İlk ve Acil Yardım (İ.Ö)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FAE103
Ders İsmi: Temel Yaşam Desteği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 2 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. TANYA AGOPYAN
Dersi Veren(ler):


















Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Olay yeri değerlendirmesi yapıp, hasta / yaralının 1. Ve 2. Değerlendirmesini yapmak, dolaşım desteği ve entübasyon uygulamak, erişkin, çocuk ve bebekte temel yaşam desteğini bilip, uygulamak, yabancı cisim tıkanıklıklarında ilk yardım ve acil bakım uygulamak, defibrilatör kullanabilmek, hastayı monitörize etmek, EKG okuma ve yorumlama becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Olay yeri değerlendirme.
Vital parametreleri (Yaşam Bulguları) bilme,.
Birinci değerlendirme ve İkinci değerlendirmeyi yapma,
. Hava yolu açma tekniklerini bilip hava
yolu açıklığını ve desteğini sağlama., Dolaşım
desteğini sağlama, ,Entübasyonu uygulama,
Erişkinde Temel Yaşam Desteği, Çocukta Temel
Yaşam Desteği, Bebekte Temel Yaşam Desteğini bilme ve uygulama,
Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda İlk Yardım ve Acil Bakım,
Defibrilaör kullanımı ve Monitörizasyon , EKG okuma ve yorumlamayı kapsar.





Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Olay yerinin değerlendirmesini yapabilir.
2) Hasta/yaralının birinci değerlendirmesini yapabilir.
3) Vize sınavı
4) FİNAL SINAVI
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Olay yerini kendi ve vaka güvenliğini sağlamak amaçlı değerlendirebilir.
2) Vakanın birinci değerlendirmesini yaparak yaşam desteği ihtiyacını değerlendirir.
3) Vakanın ikinci değerlendirmesini yaparak gelişmiş olan ve gelişebilecek hayatı tehdit eden durumları belirler ve önleme girişimlerinin planlar.
4) Hasta/yaralının ikinci değerlendirmesİni yapabilir.
5) Yetişkinlerde, çocuklarda ve bebeklerde havayolu açıklığının sağlanmasını ve suni solunum uygulamalarını yapabilir.
6) Hava yolunu değerlendirir, hava yolunun açıklığını engelleyen durumlarda gerekli uygulamalar ile hayatı tehlikeyi ortadan kaldırır.
7) Dolaşım kontrolü ve takibini yapabilir, gerekli durumlarda dolaşım desteği sağlayabilir.
8) Yetişkinlerde, çocuklarda ve bebeklerde, dolaşımı değerlendirebilir ve kalp masajı Yapabilir.
9) Defibrilatörü kullanmayı bilir, defibrilasyon, kardiyoversiyon ve pacemaker uygulamayı ve hangi ritimlerde uygulanması gerektiğini bilir.
10) Erişkinde Temel Yaşam Desteği ( CPR ) uygulayabilir.
11) Çocukta Temel Yaşam Desteği ( CPR ) uygulayabilir.
12) EKG okumayı, yorumlamayı ve ritimlerde uygun girişimlerin neler olduğunu bilir.
13) Bebekte Temel Yaşam Desteği ( CPR ) uygulayabilir.
14) Erişkinde Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda (kısmi ve tam tıkanıklık) gerekli girişimleri ve Heimlich Manevrasını uygulayabilir.
15) Bebek ve çocukta yabancı cisme bağlı boğulmalarda (kısmi ve tam tıkanıklık) gerekli girişimleri ve Heimlich Manevrasını uygulayabilir.
16) QUİZ : Erişkinde Temel Yaşam Desteği Uygulama Sınavı ( Laboratuvarda)
17) Yetişkin- çocuk ve bebekte endotrakeal entübasyon uygulaması yapabilir.
18) Otomatik Eksternal Defibrilatörü ( OED), ve defibrilatörü kullanabilir. Defibrilasyon, kardiyoversiyon ve pacemaker uygulaması yapabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel Yaşam Desteği Kavramına Giriş, Hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi, Konulara ilişkin ön okumalar, video, slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi.
1) Olay yeri güvenliği Konular haftalık olarak verilecektir.
2) Vakanın birinci değerlendirmesini yapma Konular haftalık olarak verilecektir.
2) Hasta/yaralının Birinci değerlendirmesi Konulara ilişkin ön okumalar, video, slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi.
3) Vakanın birinci değerlendirmesinin yapma. Konular haftalık olarak verilecektir.
3) Hasta/yaralının İkinci değerlendirmesİ Konulara ilişkin ön okumalar, video, slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi. Ayrıca laboratuvarda öğrencilere 1.ve 2. değerlendirme uygulaması yaptırılması
4) Vakanın ikinci değerlendirmesini yapma. Konular haftalık olarak verilecektir.
4) Hava Yolu Açıklığının Sağlanması ve Suni Solunum Uygulamaları (Yetişkinlerde, Çocuklarda ve Bebeklerde) Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere havayolu açıklığı sağlama ve suni solunum uygulamaları yaptırılması
5) Dolaşımın Değerlendirilmesi ve Kalp Masajı Yapma (Yetişkinlerde,Çocuklarda ve Bebeklerde) Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere yetişkin, çocuk ve bebekte dolaşım değerlendirme ve kalp masajı uygulaması yaptırılması.
5) Vakanın ikinci değerlendirmesini yapmak. Konular haftalık olarak verilecektir.
6) Vakanın ikinci değerlendirmesini yapma. Konular haftalık olarak verilecektir.
6) Erişkinde Temel Yaşam Desteği ( CPR ) Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere yetişkinde temel yaşam desteği uygulaması yaptırılması.
7) Hava yolu açma teknikleri ve hava yolu desteği sağlama. Konular haftalık olarak verilecektir.
7) Çocukta Temel Yaşam Desteği ( CPR ) Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere çocukta temel yaşam desteği uygulaması yaptırılması.
8) Vize sınavı
8) Vize
9) Bebekte Temel Yaşam Desteği ( CPR ) Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere bebekte temel yaşam desteği uygulaması yaptırılması.
9) Hava yolu açma teknikleri ve hava yolu desteği sağlama. Konular haftalık olarak verilecektir.
10) Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda Girişimler (kısmi ve tam tıkanıklık) (Erişkinde) Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere yetişkinde kısmi ve tam tıkanıklıkta yabancı cismin çıkarılması uygulaması yaptırılması.
10) Dolaşım desteğinin ağlanması (CPR). Konular haftalık olarak verilecektir.
11) Defibrilatörü tanıma, defibrilasyonuyulayabilme, kardiyoversiyon uygulayabilme, pacemaker uygulayabilme. Konular haftalık olarak verilecektir.
11) Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda Girişimler (kısmi ve tam tıkanıklık) (Bebek ve Çocukta) Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere bebek ve çocukta kısmi ve tam tıkanıklıkta yabancı cismin çıkarılması uygulaması yaptırılması.
12) EKG okuma, yorumlama. Konular haftalık olarak verilecektir.
12) QUİZ : Erişkinde Temel Yaşam Desteği Uygulama Sınavı ( Laboratuvarda)
13) EKG okuma, yorumlama. Konular haftalık olarak verilecektir.
13) Entübasyon ( yetişkin-Çocuk-Bebek ) Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere yetişkin, çocuk ve bebekte entübasyon uygulaması yaptırılması.
14) Vaka çalışması.
14) Otomatik Eksternal Defibrilatörü tanıma ( OED), ,defibrilasyonu uygulayabilme,pacemaker, kardiyoversiyon uygulayabilme, Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere OED kullanımı uygulaması yaptırılması.
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.) Temel Yaşam Desteği Kavramına Giriş, Hasta/yaralının ve olay yerinin
değerlendirilmesi,
2.) Hasta/yaralının Birinci değerlendirmesi
3.) Hasta/yaralının İkinci değerlendirmesİ
4.) Hava Yolu Açıklığının Sağlanması ve Suni Solunum Uygulamaları
(Yetişkinlerde, Çocuklarda ve Bebeklerde)
5.)Dolaşımın Değerlendirilmesi ve Kalp Masajı Yapma
(Yetişkinlerde,Çocuklarda ve Bebeklerde)
6.)Erişkinde Temel Yaşam Desteği ( CPR )
7.)Çocukta Temel Yaşam Desteği ( CPR )
8.) Vize sınavı
9.) Bebekte Temel Yaşam Desteği ( CPR )
10.) Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda Girişimler (kısmi ve tam tıkanıklık)
(Erişkinde)
11.) Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda Girişimler (kısmi ve tam tıkanıklık)
(Bebek ve Çocukta)
12.) QUİZ : Erişkinde Temel Yaşam Desteği Uygulama Sınavı (Laboratuvarda)
13.) Entübasyon ( yetişkin-Çocuk-Bebek )
14.)Otomatik Eksternal Defibrilatörü tanıma ( OED), defibrilasyonu uygulayabilme,pacemaker,kardiyoversiyon uygulayabilme,
15.) FİNAL SINAVI

























Diğer Kaynaklar: 1.) Gükan Özel, Betül Akbuğa Özel, Cihangir Özcan, Muammer Sarugan, İlk Yardım, 1.Baskı, Güneş Tıp Kitabevleri,2017
2.) Gürkan Özel,Betül Akbuğa Özel, Cihangir Özcan, Paramedik,1.Baskı,Güneş Tıp Kitabevi,2018
3.) Ali Ekşi,Hastane Öncesi Acil Bakım,1.Baskı,Ema Tıp Kitabevi,2020
4.) Mehmet Doğan,Emre Bülbül, Paramedik,1.Baskı,Akademisyen Kitabevi, 2020
5.) ali Ekşi, Agah Çertuğ, Mehdi Zoghi, Temel ve İleri Yaşam Desteği, 5.Baskı, Kitapana K.tabevi,2017
6.) Megep Modülleri
7.) 112 Eğitim Modülleri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

8

15

1

2

3

3

4

4

5

5

6

6

7

7

9

10

11

12

13

14

Program Kazanımları
1) İnsan anatomisi, fizyolojisi ve patolojisi alanlarında temel bilgilere sahip olma
2) Bireysel ve örgütsel iletişim ilkelerini, mesleki İngilizceyi ve bilgisayar kullanımı hakkında bilgi ve beceriye sahip olmak.
3) Türkiye ve Dünya' da ki Acil Sağlık Hizmetleri hakkında genel bilgiye ve olağan ve olağan dışı durumlarda kişisel ve çevresel güvenlik bilgilerine sahip olma
4) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilme
5) Mesleki ve teknik uygulamaları bilmek ve acil müdahalede kullanılan araçların mekanik ve teknik bilgilerine sahip olmak.
6) Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olmak.
7) Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilmek, acil araç ve ekipmanlarının enfeksiyon kontrollerini sağlayabilmek, asepsi antisepsi koşullarını sağlayabilmek.
8) Mesleki etiğe sahip, kişisel hak ve sorumluluklarını bilen, hasta haklarına hakim meslek profesyoneli bilincine sahip olma
9) Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık yaratabilen girişimci bireyler olabilme.
10) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olma
11) Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler olabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan anatomisi, fizyolojisi ve patolojisi alanlarında temel bilgilere sahip olma 4
2) Bireysel ve örgütsel iletişim ilkelerini, mesleki İngilizceyi ve bilgisayar kullanımı hakkında bilgi ve beceriye sahip olmak. 5
3) Türkiye ve Dünya' da ki Acil Sağlık Hizmetleri hakkında genel bilgiye ve olağan ve olağan dışı durumlarda kişisel ve çevresel güvenlik bilgilerine sahip olma 5
4) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilme 5
5) Mesleki ve teknik uygulamaları bilmek ve acil müdahalede kullanılan araçların mekanik ve teknik bilgilerine sahip olmak. 5
6) Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olmak. 5
7) Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilmek, acil araç ve ekipmanlarının enfeksiyon kontrollerini sağlayabilmek, asepsi antisepsi koşullarını sağlayabilmek. 5
8) Mesleki etiğe sahip, kişisel hak ve sorumluluklarını bilen, hasta haklarına hakim meslek profesyoneli bilincine sahip olma 5
9) Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık yaratabilen girişimci bireyler olabilme. 4
10) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olma 5
11) Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler olabilme. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100