benzerlikleri ve Farklılıkları, Kadın-Erkek İlişkileri, Evlilik ve Anne-Baba Olmak, Erkeklik, Toplumsal Cinsiyet ve Eğitim, Toplumsal Cinsiyet ve İşgücü, Toplumsal Cinsiyet ve Şiddet, Toplumsal Cinsiyet ve Medya, Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Politika, Toplumsal Cinsiyet Eşitliği, Dönemin Gözden Geçirilmesi; konularını içermektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Cinsiyet, cinsiyet ayrımcılığı, toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet eşitliği gibi temel kavramları tanımlayabilir, farklı bakış açışlarını eleştirel bir şekilde değerlendirebilir.
2) Cinsiyet farklılıklarının biyolojik, çevresel ve toplumsal unsurlarını irdeleyebilir.
3) Toplumsal cinsiyete ilişkin mevcut kalıpyargıları analiz edebilir, toplumsal cinsiyetin üretildiği ve sürdürüldüğü mekanizmaları yorumlayabilir.
4) Toplumsal cinsiyetle ilgili araştırmaları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
5) Toplumsal cinsiyet eşitsizliğini aile, iş yaşamı, medya, eğitim gibi farklı toplumsal kurumlar ve referansla tartışabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ön Okumalar Haftalık ders sunumları
2) Ön okumalar Ders sunumları
3) Ön okumalar Ders sunumları
4) Ön okumalar ders sunumları
5) ön okumalar ders sunumları
6) Ön okumalar ders sunumları
7) ön okumalar ders sunumları
8) ön okumalar ders sunumları
9) ön okumalar ders sunumları
10) ön okumalar ders sunumları
11) ön okumalar ders sunumları
12) ön okumalar ders sunumları
13) ön okumalar ders sunumları
14) ön okumalar ders sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Dökmen, Z.Y. (2004). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Saygılıgil, F. (Ed.) (2016.) Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları. Hooks, B. (2002). Feminizm Herkes İçindir (Çev. E. Aydın, B. Kurt, Ş. Özgün ve A. Yıldırım). İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma 3
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma 4
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma 3
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme 3
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme 5
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme 5
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme 3
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme 4
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme 3
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme 4
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %