İlk ve Acil Yardım (İ.Ö) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | FAE103 | ||||||||
Ders İsmi: | Temel Yaşam Desteği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. TANYA AGOPYAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Olay yeri değerlendirmesi yapıp, hasta / yaralının 1. Ve 2. Değerlendirmesini yapmak, dolaşım desteği ve entübasyon uygulamak, erişkin, çocuk ve bebekte temel yaşam desteğini bilip, uygulamak, yabancı cisim tıkanıklıklarında ilk yardım ve acil bakım uygulamak, defibrilatör kullanabilmek, hastayı monitörize etmek, EKG okuma ve yorumlama becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Olay yeri değerlendirme. Vital parametreleri (Yaşam Bulguları) bilme,. Birinci değerlendirme ve İkinci değerlendirmeyi yapma, . Hava yolu açma tekniklerini bilip hava yolu açıklığını ve desteğini sağlama., Dolaşım desteğini sağlama, ,Entübasyonu uygulama, Erişkinde Temel Yaşam Desteği, Çocukta Temel Yaşam Desteği, Bebekte Temel Yaşam Desteğini bilme ve uygulama, Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda İlk Yardım ve Acil Bakım, Defibrilaör kullanımı ve Monitörizasyon , EKG okuma ve yorumlamayı kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Temel Yaşam Desteği Kavramına Giriş, Hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi, | Konulara ilişkin ön okumalar, video, slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi. |
1) | Olay yeri güvenliği | Konular haftalık olarak verilecektir. |
2) | Vakanın birinci değerlendirmesini yapma | Konular haftalık olarak verilecektir. |
2) | Hasta/yaralının Birinci değerlendirmesi | Konulara ilişkin ön okumalar, video, slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi. |
3) | Vakanın birinci değerlendirmesinin yapma. | Konular haftalık olarak verilecektir. |
3) | Hasta/yaralının İkinci değerlendirmesİ | Konulara ilişkin ön okumalar, video, slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi. Ayrıca laboratuvarda öğrencilere 1.ve 2. değerlendirme uygulaması yaptırılması |
4) | Vakanın ikinci değerlendirmesini yapma. | Konular haftalık olarak verilecektir. |
4) | Hava Yolu Açıklığının Sağlanması ve Suni Solunum Uygulamaları (Yetişkinlerde, Çocuklarda ve Bebeklerde) | Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere havayolu açıklığı sağlama ve suni solunum uygulamaları yaptırılması |
5) | Dolaşımın Değerlendirilmesi ve Kalp Masajı Yapma (Yetişkinlerde,Çocuklarda ve Bebeklerde) | Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere yetişkin, çocuk ve bebekte dolaşım değerlendirme ve kalp masajı uygulaması yaptırılması. |
5) | Vakanın ikinci değerlendirmesini yapmak. | Konular haftalık olarak verilecektir. |
6) | Vakanın ikinci değerlendirmesini yapma. | Konular haftalık olarak verilecektir. |
6) | Erişkinde Temel Yaşam Desteği ( CPR ) | Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere yetişkinde temel yaşam desteği uygulaması yaptırılması. |
7) | Hava yolu açma teknikleri ve hava yolu desteği sağlama. | Konular haftalık olarak verilecektir. |
7) | Çocukta Temel Yaşam Desteği ( CPR ) | Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere çocukta temel yaşam desteği uygulaması yaptırılması. |
8) | Vize sınavı | |
8) | Vize | |
9) | Bebekte Temel Yaşam Desteği ( CPR ) | Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere bebekte temel yaşam desteği uygulaması yaptırılması. |
9) | Hava yolu açma teknikleri ve hava yolu desteği sağlama. | Konular haftalık olarak verilecektir. |
10) | Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda Girişimler (kısmi ve tam tıkanıklık) (Erişkinde) | Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere yetişkinde kısmi ve tam tıkanıklıkta yabancı cismin çıkarılması uygulaması yaptırılması. |
10) | Dolaşım desteğinin ağlanması (CPR). | Konular haftalık olarak verilecektir. |
11) | Defibrilatörü tanıma, defibrilasyonuyulayabilme, kardiyoversiyon uygulayabilme, pacemaker uygulayabilme. | Konular haftalık olarak verilecektir. |
11) | Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda Girişimler (kısmi ve tam tıkanıklık) (Bebek ve Çocukta) | Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere bebek ve çocukta kısmi ve tam tıkanıklıkta yabancı cismin çıkarılması uygulaması yaptırılması. |
12) | EKG okuma, yorumlama. | Konular haftalık olarak verilecektir. |
12) | QUİZ : Erişkinde Temel Yaşam Desteği Uygulama Sınavı ( Laboratuvarda) | |
13) | EKG okuma, yorumlama. | Konular haftalık olarak verilecektir. |
13) | Entübasyon ( yetişkin-Çocuk-Bebek ) | Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere yetişkin, çocuk ve bebekte entübasyon uygulaması yaptırılması. |
14) | Vaka çalışması. | |
14) | Otomatik Eksternal Defibrilatörü tanıma ( OED), ,defibrilasyonu uygulayabilme,pacemaker, kardiyoversiyon uygulayabilme, | Video, Slayt hazırlığı ve öğrenci sistemine yüklenmesi Ayrıca laboratuvarda öğrencilere OED kullanımı uygulaması yaptırılması. |
15) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.) Temel Yaşam Desteği Kavramına Giriş, Hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi, 2.) Hasta/yaralının Birinci değerlendirmesi 3.) Hasta/yaralının İkinci değerlendirmesİ 4.) Hava Yolu Açıklığının Sağlanması ve Suni Solunum Uygulamaları (Yetişkinlerde, Çocuklarda ve Bebeklerde) 5.)Dolaşımın Değerlendirilmesi ve Kalp Masajı Yapma (Yetişkinlerde,Çocuklarda ve Bebeklerde) 6.)Erişkinde Temel Yaşam Desteği ( CPR ) 7.)Çocukta Temel Yaşam Desteği ( CPR ) 8.) Vize sınavı 9.) Bebekte Temel Yaşam Desteği ( CPR ) 10.) Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda Girişimler (kısmi ve tam tıkanıklık) (Erişkinde) 11.) Yabancı Cisme Bağlı Boğulmalarda Girişimler (kısmi ve tam tıkanıklık) (Bebek ve Çocukta) 12.) QUİZ : Erişkinde Temel Yaşam Desteği Uygulama Sınavı (Laboratuvarda) 13.) Entübasyon ( yetişkin-Çocuk-Bebek ) 14.)Otomatik Eksternal Defibrilatörü tanıma ( OED), defibrilasyonu uygulayabilme,pacemaker,kardiyoversiyon uygulayabilme, 15.) FİNAL SINAVI |
Diğer Kaynaklar: | 1.) Gükan Özel, Betül Akbuğa Özel, Cihangir Özcan, Muammer Sarugan, İlk Yardım, 1.Baskı, Güneş Tıp Kitabevleri,2017 2.) Gürkan Özel,Betül Akbuğa Özel, Cihangir Özcan, Paramedik,1.Baskı,Güneş Tıp Kitabevi,2018 3.) Ali Ekşi,Hastane Öncesi Acil Bakım,1.Baskı,Ema Tıp Kitabevi,2020 4.) Mehmet Doğan,Emre Bülbül, Paramedik,1.Baskı,Akademisyen Kitabevi, 2020 5.) ali Ekşi, Agah Çertuğ, Mehdi Zoghi, Temel ve İleri Yaşam Desteği, 5.Baskı, Kitapana K.tabevi,2017 6.) Megep Modülleri 7.) 112 Eğitim Modülleri |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
8 |
15 |
1 |
2 |
3 |
3 |
4 |
4 |
5 |
5 |
6 |
6 |
7 |
7 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||
1) İnsan anatomisi, fizyolojisi ve patolojisi alanlarında temel bilgilere sahip olma | ||||||||||||||||||||||
2) Bireysel ve örgütsel iletişim ilkelerini, mesleki İngilizceyi ve bilgisayar kullanımı hakkında bilgi ve beceriye sahip olmak. | ||||||||||||||||||||||
3) Türkiye ve Dünya' da ki Acil Sağlık Hizmetleri hakkında genel bilgiye ve olağan ve olağan dışı durumlarda kişisel ve çevresel güvenlik bilgilerine sahip olma | ||||||||||||||||||||||
4) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilme | ||||||||||||||||||||||
5) Mesleki ve teknik uygulamaları bilmek ve acil müdahalede kullanılan araçların mekanik ve teknik bilgilerine sahip olmak. | ||||||||||||||||||||||
6) Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olmak. | ||||||||||||||||||||||
7) Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilmek, acil araç ve ekipmanlarının enfeksiyon kontrollerini sağlayabilmek, asepsi antisepsi koşullarını sağlayabilmek. | ||||||||||||||||||||||
8) Mesleki etiğe sahip, kişisel hak ve sorumluluklarını bilen, hasta haklarına hakim meslek profesyoneli bilincine sahip olma | ||||||||||||||||||||||
9) Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık yaratabilen girişimci bireyler olabilme. | ||||||||||||||||||||||
10) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olma | ||||||||||||||||||||||
11) Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler olabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan anatomisi, fizyolojisi ve patolojisi alanlarında temel bilgilere sahip olma | 4 |
2) | Bireysel ve örgütsel iletişim ilkelerini, mesleki İngilizceyi ve bilgisayar kullanımı hakkında bilgi ve beceriye sahip olmak. | 5 |
3) | Türkiye ve Dünya' da ki Acil Sağlık Hizmetleri hakkında genel bilgiye ve olağan ve olağan dışı durumlarda kişisel ve çevresel güvenlik bilgilerine sahip olma | 5 |
4) | Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilme | 5 |
5) | Mesleki ve teknik uygulamaları bilmek ve acil müdahalede kullanılan araçların mekanik ve teknik bilgilerine sahip olmak. | 5 |
6) | Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olmak. | 5 |
7) | Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilmek, acil araç ve ekipmanlarının enfeksiyon kontrollerini sağlayabilmek, asepsi antisepsi koşullarını sağlayabilmek. | 5 |
8) | Mesleki etiğe sahip, kişisel hak ve sorumluluklarını bilen, hasta haklarına hakim meslek profesyoneli bilincine sahip olma | 5 |
9) | Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık yaratabilen girişimci bireyler olabilme. | 4 |
10) | Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olma | 5 |
11) | Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler olabilme. | 5 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 25 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |