Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF201
Ders İsmi: Film ve Videoda Kurgu
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. CEM YILDIRIM
Dersi Veren(ler):






Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere film ve video kurgusunun tarihi ve teknolojik gelişimini öğretmek ve profesyonel standartlarda film ve video kurgulayabilmeleri ve post prodüksiyon işlemlerini uygulayabilmeleri için gerekli bilgi ve becerileri sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrenciler, film ve televizyon kurgusunun teknolojik gelişimini ve kurgu için önemli olan organize ve planlı çalışmanın önemini öğrenecekler. Bir kurgucu film yapım ekibinin önemli bir unsuru olarak, yaratıcılığa açık olan kurgu stil ve tekniklerini geliştirerek bunu projelere yansıtabilecektir. Mesleki bağlamda kurgu, eldeki görüntü ve seslerin amaçlanan hikayeye dönüşebilmesi için detaya önem verme, dijital teknoloji bilgisi ve yönetmenle işbirliği içinde çalışabilmek gibi özellikler gerektirir. Bu konuda başarılı olabilmeleri için, öğrencilerden diğerleriyle profesyonelce bir işbirliği içinde çalışabilmeleri beklenmektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Film ve videoda kurgu teknoloji ve uygulamalarının tarihsel gelişimini açıklar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Kurgu için gerekli koşulları organize edebilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Kendi yaptığı kurgu çalışmalarını değerlendirebilir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Film ve video kurgusu yapabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hareketli Görüntü Kavramı. Kurgunun tarihsel gelişimi. "Lev Kuleshov Deneyi". "The Great Train Robbery". D.W. Griffith ve Sergei Eisenstein filmlerinden örnek sahnelerin incelenmesi. Kurgu teknolojisinin tarihsel gelişimi : Fiziksel kurgu (Moviola-Flatbad), Analog-Linear sistemler (Tape to Tape) ve “Non Linear Editing” sistemleri. Film Kurgusu: Tarihi, Kuramı ve Tekniği, Cem Yıldırım.
2) OSX işletim sistemine giriş. Çözünürlükler ve Frame rates. DaVinci Resolve arayüzüne giriş. Ham çekimleri import etmek: Media Pool ve Media Page. Ana Pencereler ve monitörler. Sekans Ayarları. Playhead ve Timecode. Sellection (In-Out). Overwrite Edit (3 noktalı kurgu). 1. Uygulama projesi kaba kurgusu. The Beginner’s Guide to DaVinci Resolve 18. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18.
3) Apend Edit. Razor Blade (Add edit). Delete – (Ripple Delete). Insert Edit. Copy- Paste - Paste insert. Analitik Kurgu ve Devamlılık 1: Bir sahnenin farklı açı ve ölçeklerden yapılmış çekimlerle kurgulanması. The Beginner’s Guide to DaVinci Resolve 18. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18.
4) Trim mode: Roll, Ripple. Analitik Kurgu ve Devamlılık 2: Bir sahnenin farklı açı ve ölçeklerden yapılmış çekimlerle kurgulanması. 1. Uygulama projesi final kurgusu, revizyonları ve değerlendirmesi. Kurgusu bitmiş bir projenin çıkışını almak (export etmek). Quick Export. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18.
5) Temel çekim ölçekleri ve açılar. Diyalog sahnesi “kaba” kurgusu. Match Frame. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18.
6) Split Edit (L-CUT ve J Cut). Tepki çekimleri. Diyalog sahnesi “final” kurgusu (“Trim” ve “L Cut” tekniklerini kullanılarak bir diyalog sahnesinin final kurgusunun yapılması). Atmosfer sesi Kullanımı. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18.
7) Diyalog sahnesi final kurgusu revizyonları ve değerlendirmesi. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18.
8) Ara Sınav.
9) Temel Kesmeler ve Uyum Kesmeleri. Sinemasal Zaman ve Sinemasal Mekan. Match Cut, Jump Cut, Plan Sekans Paralel Kurgu, Montaj Sekans, Eksilti Kurgusu. Film Kurgusu: Tarihi, Kuramı ve Tekniği, Cem Yıldırım.
10) Geçmeler (Transitions). Filtreler ve Efektler . Render CACHE. Speed: Görüntüyü hızlandırma, Yavaşlatma, Donuk Kare. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18. The Beginner’s Guide to DaVinci Resolve 18.
11) Videoda Text Kullanımı. Belgesel Projesine Giriş. Röportaj ve B-Roll. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18. The Beginner’s Guide to DaVinci Resolve 18.
12) Belgesel Projesi kaba kurgusu. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18. The Beginner’s Guide to DaVinci Resolve 18.
13) Belgesel Kursusunda B-Roll Ekleme, Jump Cut gizleme, Smoot Cut. “ES” ve “INTRO” Bölümlerinin hazırlanması. Ses Seviyeleri ve Ses Geçişleri Normalizing Audio Müzik Miksajı The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18. The Beginner’s Guide to DaVinci Resolve 18.
14) Belgesel Projesi Final kurgusu değerlendirmesi Kontrol ve Revizyonların tamamlanması. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Film Kurgusu: Tarihi, Kuramı ve Tekniği, Cem Yıldırım, Urzeni Yayınları, 2019

2. The Beginner’s Guide to DaVinci Resolve 18, Chris Roberts and Simon Hall, Blackmagic Design Pty Ltd, 2023.

3. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18, Chris Roberts, Blackmagic Design Pty Ltd, 2023.
Diğer Kaynaklar: 1. Film Kurgusu: Tarihi, Kuramı ve Tekniği, Cem Yıldırım, Urzeni Yayınları, 2019

2. The Beginner’s Guide to DaVinci Resolve 18, Chris Roberts and Simon Hall, Blackmagic Design Pty Ltd, 2023.

3. The Editor’s Guide to DaVinci Resolve 18, Chris Roberts, Blackmagic Design Pty Ltd, 2023.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi.
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi.
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi.
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi.
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi.
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi.
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi.
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Radyo, Televizyon ve Sinema alanlarındaki üretim süreçlerine hakim olup, yaratıcı projeler geliştirme becerisi. 5
2) Sinema ve Televizyonun tarihsel gelişimini sanatsal ve teknolojik boyutlarıyla değerlendirebilme becerisi. 5
3) Kitle iletişim kavramları ve kuramlarının, kültürel, siyasal, ekonomik ve teknolojik gelişmelerle olan ilişkisini anlama ve eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirebilme becerisi.
4) Kazandığı formasyonla radyo, televizyon ve sinema alanında karşılaştığı sorunları bilimsel bir yaklaşım içinde çözebilme becerisi. 1
5) Medyanın ekonomi-politik, sosyo-ekonomik ve sosyal-psikolojik açılardan etkilerini, tarihsel süreç içerisinde analiz etme becerisi.
6) Sinema ve Televizyon üretim sürecinin tüm aşamalarında kullanılan cihaz ve ekipmanları öğrenme ve etkin bir biçimde kullanabilme becerisi. 4
7) Üretim süreçlerinin farklı aşamalarında yer alan kişiler ile iletişim kurabilme ve projeler yapabilme becerisi. 3
8) Etik kavramını, bilimsel, mesleki ve kültürel bağlamda eleştirel bir gözle açıklayabilme becerisi.
9) Radyo, Televizyon ve Sinema alanındaki üretim sürecinde gerek bireysel ve gerekse ekip çalışmasına uygun davranma ve çalışma sürecinde eşgüdüm sağlayabilme becerisi. 4
10) Televizyon program türlerini bilip, her tür televizyon metninin söylemini çözümleme becerisi.
11) Sinema tarihine, kavramlarına, türlerine sanatsal ve teknolojik boyutları ile hakim olup, eleştirebilme becerisi. 3
12) Radyo, Televizyon ve Sinema alanında teorik ve uygulamalı derslerde edinilen bilgi ve becerileri belli bir alanda uzmanlaşacak şekilde kullanabilme becerisi. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100