Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
|
|
1) |
Senaryo Tanımı
Senaryo Metnin Temel Özellikleri
Senarist: Araştırma ve Gözlem
Senaryonun Kısa Tarihi
|
|
2) |
-Sahne Çizgisi
Yüklemler
-Didaskalya ve Ses Öğeleri
A.) Aktif bilgilendirme
B.) Pasif Bilgilendirme
|
|
3) |
Diyalog
Segmentasyon
Süre belirleme
Televizyon
Telefon konuşmaları
Geriye Dönüş, Rüya, Detay
Diğer senaryo terimleri: Kalabalık Arşiv, Aynı Anda vb.
|
|
4) |
- Sorunsal
-Önerme
Senaryo Yazım Aşamaları:
Tek Cümle Özeti, Konu Özeti, Sinopsis
Öyküleme
-Özdeşleşme
-Aristo Kurgusu
- Gerçeklik ve Gereklilik
- Gerçek ve İhtimal
-Fokalizasyon
Zaman: Diegetik Zaman - Anlatım Zamanı -Sahne Zamanı - Zaman Geçişleri
Çatışma:
Dış Çatışma:
İç Çatışma: Statik ve Dinamik iç çatışma
Eylem İkilemi
Etik ikilem
|
|
5) |
Yapı Modelleri
-İlyada - Odisey
Dramatik ve Tematik Yapılı Filmlerin Tanımlanması
Dramatik Yapı elemanları:
-Baş karakter:
Baş karakter/ Kahraman
Başkarakter Belirlenmesi
Baş Karakterin Ortaya Çıkışı ve Kayboluşu
Baş karakter Kötü Adam
Birden Fazla Baş Karakter
- Amaç
Amacın Özellikleri
Amaç örnekleri
Amacın baş karakteri Belirlemesi
-Nedenler ve Motivasyon
Yol
Hedef Obje,
-Engel
Aciliyet
Gerilim
Dış Engel
İç Engel
|
|
6) |
-Antagonist ( Kötü adam)
- Kreşendo
-Alternatif Ritim
-Yumuşak Karın
Lokal Engel Alışkanlığı
-Aktlara göre yapı modelleri
-Dramatik Yapı Kurgusu
Big Event (önemli Hadise) yapısı
Amaçlı Yapı
Mc Guffin
Kronik yapı
-Dramatik Yapı Özellikleri
Dramatik Sonuç
Amaç Kırılması
Kırmızı Ringa
-Tematik Yapı Modeli
Tematik ve dramatik yapının birlikte kullanılması
-Dramatik yapı içinde tematik Yapı Kurgusu
Dramatik yapı içinde tematik değişim ya da ikincil yapı
- Birlik:
Zaman Birliği
Mekan Birliği
Eylem Birliği
|
|
7) |
Örnek bir filmin senaryo analizi:
Baş karakter
Amaç
İç ve Dış engeller
Çatışma
Dramatik yapı içinde tematik yapı
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
-Sunum
1., 2. ve 3. Akt
-1. Akt:
Açılış
Arena
Hamarsiya
Önemli hadise
Sandık ve künye
Meslek
Tarla
Tematik hazırlık
-2. Akt:
Dönüşü olmayan nokta
Yumuşak karın
Klimax ve dramatik sonuç
-3. Akt:
-Şok
2. ve 3. Akt dramatik sonuçları
------------------
Alternatif yapı modelleri:
- Geriye dönüş
- İleriye gidiş
- Diğer Türler
-Dramatik ironi kurgusu
Esrar
Sürpriz.
|
|
10) |
Örnek Bir filmin Senaryo Çözümlemesi: Sunum, Açılış, Hamarsia, Akt'lar, Dramatik İroni Kurgusu |
|
11) |
KARAKTER YARATIMI VE EYLEM
-Hareket
-Eylem
-Karakter Özellikleri
-Bağımsız Eylem Sahnesi
-Kişilik Duygusu ve Davranış
-Değişim ve Gelişme
-Pasaport
-Diğer Karakterler
HAZIRLIK
-Hazırlık ve Katılım
-Ad
-Anons
-Elips
-Sağma
-Meslek
|
|
12) |
Örnek bir filmin senaryo çözümlemesi: Karakter Yaratımı, Eylem ve Hazırlık |
|
13) |
Diyalog
Doğru Diyalog Yazımı
Bilgilendirme
Diyalog Çalışmaları
Tersleme/Tekrar
Kısa Film Senaryosu
Uyarlama
Belgesel Film Senaryosu
|
|
14) |
Örnek bir filmin senaryo çözümlemesi: Diyalog ve diğer unsurlar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi. |
5 |
2) |
Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi. |
|
3) |
Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi. |
|
4) |
Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi. |
4 |
5) |
Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi. |
1 |
6) |
Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi. |
|
7) |
Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi. |
3 |
8) |
Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi. |
|
9) |
Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi. |
2 |
10) |
Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi. |
2 |
11) |
Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi. |
1 |
12) |
Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi. |
5 |