Acil Durum ve Afet Yönetimi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EDM101
Ders İsmi: Afet Kültürü
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 2 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. MUHAMMED ENES ZORLU
Dersi Veren(ler):



Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Afet kültürü dersi, öğrencilerin tüm afet çeşitleri hakkında bilgi sahibi olup, afetlerin günlük hayatımızın her alanında karşımıza çıkabilecek olaylar olduğunu bilerek daima hazır olmaları ve bunu bir kültür haline getirmelerini arzu eden bir derstir. Bu amaçla tüm ders içeriği, afet çeşitlerinin öncesi, sırası ve sonrasında yapılması gerekenleri en sade şekilde anlatıp, öğrencilerin temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlayacak şekilde düzenlenmiştir.
Dersin İçeriği: Afet Kültürü dersinde öğrencilere aktarılmak istenen temel unsur, öncelikle afetlerle ilgili bir farkındalık oluşturarak toplumun kültürüne afet bilincini yerleştirmek ve akabinde afetlerin öncesi, sırası ve sonrasında neler yapabileceklerine dair bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Afet Kültürü dersi ile ilgili bilinmesi gereken temel kavramların öğrenilmesi
2) Kent ve kentleşme gibi kavramların anlaşılması ve kentlere yerleşim yapılırken insanların afet yönetimi açısından dikkat etmesi gereken kriterlerin öğrenilmesi
3) Volkanların oluşumu, avantaj ve dezavantajlarının neler olduğu, volkanik afetlerden korunma yöntemlerinin neler olduğunun öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
4) Küresel ısınmanın ne olduğu ve kuraklık ve küresel ısınmaya neden olan faktörlerin öğrenilerek önleyici tedbirlerin alınması
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İş yerleri ve kurumlarda, afetler meydana gelmeden önce yapılması gereken bir acil eylem planının detayları ve tahliye yöntemlerinin öğrenilmesi
2) Afetlerin en kritik noktalarından olan arama ve kurtarma faaliyetlerinin nasıl işlediğinin öğrenilmesi, kullanılan ekipmanların tanıtılması ve koordineli bir şekilde faaliyetin yürütülmesinin sağlanmasının öğretilmesi
3) Acil durum ve afet esnasında kullanılacak temel tıbbi müdahale yöntemlerinin öğrenilerek ilk yardımın sağlanması
4) Triyajın ne olduğunun öğrenilmesi, acil durum ve afet esnasında tatbikinin nasıl sağlanacağının kavranması
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Afet yönetiminin aşamalarının öğrenilerek bu konuda öğrencilere gerekli kültürel bilincin yerleştirilmesi ve uygulamada karşılaşılacak durumların öğretilmesi
Alana Özgü Yetkinlik
1) Depremin ne olduğu ve nasıl oluştuğu, önceden tahmin edilebilirlik düzeyi ve öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılması gereken korunma yöntemlerinin öğrenilmesi
2) Yangınlardan korunma yöntemlerinin neler olduğu, olası bir yangının öncesinde, sırasında ve sonrasında neler yapılması gerektiğinin öğrenilmesi
3) Selden korunma yöntemlerinin öğrenilerek, sel öncesi, sırası ve sonrasında neler yapılabileceğinin anlaşılmasını sağlamak.
4) Kütle hareketlerinin ne olduğu ve bunlardan korunma yöntemlerinin öğrenilmesi
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Temel Kavramlar https://www.afad.gov.tr/aciklamali-afet-yonetimi-terimleri-sozlugu GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
2) Kentleşme ve Afet Yönetimi ŞAKACI Bilge Kağan, KULAÇ, Onur, VURAL, Özgür (2020), Afet Yönetimi ve Kent. YAMAN, Murat, ÇAKIR, Erkan (ed.), Farklı Boyutlarıyla Afet Yönetimi içinde (s.123-142), Ankara, Nobel Yayıncılık GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
3) Afet Yönetimi KADIOĞLU, M. (2008). Modern, bütünleşik afet yönetimin temel ilkeleri. AFET ZARARLARINI AZALTMANIN TEMEL İLKELERİ, 1. GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
4) Acil Eylem ve Tahliye Planları BAKANLIĞI, T. Ç. V. S. G., & MÜDÜRLÜĞÜ, İ. KAMU KURUMLARINDA ACİL DURUM PLANI HAZIRLAMA REHBERİ VE İLGİLİ SEKTÖRDE ACİL DURUM BİLİNCİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK UYGULAMA. ÖZDİKMEN, T. (2017). Afet ve Acil Durum Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
5) Deprem ve Depremden Korunma Yöntemleri KADIOĞLU, M. (2019). Afet Affetmez. İstanbul: Tekin Yayınevi GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
6) Volkanizma Kaynaklı Afet Riskleri ve Korunma Yöntemleri GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
7) Yangın ve Yangından Korunma Yöntemleri KADIOĞLU, M. (2019). Afet Affetmez. İstanbul: Tekin Yayınevi GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
8) Sel ve Selden Korunma Yöntemleri KADIOĞLU, M. (2019). Afet Affetmez. İstanbul: Tekin Yayınevi GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
9) Kütle Hareketleri ve Korunma Yöntemleri ORAL, V. (2020). AFET NİTELİĞİNDE KÜTLE HAREKETLERİ: HEYELAN. Ayrıntı Dergisi, 8(87). GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
10) Kuraklık ve Küresel Isınma KADIOĞLU, M. (2019). Afet Affetmez. İstanbul: Tekin Yayınevi GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
11) Afetlerde Arama ve Kurtarma Melih Zeytinoğlu, Arama Kurtarma Bilgisi ve Etik Değerler, Depremde Arama Kurtarma, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi https://www.afad.gov.tr/arama-kurtarma-ekip-ve-araclarimiz GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
12) Afetlerde Tıbbi Müdahale (İlk Yardım) https://www.afad.gov.tr/ilk-yardim GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
13) Afetlerde Tıbbi Müdahale (Triyaj) GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
14) Final Öncesi Genel Değerlendirme KADIOĞLU, M. (2019). Afet Affetmez. İstanbul: Tekin Yayınevi GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
Diğer Kaynaklar: GÜNGÖR, Yıldırım, Afet Kültürü, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi
ŞAKACI Bilge Kağan, KULAÇ, Onur, VURAL, Özgür (2020), Afet Yönetimi ve Kent. YAMAN, Murat, ÇAKIR, Erkan (ed.), Farklı Boyutlarıyla Afet Yönetimi içinde (s.123-142), Ankara, Nobel Yayıncılık
KADIOĞLU, M. (2008). Modern, bütünleşik afet yönetimin temel ilkeleri. AFET ZARARLARINI AZALTMANIN TEMEL İLKELERİ, 1.
BAKANLIĞI, T. Ç. V. S. G., & MÜDÜRLÜĞÜ, İ. KAMU KURUMLARINDA ACİL DURUM PLANI HAZIRLAMA REHBERİ VE İLGİLİ SEKTÖRDE ACİL DURUM BİLİNCİNİ ARTIRMAYA YÖNELİK UYGULAMA.
ÖZDİKMEN, T. (2017). Afet ve Acil Durum Yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık
KADIOĞLU, M. (2019). Afet Affetmez. İstanbul: Tekin Yayınevi
ORAL, V. (2020). AFET NİTELİĞİNDE KÜTLE HAREKETLERİ: HEYELAN. Ayrıntı Dergisi, 8(87).
Melih Zeytinoğlu, Arama Kurtarma Bilgisi ve Etik Değerler, Depremde Arama Kurtarma, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi
https://www.afad.gov.tr/arama-kurtarma-ekip-ve-araclarimiz
https://www.afad.gov.tr/ilk-yardim

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

6

10

3

4

11

12

13

5

7

8

9

Program Kazanımları
1) 1) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında, meydana gelebilecek acil durum ve afet gibi olaylarda,'' Hazırlık, Müdahale, İyileştirme, Risk ve Zarar Azaltma'' konularında yeterli bilgiye, donanıma ve bilince sahiptir.
2) 2) Temel bilimler alanında yeterli bilgiye sahip olur ve bu bilgiyi karşılaştığı mesleki sorunların çözümünde kullanır.
3) 3) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülükleri ile ilgili güncel mevzuatı takip eder, yorumlar ve uygular.
4) 4) Acil Durum ve Afet alanına ilişkin olarak, malzemelerinin, uyarı ve tehlike işaret ve levhalarının özelliklerini bilir, Acil Durum ve Afet eğitimlerini planlar ve uygular, tatbikatlar planlar, gerekli ölçüm tekniklerini ve metotlarını kullanır, kayıt, raporlama ve düzeltme faaliyetlerini yürütür.
5) 5) Acil durum yönetimini etkin yürütür ve acil durumlarda ilk yardım müdahalesini yapabilecek yetkinliktedir.
6) 6) Tehlikelerini tanımlayarak risk analizleri yapar, elektrik tehlikelerinden ve yangından korunmak için gerekli tedbirleri alır ve iş yerlerindeki makine ve teçhizat hakkında bilgi sahibi olur, ilgili riskleri belirler ve bu riskler çerçevesinde Acil Durum Eylem Planlarını planlar.
7) 7) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanındaki uygulamalar için gerekli olan bilgi teknolojilerini kullanır.
8) 8) Yabancı dili kullanarak, alanındaki bilgileri takip eder.
9) 9) çalışma arkadaşları ile sağlıklı ve sürekli iletişime özen gösterir.
10) 10) İş ve özel yaşamında yazılı veya sözlü iletişim becerileri gelişir.
11) 11) İş yaşamında sorumluluk alır, yetki alarak gereğini yerine getirebilme becerisi kazanır ve bu sayede öz güven kazanır.
12) 12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu gerçekleştirir.
13) 13) Genel ahlaki ve mesleki etik değerlere önem verir.
14) 14) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanındaki literatürü izler, değerlendirir ve uygular.
15) 15) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında hakim olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, karşılaştığı sorunların çözümü için düşüncelerini uzman olan veya olmayan kişilerle yazılı ya da sözlü olarak paylaşır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında, meydana gelebilecek acil durum ve afet gibi olaylarda,'' Hazırlık, Müdahale, İyileştirme, Risk ve Zarar Azaltma'' konularında yeterli bilgiye, donanıma ve bilince sahiptir. 5
2) 2) Temel bilimler alanında yeterli bilgiye sahip olur ve bu bilgiyi karşılaştığı mesleki sorunların çözümünde kullanır. 5
3) 3) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülükleri ile ilgili güncel mevzuatı takip eder, yorumlar ve uygular. 5
4) 4) Acil Durum ve Afet alanına ilişkin olarak, malzemelerinin, uyarı ve tehlike işaret ve levhalarının özelliklerini bilir, Acil Durum ve Afet eğitimlerini planlar ve uygular, tatbikatlar planlar, gerekli ölçüm tekniklerini ve metotlarını kullanır, kayıt, raporlama ve düzeltme faaliyetlerini yürütür. 5
5) 5) Acil durum yönetimini etkin yürütür ve acil durumlarda ilk yardım müdahalesini yapabilecek yetkinliktedir. 5
6) 6) Tehlikelerini tanımlayarak risk analizleri yapar, elektrik tehlikelerinden ve yangından korunmak için gerekli tedbirleri alır ve iş yerlerindeki makine ve teçhizat hakkında bilgi sahibi olur, ilgili riskleri belirler ve bu riskler çerçevesinde Acil Durum Eylem Planlarını planlar. 5
7) 7) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanındaki uygulamalar için gerekli olan bilgi teknolojilerini kullanır. 5
8) 8) Yabancı dili kullanarak, alanındaki bilgileri takip eder. 3
9) 9) çalışma arkadaşları ile sağlıklı ve sürekli iletişime özen gösterir. 5
10) 10) İş ve özel yaşamında yazılı veya sözlü iletişim becerileri gelişir. 5
11) 11) İş yaşamında sorumluluk alır, yetki alarak gereğini yerine getirebilme becerisi kazanır ve bu sayede öz güven kazanır. 5
12) 12) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanır ve bunu gerçekleştirir. 5
13) 13) Genel ahlaki ve mesleki etik değerlere önem verir. 5
14) 14) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanındaki literatürü izler, değerlendirir ve uygular. 5
15) 15) Acil Durum ve Afet Yönetimi alanında hakim olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, karşılaştığı sorunların çözümü için düşüncelerini uzman olan veya olmayan kişilerle yazılı ya da sözlü olarak paylaşır. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100