İlk ve Acil Yardım
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MDS201
Ders İsmi: Hastalıklar Bilgisi ve Hastalıkların Sınıflandırılması
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KADRİYE SÖNMEZ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımlanması, aralarındaki ilişkilerin kurulması ve kavranması, etkileyen faktörler, hastalıkları tanımlamayı öğrenme, neden olan faktörleri öğrenme, tanı ve tedavileri hakkında bilgi sahibi olma.
Dersin İçeriği: Hastalıkların uluslararası sınıflandırması sistemini tanıtmak. Hastalıkların uluslararası sınıflandırmasının tarihi gelişimini, hastalıkların uluslararası sınıflandırmasının önemini, sınıflandırma ve kodlama sistemlerinin temellerini ve ICD-10 sisteminin genel tanıtımını ve kodlama kurallarını açıklamak

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hastalıkların uluslararası sınıflandırması sistemini tanıtmak.
2) Hastalıkların uluslararası sınıflandırmasının tarihi gelişimini öğrenir.
3) hastalıkların uluslararası sınıflandırmasının önemini öğrenir.
4) sınıflandırma ve kodlama sistemlerinin temellerini öğrenir. ICD-10 sisteminin genel tanıtımını ve kodlama kurallarını açıklayarak öğrenir ve uygular.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Ders Hakkında Bilgilendirme Hastalıkların sınıflandırması ve kodlanması kavramları tarihi gelişimi ve önemi Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
2) Hastalıkların sınıflandırma sisteminin özellikleri ve kullanımı Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10
3) Hastalıkların uluslararası sınıflandırmasının Türkiye'deki kullanımı Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
4) ICD-10 sisteminin genel tanıtımı, temel yapısı Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
5) ICD-10 sisteminde alfabetik dizin kullanımı Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
6) Sağlık hizmetlerinde veri ve temel özelikleri Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
7) Vize Öncesi Genel Değerlendirme Tıbbi dokümanların hastalıkların ve işlemlerin kodlanmasında kullanımı Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
7) Vize Öncesi Genel Değerlendirme Tıbbi dokümanların hastalıkların ve işlemlerin kodlanmasında kullanımı Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
8) Vize Haftası Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
9) Kodlanmış verilerin kullanım alanları Veri kalitesinin düşük olmasının Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
10) Veri kalitesinin düşük olmasının nedenleri Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
11) Klinik kodlama prosedürü Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
12) Hastalıkların kodlanmasındaki kuralların hatırlatılması Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
13) Tıbbi dokümanlardan hastalık ve işlemlerin kodlanması Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)
14) Final Öncesi Genel Değerlendirme Tıbbi dokümanlardan hastalık ve işlemlerin kodlanması Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002. Sağlık Bakanlığı ICD-10 Eğitim Dokümanı. (www.saglik.gov.tr)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Artukoğlu, M. Adil, Kaplan A., Yılmaz A., Tıbbi Dokümantasyon; Türk Sağlık Eğitim Vakfı, 2002.
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İnsan anatomisi, fizyolojisi ve patolojisi alanlarında temel bilgilere sahip olma
2) Bireysel ve örgütsel iletişim ilkelerini, mesleki İngilizceyi ve bilgisayar kullanımı hakkında bilgi ve beceriye sahip olmak.
3) Türkiye ve Dünya' da ki Acil Sağlık Hizmetleri hakkında genel bilgiye ve olağan ve olağan dışı durumlarda kişisel ve çevresel güvenlik bilgilerine sahip olma
4) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilme
5) Mesleki ve teknik uygulamaları bilmek ve acil müdahalede kullanılan araçların mekanik ve teknik bilgilerine sahip olmak.
6) Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olmak.
7) Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilmek, acil araç ve ekipmanlarının enfeksiyon kontrollerini sağlayabilmek, asepsi antisepsi koşullarını sağlayabilmek.
8) Mesleki etiğe sahip, kişisel hak ve sorumluluklarını bilen, hasta haklarına hakim meslek profesyoneli bilincine sahip olma
9) Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık yaratabilen girişimci bireyler olabilme.
10) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olma
11) Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler olabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan anatomisi, fizyolojisi ve patolojisi alanlarında temel bilgilere sahip olma
2) Bireysel ve örgütsel iletişim ilkelerini, mesleki İngilizceyi ve bilgisayar kullanımı hakkında bilgi ve beceriye sahip olmak.
3) Türkiye ve Dünya' da ki Acil Sağlık Hizmetleri hakkında genel bilgiye ve olağan ve olağan dışı durumlarda kişisel ve çevresel güvenlik bilgilerine sahip olma
4) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilme
5) Mesleki ve teknik uygulamaları bilmek ve acil müdahalede kullanılan araçların mekanik ve teknik bilgilerine sahip olmak.
6) Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olmak.
7) Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilmek, acil araç ve ekipmanlarının enfeksiyon kontrollerini sağlayabilmek, asepsi antisepsi koşullarını sağlayabilmek.
8) Mesleki etiğe sahip, kişisel hak ve sorumluluklarını bilen, hasta haklarına hakim meslek profesyoneli bilincine sahip olma
9) Disiplinler arası takım çalışması yapabilen, sosyal sorumluluk bilincine sahip, kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık yaratabilen girişimci bireyler olabilme.
10) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olma
11) Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler olabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100