Turist Rehberliği (Uzaktan Öğretim)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRG109
Ders İsmi: Arkeoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. DOĞUŞ COŞAR GÜLER
Dersi Veren(ler):










Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin temelinde Anadolu topraklarında yazısız dönemden (prehistorik) Geç Antik Dönem'e kadar geniş bir skalada her türlü somut ve soyut değerler ele alınmaktadır. Bu bağlamda bir turist rehberi olarak, antik kentler ve bölgesel rotalar tanımlanmıştır. Ders esnasında sürdürülebilir kültürel miras da ele alınmış ve edinilen bilgilerin nasıl aktarılacağı konusunda öğrencilere verilen sunumlar vasıtasıyla prova edilmiştir. Hem sözlü hem de yazılı araç gereçlerle her bir öğrenci kültür turlarına hazır duruma getirilmiştir.
Dersin İçeriği: Prehistorik dönemden MS 325'e kadar - Doğu ve Batı Roma - olarak ayrılma sürecini kapsamaktadır. Anadolu başta olmak üzere karşılaştırmalı olarak da Anadolu dışındaki kentlerde derse dahil edilmiştir. Özellikle Yunanistan anakarası ve adaları, İtalya ve adalar olmak üzere Ege ile Akdeniz kıyıları boyunca bir analojiye gidilmiştir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Arkeoloji biliminde kullanılan terimler ve kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
2) Türkiye'deki başlıca arkeolojik kazılar ve sit alanları hakkında bilgi sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tarihöncesi dönemleri bilir, dönemlerin özellikleri ve farklılıklarını kavrar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Anadolu’nun farklı dönemlerini temsil eden belli başlı arkeolojik yerleşmeleri ve eserleri tanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Arkeoloji Nedir? Arkeolojinin Alt Dalları Nelerdir? Günümüz Arkeolojisinin Çalışma Alanları Arkeolojinin Tarihçesi Arkeoloji Tarihindeki Önemli Kişiler ve Olaylar Tamay Tekçam, Arkeoloji Sözlüğü, 2011 Tamer Eren, Arkeoloji, 2011 Veli Sevin, Anadolu Arkeolojisi,1996
2) Türkiye’de Arkeoloji Çalışmalarının Tarihçesi Türkiye’de Yapılan Önemli Arkeolojik Kazılar Arkeolojik Kazı Nedir? Veli Sevin, Arkeolojik Kazı Sistemi El Kitabı, 1995 Tamay Tekçam, Arkeoloji Sözlüğü, 2011 Tamer Eren, Arkeoloji, 2011
3) Anadolu Arkeolojisine Giriş Anadolu’da Paleolitik Dönem Paleolotik Dönemden Neolitik Döneme Geçiş Mehmet Özdoğan, 50 Soruda Arkeoloji Tamer Eren, Arkeoloji, 2011 Galip Akın, Prehistorya’ya Giriş, 2018
4) Anadolu’da Neolitik Dönem-1 Önemli Neolitik Yerleşimler Neolitik Döneme Ait Önemli Eserler Mehmet Özdoğan, 50 Soruda Arkeoloji Tamer Eren, Arkeoloji, 2011 Galip Akın, Prehistorya’ya Giriş, 2018 Bleda S.Düring, Küçük Asya’nın Tarih Öncesi, 2016
5) Anadolu ‘da Neolitik Dönem-2 Göbeklitepe Genel Özellikleri Önemi Çatalhöyük Yerlesimi Galip Akın, Prehistorya’ya Giriş, 2018 Andrew Collins, Göbekli Tepe, 2018 Ian Hodder, Çatalhöyük : Leoparın Öyküsü, 2006
6) Anadolu’da Kalkolitik ve Eski Tunç Çağı Bu Dönemlere Ait Önemli Merkezler Bu Dönemlere Ait Önemli Eserler Bleda S.Düring, Küçük Asya’nın Tarih Öncesi, 2016 Galip Akın, Prehistorya’ya Giriş, 2018
7) Anadolu ‘da Tunç Çağı Hitit Devleti Ali Narçın, A'dan Z'ye Hitit, 2015 A.Muhibbe Darga, Hitit Sanatı, 1993 Ekrem Akurgal, Hititler ve Hatti Uygarlığı,2015 Ekrem Akurgal, Anadolu Kültür Tarihi, 2015
8) Quiz-1 / Anadolu'da Pre-historia ve Tunç Çağ Ali Narçın, A'dan Z'ye Hitit, 2015 A.Muhibbe Darga, Hitit Sanatı, 1993 Ekrem Akurgal, Hititler ve Hatti Uygarlığı,2015 Ekrem Akurgal, Anadolu Kültür Tarihi, 2015
9) Anadolu da Demir Çağı Devletler ve Kentler Altan Çilingiroğlu, Uratu Tarihi ve Sanatı, 1997 Afif Erzan, Doğu Anadolu ve Urartular,1992
10) Anadolu’da Arkaik Dönem Bu Döneme Ait Önemli Yerleşimler ve Eserler. Eski Anadolu ve Trakya Başlangıcından Pers Egemenliğine Kadar, İletişim Yayınları, 2003
11) Anadolu’da Klasik Dönem Bu Döneme Ait Önemli Yerleşmeler ve Eserler Oğuz Tekin, Eski Anadolu ve Trakya Ege Göçlerinden Roma İmparatorluğu'nun İkiye Ayrılmasına Kadar, 2007
12) Ödev Teslimi / Sunum. - Ara Değerlendirme, Quiz 2. Anadolu'daki Antik Kentler ( Prehistorik Dönem'den - Roma Dönem'ine kadar) Oğuz Tekin, Eski Anadolu ve Trakya Ege Göçlerinden Roma İmparatorluğu'nun İkiye Ayrılmasına Kadar, 2007 Mehmet Özdoğan, 50 Soruda Arkeoloji Ian Hodder, Çatalhöyük : Leoparın Öyküsü, 2006 Ekrem Akurgal, Anadolu Kültür Tarihi, 2015
13) Anadolu’da Hellenistik Dönem Bu Dönemin Önemli Yerleşimleri Bu Döneme Ait Eserler R. Malcolm Errington, Hellenistik Dünya Tarihi MÖ 323-30, 2018
14) Anadolu’da Roma Dönemi Bu Döneme Ait Önemli Merkezler ve Eserler Oğuz Tekin, Eski Anadolu ve Trakya Ege Göçlerinden Roma İmparatorluğu'nun İkiye Ayrılmasına Kadar, 2007
14) Anadolu’da Roma Dönemi Bu Döneme Ait Önemli Merkezler ve Eserler Oğuz Tekin, Eski Anadolu ve Trakya Ege Göçlerinden Roma İmparatorluğu'nun İkiye Ayrılmasına Kadar, 2007
15) Anadolu’da bulunan Antik Kentler Veli Sevin, Anadolu Arkeolojisi,1996
16) Final Veli Sevin, Anadolu Arkeolojisi,1996 Tamay Tekçam, Arkeoloji Sözlüğü, 2011 Tamer Eren, Arkeoloji, 2011 Veli Sevin, Anadolu Arkeolojisi,1996

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mehmet Özdoğan, 50 Soruda Arkeoloji
Altan Çilingiroğlu, Uratu Tarihi ve Sanatı, 1997
Oğuz Tekin, Eski Anadolu ve Trakya Ege Göçlerinden Roma İmparatorluğu'nun İkiye Ayrılmasına Kadar, 2007
Veli Sevin, Anadolu Arkeolojisi,1996
Diğer Kaynaklar: Tamay Tekçam, Arkeoloji Sözlüğü, 2011
Tamer Eren, Arkeoloji, 2011
Veli Sevin, Anadolu Arkeolojisi,1996
Veli Sevin, Arkeolojik Kazı Sistemi El Kitabı, 1995
Tamay Tekçam, Arkeoloji Sözlüğü, 2011
Tamer Eren, Arkeoloji, 2011
Mehmet Özdoğan, 50 Soruda Arkeoloji
Tamer Eren, Arkeoloji, 2011
Galip Akın, Prehistorya’ya Giriş, 201
Mehmet Özdoğan, 50 Soruda Arkeoloji
Tamer Eren, Arkeoloji, 2011
Galip Akın, Prehistorya’ya Giriş, 2018
Bleda S.Düring, Küçük Asya’nın Tarih Öncesi, 2016
Galip Akın, Prehistorya’ya Giriş, 2018
Andrew Collins, Göbekli Tepe, 2018
Ian Hodder, Çatalhöyük : Leoparın Öyküsü, 2006
Bleda S.Düring, Küçük Asya’nın Tarih Öncesi, 2016
Galip Akın, Prehistorya’ya Giriş, 2018
Ali Narçın, A'dan Z'ye Hitit, 2015
A.Muhibbe Darga, Hitit Sanatı, 1993
Ekrem Akurgal, Hititler ve Hatti Uygarlığı,2015
Ekrem Akurgal, Anadolu Kültür Tarihi, 2015
Altan Çilingiroğlu, Uratu Tarihi ve Sanatı, 1997
Afif Erzan, Doğu Anadolu ve Urartular,1992
Eski Anadolu ve Trakya Başlangıcından Pers Egemenliğine Kadar, İletişim Yayınları, 2003
Oğuz Tekin, Eski Anadolu ve Trakya Ege Göçlerinden Roma İmparatorluğu'nun İkiye Ayrılmasına Kadar, 2007
R. Malcolm Errington, Hellenistik Dünya Tarihi MÖ 323-30, 2018
Oğuz Tekin, Eski Anadolu ve Trakya Ege Göçlerinden Roma İmparatorluğu'nun İkiye Ayrılmasına Kadar, 2007
Veli Sevin, Anadolu Arkeolojisi,1996

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Turizm Rehberliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği bilgileri daha üst bir eğitimde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3) Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Turist Rehberliği ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5) Rehberlik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme ya da Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
6) Turist rehberliği alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
7) Alanıyla ilgili bilgileri bir ileri eğitiminde yada mesleğinde kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
8) Turist Rehberliği ile ilgili alan araştırması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
9) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
10) Turist Rehberliği alanında bilgi,beceri, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini paylaşabilme.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Turizm Rehberliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği bilgileri daha üst bir eğitimde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3) Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Turist Rehberliği ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5) Rehberlik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme ya da Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
6) Turist rehberliği alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
7) Alanıyla ilgili bilgileri bir ileri eğitiminde yada mesleğinde kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
8) Turist Rehberliği ile ilgili alan araştırması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
9) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
10) Turist Rehberliği alanında bilgi,beceri, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini paylaşabilme.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %