Turist Rehberliği
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRG227
Ders İsmi: Mitoloji ve İkonografi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 3
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. DOĞUŞ COŞAR GÜLER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı mitoloji ve ikonografi ile ilgili kavramlarının öğrenilmesi; Anadolu, Türk, Yunan mitolojisi ile ikonlarının öğretilmesi ve ana hatlarıyla dünya mitolojisi hakkında bilgi sahibi olunmasıdır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriğini, mitoloji, ikonografi ve bunlarla ilişkili kavramlar ile Türk, Yunan, Anadolu Mitolojisi ve diğer mitolojiler, mitolojinin sanat eserlerindeki yeri ve günümüze yansıması oluşturmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mitolojiye ait terimler ve kavramları hakkında bilgi sahibi olur
2) Farklı medeniyet ve dinlerin mitoloji özellikleri ve farklılıklarını kavrar.
3) Mitolojinin sanat eserlerindeki yeri ve yansımaları, sınıflandırılmasında kolaylık sağlar.
4) Mitleri ve kutsalı ayırt eder ve ilişkisini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Başlıca mitoloji çalışmaları ve mitoloji ile ilintili araştırmalar hakkında bilgi sahibi olur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Dersin tanımı. Kavramsal Mitoloji: Mit – Mitoloji – Ritüel arasındaki benzerlikler ve farklar. Bilge Seyidoğlu, Mitoloji Üzerine Araştırmalar: Metinler ve Tahliller, İstanbul: 2015. Karen Armstrong, Mitlerin Kısa Tarihi, İstanbul: 2006.
2) Mitoloji ile ilgili Temel kavramların Tanıtımı Mitoloji Üzerine Çalışmalar Bilge Seyidoğlu, Mitoloji Üzerine Araştırmalar: Metinler ve Tahliller, İstanbul: 2015. Karen Armstrong, Mitlerin Kısa Tarihi, İstanbul: 2006.
3) Mitoloji kavramı-Mitlerin sınıflandırılması Muharrem Kaya, Mitolojiden Efsaneye Türk Mitolojisinin Türkiye’deki Efsanelerde İzleri, Bağlam Yayınları, İstanbul, 2007 Mircea Eliade, Mitlerin Özellikleri, İstanbul: 2016.
4) Mit ve Din İlişkisi: Kutsal Metinlerle İlişkisi Mircae Eliade, Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi I, İstanbul, 2000.
5) Şamanizm ve Türk Mitolojisi Celal Beydili, Türk Mitolojisi, Ankara: 2005. Jean-Paul Roux, Eski Türk Mitolojisi, Ankara: 2015. Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi, Ankara: 2014
6) Türk Mitolojisinin önemli özellikleri ve diğer mitolojilerden ayıran özellikler Celal Beydili, Türk Mitolojisi, Ankara: 2005. Jean-Paul Roux, Eski Türk Mitolojisi, Ankara: 2015. Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi, Ankara: 2014
7) Genel tekrar
8) Vize
9) Antik Yunan Mitolojisi: 1., 2. Kuşak Tanrılar Behçet Necatigil, Mitologya Sözlüğü: İstanbul: 2011. Mitoloji Sözlüğü, Azra Erhat, İstanbul: 2017. Edith Hamilton, Mitologya, İstanbul: 2010. Kathleen Sears, Mitoloji 101, İstanbul Bedrettin Cömert, Mitoloji ve İkonografi, Ankara: 2014. Zerrin İren Boynudelik, Bu Resim Ne Anlatıyor: Mitoloji, İstanbul: 2017. Kathleen Sears, Mitoloji 101, İstanbul: 2017 Behçet Necatigil, Mitologya Sözlüğü: İstanbul: 2011
10) Antik Yunan Mitolojisi: Yunan Panteonu (12 Tanrı, arkeolojik verilere yansımaları) Behçet Necatigil, Mitologya Sözlüğü: İstanbul: 2011. Mitoloji Sözlüğü, Azra Erhat, İstanbul: 2017. Edith Hamilton, Mitologya, İstanbul: 2010. Kathleen Sears, Mitoloji 101, İstanbul Bedrettin Cömert, Mitoloji ve İkonografi, Ankara: 2014. Zerrin İren Boynudelik, Bu Resim Ne Anlatıyor: Mitoloji, İstanbul: 2017. Kathleen Sears, Mitoloji 101, İstanbul: 2017 Behçet Necatigil, Mitologya Sözlüğü: İstanbul: 2011
11) Antik Roma Mitolojisi: Roma Panteonu (12 Tanrı, arkeolojik verilere yansımaları) Zerrin İren Boynudelik, Bu Resim Ne Anlatıyor: Mitoloji, İstanbul: 2017. Bedrettin Cömert, Mitoloji ve İkonografi, Ankara: 2014 Kathleen Sears, Mitoloji 101, İstanbul: 2017.
12) Sümer Mitolojisi Samuel Noah Kramer, Sümer Mitolojisi, İstanbul: 2001
13) Hitit Mitolojisi Kathleen Sears, Mitoloji 101, İstanbul: 2017
14) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Cömert, B. (2019). Mitoloji ve İkonografi. Ankara:De Ki Yayınları
Çoruhlu, Y. (2020). Türk Mitolojisinin Ana Hatları: Ötüken
Eyüpoğlu, İ. Z. (2007). Anadolu Mitolojisi. İstanbul: Derin Yayınları
Leeming, D. A. (2017). A’dan Z’ye Dünya Mitolojisi. İstanbul:Say Yayınları
Kramer, S. N. (2016). Sümer Mitolojisi, İstanbul: Kabalcı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

5

2

Program Kazanımları
1) Turizm Rehberliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği bilgileri daha üst bir eğitimde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3) Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Turist Rehberliği ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5) Rehberlik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme ya da Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
6) Turist rehberliği alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
7) Alanıyla ilgili bilgileri bir ileri eğitiminde yada mesleğinde kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
8) Turist Rehberliği ile ilgili alan araştırması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
9) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
10) Turist Rehberliği alanında bilgi,beceri, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini paylaşabilme.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Turizm Rehberliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
2) Alanında edindiği bilgileri daha üst bir eğitimde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. 5
3) Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
4) Turist Rehberliği ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 3
5) Rehberlik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme ya da Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
6) Turist rehberliği alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. 4
7) Alanıyla ilgili bilgileri bir ileri eğitiminde yada mesleğinde kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 5
8) Turist Rehberliği ile ilgili alan araştırması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. 5
9) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
10) Turist Rehberliği alanında bilgi,beceri, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini paylaşabilme.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100