Dersin Amacı: |
Mikrobilgisayarların; mimarisini, tasarımını, çalışma prensiplerini ve programlamasını öğretmek. Öğrencilere yazılım simülasyonları ile öğrenci guruplarına örnek projeler yaptırarak teorik bilgilerini uygulayabilme becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği: |
Giriş çıkış işlemleri ile ilgili temel kavramlar, I/O tasarımı ve I/O port programlama, bellekler ve bellek tasarımı, assembly programlama dili mantığı ve talimatları, yazılımsal ve donanımsal kesmeler ve alt programlar, seri giriş / çıkış, sayıcılar /zamanlayıcılar, analog arayüzler ve uygulamaları, diğer örnekler ve simülatör assembly uygulamaları, örnek mikroişlemci tabanlı donanım ve yazılım uygulamaları |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Mikrobilgisayar mimarisi tanıtımı, elemanları ve işlevleri, bağlantı yolları, çalışma prensibi, mikroişlemci ve mikrodenetleyici arasındaki farklar |
|
2) |
Mikrobilgisayar mimarisi tanıtımı, elemanları ve işlevleri, bağlantı yolları, çalışma prensibi, mikroişlemci ve mikrodenetleyici arasındaki farklar |
|
3) |
MİB iç mimarisinin tanıtımı ve birimlerin işlevleri, pin yapısı diyagramı, kontrol sinyalleri, yeni sinyaller üretme |
|
4) |
MİB iç mimarisinin tanıtımı ve birimlerin işlevleri, pin yapısı diyagramı, kontrol sinyalleri, yeni sinyaller üretme |
|
5) |
Destekleyici chip’ler ve işlevleri (kod çözücü, latch vs), bellekler, bellek çeşitleri, pin diyagramları ve iç yapıları, bellek tasarımı |
|
6) |
Bellek tasarımı,ve uygulamaları |
|
7) |
I/O tasarımı, I/O port programlama ve I/O operasyonları, seri giriş / çıkış, yazılımsal ve donanımsal kesmeler ve alt programlar |
|
8) |
Arasınav |
|
9) |
I/O tasarımı, I/O port programlama ve I/O operasyonları, seri giriş / çıkış, yazılımsal ve donanımsal kesmeler ve alt programlar |
|
10) |
Assembly dili, temel talimatlar, bellek referanslı, yazıcı referanslı ve lojik talimatlar ve uygulamaları |
|
11) |
Dallanma, çağırma, aritmetik ve diğer işlem talimatları ve uygulamaları |
|
12) |
Dallanma, çağırma, aritmetik ve diğer işlem talimatları, donanım-yazılım tümleştirme ve uygulamaları (proje) |
|
13) |
Donanım-yazılım tümleştirme ve uygulamaları (proje) |
|
14) |
Donanım-yazılım tümleştirme ve uygulamaları (proje), mikroişlemci tabanlı sistemlerde analog ara yüzler; ADC ve DAC, Opamp’lar |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Digital Computer Electronics, An Introduction to Microcomputers, Albert Paul Malvino
8 Bit Mikrobilgisayar tasarımı ve programlanması, Cihat Aytaç, Mehmet Kuntalp
Mikroişlemciler mikrobilgisayarlar, Eşref Adalı
Mikroişlemciler ve mikrobilgisayarlar ders notları, Yüksel Bal |
Diğer Kaynaklar: |
Digital Computer Electronics, An Introduction to Microcomputers, Albert Paul Malvino
8 Bit Mikrobilgisayar tasarımı ve programlanması, Cihat Aytaç, Mehmet Kuntalp
Mikroişlemciler mikrobilgisayarlar, Eşref Adalı
Mikroişlemciler ve mikrobilgisayarlar ders notları, Yüksel Bal |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi |
5 |
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
5 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
5 |
4) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi |
3 |
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi |
4 |
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi |
3 |
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi |
5 |
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
4 |
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi |
5 |
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi |
3 |
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
3 |