Grafik Tasarımı (Uzaktan Öğretim)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: VCD103
Ders İsmi: Temel Sanat Eğitimi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 2 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ZEYNEP HANDE CANPOLAT
Dersi Veren(ler):















































































Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Temel Sanat Eğitimi üç boyutlu çalışmaların öğrencinin enerjisini ortaya çıkarmasını, sanatsal sezgilerini geliştirmesini ve sanat aktiviteleri ile eğitim arasında kişisel bir birleşim kurabilmesini hedefler.
Dersin İçeriği: Derste yüzeysel kompozisyonlar, serbest malzeme ile üçboyutlu tasarım, desen eğitimi verilir. Bunlar birbirini besleyerek özgün sanatsal tavırların açığa çıkmasını sağlar. Temel Sanat Eğitimi üçboyutlu çalışmaların öğrencinin enerjisini ortaya çıkarmasını, sanatsal sezgilerini geliştirmesini ve sanat aktiviteleri ile eğitim arasında kişisel bir birleşim kurabilmesini hedefler.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Açık-koyu, ışık-gölge ile ton çubuğu çizebilmek
2) Başın anatomik yapısını ve yüzü kavrayabilmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Deseni ve eskizi kavrayabilmek ve kağıda uygulayabilmek
2) Renk Çemberinde renk uygulamalarını yapabilmek
3) İnsan Figürü Ve detaylarını çizebilmek
4) Cansız Modelden Çizim yapabilmek
5) Strüktür Nedir öğrenebilmek
6) Tors Çizimi yapabilmek
7) Tors Çizim ve Uygulamaları
8) Özgün Resim, özgün grafik resim ve grafiksel yorumlamalar yapabilmek
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Tasarı İlkelerini kavrayabilmek
2) Kompozisyonun Plastik sanatlarda önemini kavrayabilmek
3) Ara ve Ana renkleri tanıyabilmek
4) Kompozisyonu kağıda yerleştirme planını yapabilmek
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içi kullanılacak malzemeler. Nokta, Çizginin tanımı ALPASLAN Aker Sabiha, Tasarım Mesleki Resim, Yapa Yayınları,1981  ASLAN ODABAŞI Hatice, Grafik’te Temel Tasarım, Cem Ofset, Ankara. ,BERK Nurullah, Resim Bilgisi, Varlık Yayınevi, 1972  DEMİR Apdullah, Temel Plastik Sanatlar Eğitimi, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi.  GÖKAYDIN Nevide, Temel Sanat Eğitimi, M.E.B., Ankara, 2002  KILIÇKAN Hüseyin, Resim Bilgisi, Fil Yayınevi, 1999  SÖZEN Metin, Tanyeli Uğur Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitapevi, 1992
2) Dokunedir?FormÇağrışımları, Kompozisyon ve Tasarı ilkeri ALPASLAN Aker Sabiha, Tasarım Mesleki Resim, Yapa Yayınları,1981  ASLAN ODABAŞI Hatice, Grafik’te Temel Tasarım, Cem Ofset, Ankara. ,BERK Nurullah, Resim Bilgisi, Varlık Yayınevi, 1972  DEMİR Apdullah, Temel Plastik Sanatlar Eğitimi, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi.  GÖKAYDIN Nevide, Temel Sanat Eğitimi, M.E.B., Ankara, 2002  KILIÇKAN Hüseyin, Resim Bilgisi, Fil Yayınevi, 1999  SÖZEN Metin, Tanyeli Uğur Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitapevi, 1992
3) Desen Nedir? Eskiz Nedir? Basit Geometrik Formlar ALPASLAN Aker Sabiha, Tasarım Mesleki Resim, Yapa Yayınları,1981  ASLAN ODABAŞI Hatice, Grafik’te Temel Tasarım, Cem Ofset, Ankara. ,BERK Nurullah, Resim Bilgisi, Varlık Yayınevi, 1972  DEMİR Apdullah, Temel Plastik Sanatlar Eğitimi, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi.
4) Açık Koyu, Işık Gölge FRANS Gene, Art of Pencil Drawing, USA. PARROMON Jose M., Işık ve Gölge, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1997 PARROMON Jose M., Çizim ve Resim Sanatı, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1995 BALCI BAYTEKİN Yusuf, Dr. Nuran, SAY Temel Sanat Eğitimi YA-PA Yayınları, İstanbul, 2003 KILIÇKAN Hüseyin, Okullarda Resim, Fil Yayınevi,İstanbul, 1999  Sabiha Gökçen Kız Teknik ve Meslek Lisesi Öğrenci Çalışmaları, İstanbul, 2011  TEPECİK Adnan, Desen, YA-PA Yayınevi, Ankara, 2003  WİSE Morrell, Colored Pencils, USA
5) Tek kaçış Noktalı ve Çift Kaçış Noktalı Perspektif BAĞCI Mustafa, Teknik Resim, Birsen Yayınevi, İstanbul ÇAĞLARCA Sadettin, Perspektif Resim ve Gölge Çizimi, İnkılâp Kitabevi, İstanbul, 1991 METZGER Phil, The Art of Perspective, North Lıght Books, Cıncınnatı NORLING Ernest, Perspective Drawing, Foster Art Service, USA PILE John, Perspective for Interior Designers, Watson- Gruptill Publication, New York  Tüm yönleriyle Çizim Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2006  BALCI Yusuf Baytekin, Nuran SAY, Temel Sanat Eğitimi, Yapa yayınları, İstanbul, 2003
6) Renk Nedir? PARRAMON Jose M. Resimde Renk ve Uygulanışı, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1997 Yard. Doç. Dr. BALCI BAYTEKİN Yusuf, Dr. Nuran, SAY Temel Sanat Eğitimi, YA-PA Yayınları,İstanbul. Doç. Dr. ODABAŞI Aslan Hatice, Grafikte Temel Tasarım, Cem Ofset, Mayıs İstanbul 1996  LYNTON,Norbert. Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi,İstanbul, 1991
7) Portre Nedir?İnsan Başı Çizimi, yüz ve yüz ayrıntıları PARRAMON Jose M. Resimde Renk ve Uygulanışı, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1997 Yard. Doç. Dr. BALCI BAYTEKİN Yusuf, Dr. Nuran, SAY Temel Sanat Eğitimi, YA-PA Yayınları,İstanbul. Doç. Dr. ODABAŞI Aslan Hatice, Grafikte Temel Tasarım, Cem Ofset, Mayıs İstanbul 1996  LYNTON,Norbert. Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi,İstanbul, 1991
8) Portre Nedir?İnsan Başı Çizimi, yüz ve yüz ayrıntıları ANDRAS Szunyoghy, Feher GYÖRGY, Anatomy Drawing School, Könemann, Köln, 1996. BARBER Barrington, Tolga TANYEL (çeviri),Çizimin Sırları, Mira Yayıncılık, İstanbul, 2005. ÇAĞLARCA Sadettin, Güzel Sanatlara Hazırlık Karakalem Resim, İnkılap Kitabevi. Tüm Yönleriyle Çizim Sanatı, Remzi Kitabevi. FRANKS Gene, We Art Of Pencil Drawing, USA.GEÇİMLİ Salih, Plastik Sanatlar Eğitiminde İnsan Anatomisi, Meltem Ofset, Konya, 2006. HAMM Jack, Drawing The Head & Figure, Grosset&Dunlap, New York. HOGARTH Burne, Sanatsal anatomi, Engin Yayıncılık, İstanbul Marmara Atatürk Eğitim Fakültesi,H.Avni Öztopçu Desen Atölyesi Öğrenci Çalışmaları, İstanbul.  PARROMON M.Jose, İnsan Figürü Çizimi, Remzi Kitabevi,
9) İnsan Figürü Ve detayları ANDRAS Szunyoghy, Feher GYÖRGY, Anatomy Drawing School, Könemann, Köln, 1996. BARBER Barrington, Tolga TANYEL (çeviri),Çizimin Sırları, Mira Yayıncılık, İstanbul, 2005. ÇAĞLARCA Sadettin, Güzel Sanatlara Hazırlık Karakalem Resim, İnkılap Kitabevi. Tüm Yönleriyle Çizim Sanatı, Remzi Kitabevi. FRANKS Gene, We Art Of Pencil Drawing, USA.GEÇİMLİ Salih, Plastik Sanatlar Eğitiminde İnsan Anatomisi, Meltem Ofset, Konya, 2006. HAMM Jack, Drawing The Head & Figure, Grosset&Dunlap, New York. HOGARTH Burne, Sanatsal anatomi, Engin Yayıncılık, İstanbul Marmara Atatürk Eğitim Fakültesi,H.Avni Öztopçu Desen Atölyesi Öğrenci Çalışmaları, İstanbul.  PARROMON M.Jose, İnsan Figürü Çizimi, Remzi Kitabevi,
10) Cansız Modelden Çizim ANDRAS Szunyoghy, Feher GYÖRGY, Anatomy Drawing School, Könemann, Köln, 1996. BARBER Barrington, Tolga TANYEL (çeviri),Çizimin Sırları, Mira Yayıncılık, İstanbul, 2005. ÇAĞLARCA Sadettin, Güzel Sanatlara Hazırlık Karakalem Resim, İnkılap Kitabevi. Tüm Yönleriyle Çizim Sanatı, Remzi Kitabevi. FRANKS Gene, We Art Of Pencil Drawing, USA.GEÇİMLİ Salih, Plastik Sanatlar Eğitiminde İnsan Anatomisi, Meltem Ofset, Konya, 2006. HAMM Jack, Drawing The Head & Figure, Grosset&Dunlap, New York. HOGARTH Burne, Sanatsal anatomi, Engin Yayıncılık, İstanbul Marmara Atatürk Eğitim Fakültesi,H.Avni Öztopçu Desen Atölyesi Öğrenci Çalışmaları, İstanbul.  PARROMON M.Jose, İnsan Figürü Çizimi, Remzi Kitabevi,
11) Strüktür Nedir? BARBER Barrington, Tolga TANYEL (çeviri),Çizimin Sırları, Mira Yayıncılık, İstanbul, 2005.  ÇAĞLARCA Sadettin, Güzel Sanatlara Hazırlık Kara Kalem Resim, İnkılap Kitabevi.  FOSTER Walter, How To Draw Head  HAMM Jack, Drawing The Head & Figure, Grosset&Dunlap, New York .  FRANKS Gene, We Art Of Pencil Drawing, USA.  HOGARTH Burne, Sanatsal Anatomi, Engin Yayıncılık, İstanbul.  Marmara Atatürk Eğitim Fakültesi,H.Avni Öztopçu Desen Atölyesi Öğrenci Çalışmaları, İstanbul.  PARRAMON Jose M. Baş ve Portre Çizme Sanatı, Remzi Kitabevi
12) Tors Çizimi BARBER Barrington, Tolga TANYEL (çeviri),Çizimin Sırları, Mira Yayıncılık, İstanbul, 2005. ÇAĞLARCA Sadettin, Güzel Sanatlara Hazırlık Karakalem Resim, İnkılap Kitabevi. Tüm Yönleriyle Çizim Sanatı, Remzi Kitabevi. FRANKS Gene, We Art Of Pencil Drawing, USA.GEÇİMLİ Salih, Plastik Sanatlar Eğitiminde İnsan Anatomisi, Meltem Ofset, Konya, 2006. HAMM Jack, Drawing The Head & Figure, Grosset&Dunlap, New York. HOGARTH Burne, Sanatsal anatomi, Engin Yayıncılık, İstanbul Marmara Atatürk Eğitim Fakültesi,H.Avni Öztopçu Desen Atölyesi Öğrenci Çalışmaları, İstanbul.  PARROMON M.Jose, İnsan Figürü Çizimi, Remzi Kitabevi
13) Tors Çizim ve Uygulamaları HOGARTH Burne, Sanatsal Anatomi, Engin Yayıncılık  CERVER Francisco Asensio, Çizim Teknikleri, Literartür Yayıncılık  PARRAMON Jose M. İnsan Figürü, Remzi Kitabevi.  ÇAĞLARCA Sadettin, Resim-Heykel, İnkılap Yayınevi.  CONTİ Flaulo, Eski Yunan Sanatı, İnkılap ve Aka Yayınevi. TEPECİK Adnan, Desen, Ya-pa Yayıncılık. SÖZEN Metin, TANYELİ Uğur, Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi.
14) Özgün Resim, özgün grafik resim ve grafiksel yorumlamalar HOGARTH Burne, Sanatsal Anatomi, Engin Yayıncılık  CERVER Francisco Asensio, Çizim Teknikleri, Literartür Yayıncılık  PARRAMON Jose M. İnsan Figürü, Remzi Kitabevi.  ÇAĞLARCA Sadettin, Resim-Heykel, İnkılap Yayınevi.  CONTİ Flaulo, Eski Yunan Sanatı, İnkılap ve Aka Yayınevi. TEPECİK Adnan, Desen, Ya-pa Yayıncılık. SÖZEN Metin, TANYELİ Uğur, Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ALPASLAN Aker Sabiha, Tasarım Mesleki Resim, Yapa Yayınları,1981  ASLAN ODABAŞI Hatice, Grafik’te Temel Tasarım, Cem Ofset, Ankara. ,BERK Nurullah, Resim Bilgisi, Varlık Yayınevi, 1972  DEMİR Apdullah, Temel Plastik Sanatlar Eğitimi, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi.  GÖKAYDIN Nevide, Temel Sanat Eğitimi, M.E.B., Ankara, 2002  KILIÇKAN Hüseyin, Resim Bilgisi, Fil Yayınevi, 1999  SÖZEN Metin, Tanyeli Uğur Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitapevi, 1992
Diğer Kaynaklar: ÇAĞLARCA Sadettin, Güzel Sanatlara Hazırlık Karakalem Resim, İnkılap Kitabevi ÇAĞLARCA Sadettin, Perspektif Resim ve Gölge Çizimi, Üçler Ofset, 1973 FRANKS Gene, We Art Of Pencil Drawing, USA.HAMMOND Lee, Lifelike Drawing, North Light Books, Cıncınnatı, 2005  Prof. Hasan PEKMEZCİ, Anadolu Güzel sanatlar Lisesi Resim Bölümü Desen Çalışmaları  METZGER LEWİS David, Pencil Drawing Techniques, Watson-Guptill Publication, New Yor  Phil, The Art of Perspective, North Lıght Books, Cıncınnatı.  PARROMON Jose M. , Işık ve Gölge, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1997  PARROMON Jose M., Çizim ve Resim Sanatı, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1995  PARROMON Jose M.,Tüm Yönleriyle Çizim Sanatı, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1995  STANYER Peter, Geleceğin Ressamları için Çizim Teknikleri, Alfa Yayınları, İstanbul, 2007

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

8

3

6

9

10

11

12

13

14

4

7

Program Kazanımları
1) İletişim, görsel iletişim, tasarım ve grafik tasarım alanlarına ilişkin temel kuram ve ilkeler hakkında bilgi ve pratik sahibi olmak
2) Grafik tasarım ve görsel iletişime ilişkin uygulamaları eleştirel bir biçimde değerlendirmek
3) Alana ilişkin teorik ve pratik alt yapıya sahip olmak ve her türlü görsel tasarım problemini çözebilmek
4) Tasarımda çağdaş, etkin bir görsel anlatım dili yaratabilmek, toplumsal ve kültürel yapıdaki değişimleri gözlemleyebilmek, kavrayabilmek ve sorgulayabilmek
5) Reklam ajanslarında, tasarım stüdyolarında, firmaların reklam departmanlarında reklam kampanya uygulamaları ve konseptleri geliştirebilmek
6) Üretilen projeleri sunabilmek ve sergileyebilmek konusunda pratik kazanmak
7) Yaratıcı, özgün, çağdaş ve estetik grafik tasarım ürünleri ve projeleri ortaya koyabilmek
8) Grafik yazılımlara bilgisayar ortamında tasarım uygulamaları üretebilecek düzeyde hakim olmak
9) Değişen iletişim ve tasarım bakış açılarını takip etmek, mesleki bilgi ve becerilerini geliştirebilmek
10) Tasarımın fikir, eskiz, uygulama basım ve sunum gibi tüm süreçlerine ilişkin profesyonel stratejiler ve planlar geliştirebilmek
11) Görsel ve dilsel anlatıma ilişkin iletişim yolları tasarlayabilmek
12) Takım çalışmalarında uyumlu, verimli ve etkin olarak yer alabilme yetkinliğine erişmek
13) İleri düzey sunumlar hazırlayabilmek amacıyla sözlü, yazılı ve görsel iletişim dilini etkin ve doğru bir biçimde kullanabilmek
14) Alana ilişkin bilgi ve beceri gelişiminin sürekliliğini sağlayabilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İletişim, görsel iletişim, tasarım ve grafik tasarım alanlarına ilişkin temel kuram ve ilkeler hakkında bilgi ve pratik sahibi olmak
2) Grafik tasarım ve görsel iletişime ilişkin uygulamaları eleştirel bir biçimde değerlendirmek
3) Alana ilişkin teorik ve pratik alt yapıya sahip olmak ve her türlü görsel tasarım problemini çözebilmek
4) Tasarımda çağdaş, etkin bir görsel anlatım dili yaratabilmek, toplumsal ve kültürel yapıdaki değişimleri gözlemleyebilmek, kavrayabilmek ve sorgulayabilmek
5) Reklam ajanslarında, tasarım stüdyolarında, firmaların reklam departmanlarında reklam kampanya uygulamaları ve konseptleri geliştirebilmek
6) Üretilen projeleri sunabilmek ve sergileyebilmek konusunda pratik kazanmak
7) Yaratıcı, özgün, çağdaş ve estetik grafik tasarım ürünleri ve projeleri ortaya koyabilmek
8) Grafik yazılımlara bilgisayar ortamında tasarım uygulamaları üretebilecek düzeyde hakim olmak
9) Değişen iletişim ve tasarım bakış açılarını takip etmek, mesleki bilgi ve becerilerini geliştirebilmek
10) Tasarımın fikir, eskiz, uygulama basım ve sunum gibi tüm süreçlerine ilişkin profesyonel stratejiler ve planlar geliştirebilmek
11) Görsel ve dilsel anlatıma ilişkin iletişim yolları tasarlayabilmek
12) Takım çalışmalarında uyumlu, verimli ve etkin olarak yer alabilme yetkinliğine erişmek
13) İleri düzey sunumlar hazırlayabilmek amacıyla sözlü, yazılı ve görsel iletişim dilini etkin ve doğru bir biçimde kullanabilmek
14) Alana ilişkin bilgi ve beceri gelişiminin sürekliliğini sağlayabilmek

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 20
Final 1 % 80
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 20
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 80
Toplam % 100