Dersin Amacı: |
Mikrobilgisayarların; mimarisini, tasarımını, çalışma prensiplerini ve programlamasını öğretmek. Öğrencilere yazılım simülasyonları ile öğrenci guruplarına örnek projeler yaptırarak teorik bilgilerini uygulayabilme becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği: |
Giriş çıkış işlemleri ile ilgili temel kavramlar, I/O tasarımı ve I/O port programlama, bellekler ve bellek tasarımı, assembly programlama dili mantığı ve talimatları, yazılımsal ve donanımsal kesmeler ve alt programlar, seri giriş / çıkış, sayıcılar /zamanlayıcılar, analog arayüzler ve uygulamaları, diğer örnekler ve simülatör assembly uygulamaları, örnek mikroişlemci tabanlı donanım ve yazılım uygulamaları |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Mikrobilgisayar mimarisi tanıtımı, elemanları ve işlevleri, bağlantı yolları, çalışma prensibi, mikroişlemci ve mikrodenetleyici arasındaki farklar |
|
2) |
Mikrobilgisayar mimarisi tanıtımı, elemanları ve işlevleri, bağlantı yolları, çalışma prensibi, mikroişlemci ve mikrodenetleyici arasındaki farklar |
|
3) |
MİB iç mimarisinin tanıtımı ve birimlerin işlevleri, pin yapısı diyagramı, kontrol sinyalleri, yeni sinyaller üretme |
|
4) |
MİB iç mimarisinin tanıtımı ve birimlerin işlevleri, pin yapısı diyagramı, kontrol sinyalleri, yeni sinyaller üretme |
|
5) |
Destekleyici chip’ler ve işlevleri (kod çözücü, latch vs), bellekler, bellek çeşitleri, pin diyagramları ve iç yapıları, bellek tasarımı |
|
6) |
Bellek tasarımı,ve uygulamaları |
|
7) |
I/O tasarımı, I/O port programlama ve I/O operasyonları, seri giriş / çıkış, yazılımsal ve donanımsal kesmeler ve alt programlar |
|
8) |
Arasınav |
|
9) |
I/O tasarımı, I/O port programlama ve I/O operasyonları, seri giriş / çıkış, yazılımsal ve donanımsal kesmeler ve alt programlar |
|
10) |
Assembly dili, temel talimatlar, bellek referanslı, yazıcı referanslı ve lojik talimatlar ve uygulamaları |
|
11) |
Dallanma, çağırma, aritmetik ve diğer işlem talimatları ve uygulamaları |
|
12) |
Dallanma, çağırma, aritmetik ve diğer işlem talimatları, donanım-yazılım tümleştirme ve uygulamaları (proje) |
|
13) |
Donanım-yazılım tümleştirme ve uygulamaları (proje) |
|
14) |
Donanım-yazılım tümleştirme ve uygulamaları (proje), mikroişlemci tabanlı sistemlerde analog ara yüzler; ADC ve DAC, Opamp’lar |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Digital Computer Electronics, An Introduction to Microcomputers, Albert Paul Malvino
8 Bit Mikrobilgisayar tasarımı ve programlanması, Cihat Aytaç, Mehmet Kuntalp
Mikroişlemciler mikrobilgisayarlar, Eşref Adalı
Mikroişlemciler ve mikrobilgisayarlar ders notları, Yüksel Bal |
Diğer Kaynaklar: |
Digital Computer Electronics, An Introduction to Microcomputers, Albert Paul Malvino
8 Bit Mikrobilgisayar tasarımı ve programlanması, Cihat Aytaç, Mehmet Kuntalp
Mikroişlemciler mikrobilgisayarlar, Eşref Adalı
Mikroişlemciler ve mikrobilgisayarlar ders notları, Yüksel Bal |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik ve fen bilimleri alanlarında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi. |
5 |
2) |
İlgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. |
5 |
3) |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi. |
4 |
4) |
Karmaşık mühendislik problemlerinde uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
4 |
5) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi. |
5 |
6) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü tasarlamak için modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
4 |
7) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma beceris. |
|
8) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
9) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama ve deney yapma becerisi. |
4 |
10) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
3 |
11) |
Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. |
3 |
12) |
Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. |
|
13) |
Bireysel çalışma becerisi. |
|
14) |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. |
|
15) |
En az bir yabancı dil bilgisi. |
|
16) |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi. |
|
17) |
Etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
18) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık. |
|
19) |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
20) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
21) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi. |
|
22) |
Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık. |
|
23) |
Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
24) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi. |
|
25) |
Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|