Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF110
Ders İsmi: Senaryo Yazımı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 5
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi CEM YILDIRIM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi CEM YILDIRIM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere kurmaca bir film senaryosu yazabilmeleri için gerekli olan bilgi ve becerileri vererek, özgün ya da uyarlama bir öykü için sinopsis, tretman ve senaryo metni yazabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrenciler kurmaca bir film senaryo metninin nasıl yazılacağını öğrenecektir. Ders boyunca, senaryo yazımının teknik ve yöntemleri, öyküleme, karakter oluşturma, gerilim ve çatışma teknikleri teorik ve uygulamalı olarak işlenecek ve dönem sonunda her öğrenci özgün ya da uyarlama bir kurmaca film projesinin sinopsis, tretman ve senaryo metnini yazmış olacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Senaryo yazımının hangi aşamalardan geçtiğini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Bir fikirden ve öyküden yola çıkarak bir senaryo metni oluşturur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sinopsis, tretman ve senaryo metni yazar.
2) Dramatik yapıyı senaryo üzerinde kurup, uygular.
3) Seyrettiği bir filmin senaryo yapısını çözümler.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1)
1) Senaryo Tanımı Senaryo Metnin Temel Özellikleri Senarist: Araştırma ve Gözlem Senaryonun Kısa Tarihi
2) -Sahne Çizgisi Yüklemler -Didaskalya ve Ses Öğeleri A.) Aktif bilgilendirme B.) Pasif Bilgilendirme
3) Diyalog Segmentasyon Süre belirleme Televizyon Telefon konuşmaları Geriye Dönüş, Rüya, Detay Diğer senaryo terimleri: Kalabalık Arşiv, Aynı Anda vb.
4) - Sorunsal -Önerme Senaryo Yazım Aşamaları: Tek Cümle Özeti, Konu Özeti, Sinopsis Öyküleme -Özdeşleşme -Aristo Kurgusu - Gerçeklik ve Gereklilik - Gerçek ve İhtimal -Fokalizasyon Zaman: Diegetik Zaman - Anlatım Zamanı -Sahne Zamanı - Zaman Geçişleri Çatışma: Dış Çatışma: İç Çatışma: Statik ve Dinamik iç çatışma Eylem İkilemi Etik ikilem
5) Yapı Modelleri -İlyada - Odisey Dramatik ve Tematik Yapılı Filmlerin Tanımlanması Dramatik Yapı elemanları: -Baş karakter: Baş karakter/ Kahraman Başkarakter Belirlenmesi Baş Karakterin Ortaya Çıkışı ve Kayboluşu Baş karakter Kötü Adam Birden Fazla Baş Karakter - Amaç Amacın Özellikleri Amaç örnekleri Amacın baş karakteri Belirlemesi -Nedenler ve Motivasyon Yol Hedef Obje, -Engel Aciliyet Gerilim Dış Engel İç Engel
6) -Antagonist ( Kötü adam) - Kreşendo -Alternatif Ritim -Yumuşak Karın Lokal Engel Alışkanlığı -Aktlara göre yapı modelleri -Dramatik Yapı Kurgusu Big Event (önemli Hadise) yapısı Amaçlı Yapı Mc Guffin Kronik yapı -Dramatik Yapı Özellikleri Dramatik Sonuç Amaç Kırılması Kırmızı Ringa -Tematik Yapı Modeli Tematik ve dramatik yapının birlikte kullanılması -Dramatik yapı içinde tematik Yapı Kurgusu Dramatik yapı içinde tematik değişim ya da ikincil yapı - Birlik: Zaman Birliği Mekan Birliği Eylem Birliği
7) Örnek bir filmin senaryo analizi: Baş karakter Amaç İç ve Dış engeller Çatışma Dramatik yapı içinde tematik yapı
8) Ara Sınav
9) -Sunum 1., 2. ve 3. Akt -1. Akt: Açılış Arena Hamarsiya Önemli hadise Sandık ve künye Meslek Tarla Tematik hazırlık -2. Akt: Dönüşü olmayan nokta Yumuşak karın Klimax ve dramatik sonuç -3. Akt: -Şok 2. ve 3. Akt dramatik sonuçları ------------------ Alternatif yapı modelleri: - Geriye dönüş - İleriye gidiş - Diğer Türler -Dramatik ironi kurgusu Esrar Sürpriz.
10) Örnek Bir filmin Senaryo Çözümlemesi: Sunum, Açılış, Hamarsia, Akt'lar, Dramatik İroni Kurgusu
11) KARAKTER YARATIMI VE EYLEM -Hareket -Eylem -Karakter Özellikleri -Bağımsız Eylem Sahnesi -Kişilik Duygusu ve Davranış -Değişim ve Gelişme -Pasaport -Diğer Karakterler HAZIRLIK -Hazırlık ve Katılım -Ad -Anons -Elips -Sağma -Meslek
12) Örnek bir filmin senaryo çözümlemesi: Karakter Yaratımı, Eylem ve Hazırlık
13) Diyalog Doğru Diyalog Yazımı Bilgilendirme Diyalog Çalışmaları Tersleme/Tekrar Kısa Film Senaryosu Uyarlama Belgesel Film Senaryosu
14) Örnek bir filmin senaryo çözümlemesi: Diyalog ve diğer unsurlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fotokopi dağıtılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Ders Notları / Kitaplar:
1. Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Öyküleri, Öktem Başol, İTHAKİ YAYINLARI.
2. Senaryo Yazımı - Sinema Ve Televizyon İçin, William Miller, Hayalperest Yayınevi.
3. Piyes Yazma Sanatı, Lajos Egri, Agora kitaplığı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi. 5
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi. 4
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi. 1
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi. 3
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi. 2
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi. 2
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi. 1
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100