Yönetim Bilişim Sistemleri | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MIS306 | ||||||||
Ders İsmi: | Sistem Güvenliği ve Siber Güvenlik Stratejileri | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi FATİH ŞAHİN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Siber güvenlik temel kavramları, siber saldırı ve siber savunma araçları ve yöntemleri hakkında teorik ve pratik bilgi sahibi olmak. Kritik altyapılardaki sistemlerinin güvenliği konusunda yetenek sahibi olmak. |
Dersin İçeriği: | Siber güvenlik saldırı ve savunma araçları. Siber güvenlik kapsamında kritik altyapılar. Siber saldırı ve savunma yöntem teknikleri ve uygulamaları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Siber güvenlik problemi, Siber güvenlik temel kavramları | Yok |
2) | İnternet’in tarihi, Siber güvenlik unsurları ve süreçleri | Yok |
3) | Siber uzay ve siber uzayın temel özellikleri | Yok |
4) | Siber Suçlar: Kimlik çalma ve taklit etme, Bilgisayar korsanlığı | Yok |
5) | Siber uzayda terörizm ve organize suçlar, Siber Hukuk | Yok |
6) | Siber saldırı kaynakları, Gelişmiş siber saldırıları izleme ve önleme | Yok |
7) | Siber saldırı türleri, Siber savunma sistemleri | Yok |
8) | Bilgisayarda suç sorgulaması-Terminoloji- Bilgisayarlarda delil arama ve el koyma– Delil işleme ve rapor yazımı. Proje Sunumları | Yok |
9) | Bilgi güvenliği ve Kontrolü-Risk yönetimi- Değerlendirme ve tedbir geliştirme-Güvenlik ve farkındalık eğitimleri. Proje Sunumları | Yok |
10) | Kriptoloji- Veri tümlüğü- Karşılıklı güven ve kullanıcı yetkilendirme- Uygulama güvenliği (eposta, web, IP-sec)- Ağlarda güvenlik (VPN, VLAN). Proje Sunumları | yok |
11) | Atak tipleri ve güvenlik riskleri-Karşı tedbirler- Prensipler ve pratik güvenlik uygulamaları. Proje Sunumları | Yok |
12) | ISO/IEC-27032 Siber güvenlik rehberi Proje Sunumları | Yok |
13) | Siber güvenlikte güncel konular ve genel tekrar. Proje Sunumları | yok |
14) | Genel Tekrar | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Dr.Fatih ŞAHİN'in Siber Güvenlik konulu ders notları |
Diğer Kaynaklar: | 1. Hackerlığa Giriş, Yazar: İsmail Bülbül, Poyraz Emre Bingöl, Yayınevi: Hayykitap 2. Etik Hackerlığa Giriş 2, Yazar: Vahap Eren, Poyraz Emre Bingöl, İsmail Bülbül, Yayınevi: Hayykitap 3. Anurag Kumar, D. Manjunath, Joy Kuri, D. Manjunath and Joy Kuri 4. ITU, “ITU_T X.1205 sayılı Tavsiye Kararı, Siber Güvenliğe Genel Bakış”, 2008 5. Bilgi Güvenliği Politika Konseyi, "Kritik Altyapılar için Bilgi Güvenliği Önlemleri Üzerine Eylem Planı, Karar", s.2, 6. Securitiy Study Guide/Emmett Dulaney 7. Her Yönüyle Siber Savaş/ Hasan Çiftçi 8. Elgin M. Brunner and Manuel Suter, "Uluslararası CIIP El Kitabı 9. Hacking Interface, Yazar: Hamza Elbahadır Yayınevi: Kodlab |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Yönetim Bilişim Sistemleri çalışmalarını yürütmeyi sağlayacak kavram ve yetkinliklerin kazandırılması. Yönetim ve bilişim bilimleri yöntemlerini güncel sorunları çözümlemede veya ihtiyaçları gidermede kullanabilme becerisi | ||||||||
2) Organizasyonlarda karşılaşılan problemleri tanıma, anlama, analiz etme, çözüm üretme ve veriye dayalı karar verme için gerekli matematik, istatistik ve çözümleme bilgilerine sahip olabilme. | ||||||||
3) Organizasyonların ihtiyaç duyduğu nitelikli çalışanlarda olması gereken işletme ve bilişim alanındaki bilgilere sahip olabilme. | ||||||||
4) En az Avrupa düzeyinde yabancı dil bilgisine ve en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||||
5) Çalıştığı kurumun bilişim alanındaki hedef ve amaçlarını belirleyebilme ve etkili proje yönetimi tekniklerini kullanabilme. | ||||||||
6) Farklı ortamlarda ve farklı disiplinlerle iletişim kurma becerisi. | ||||||||
7) Alanın dinamik doğası gereği öğrenme gereksiniminin süreklilik gerektirdiğini kavrayabilme, uzaktan eğitim yöntemiyle yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme. | ||||||||
8) Yönetim Bilişim Sistemleri ile ilgili konularda araştırma ve çalışma yapabilme. | ||||||||
9) Yönetim ve bilişimin kazandırdığı bilgi birikimini, iletişim becerilerini, eleştirel bakış açısını ve esnekliği yaşamın diğer alanlarına etiğe uygun şekilde aktarabilmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Yönetim Bilişim Sistemleri çalışmalarını yürütmeyi sağlayacak kavram ve yetkinliklerin kazandırılması. Yönetim ve bilişim bilimleri yöntemlerini güncel sorunları çözümlemede veya ihtiyaçları gidermede kullanabilme becerisi | 4 |
2) | Organizasyonlarda karşılaşılan problemleri tanıma, anlama, analiz etme, çözüm üretme ve veriye dayalı karar verme için gerekli matematik, istatistik ve çözümleme bilgilerine sahip olabilme. | 4 |
3) | Organizasyonların ihtiyaç duyduğu nitelikli çalışanlarda olması gereken işletme ve bilişim alanındaki bilgilere sahip olabilme. | 4 |
4) | En az Avrupa düzeyinde yabancı dil bilgisine ve en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 1 |
5) | Çalıştığı kurumun bilişim alanındaki hedef ve amaçlarını belirleyebilme ve etkili proje yönetimi tekniklerini kullanabilme. | 1 |
6) | Farklı ortamlarda ve farklı disiplinlerle iletişim kurma becerisi. | 1 |
7) | Alanın dinamik doğası gereği öğrenme gereksiniminin süreklilik gerektirdiğini kavrayabilme, uzaktan eğitim yöntemiyle yaşam boyu öğrenme becerisine sahip olabilme. | 3 |
8) | Yönetim Bilişim Sistemleri ile ilgili konularda araştırma ve çalışma yapabilme. | 4 |
9) | Yönetim ve bilişimin kazandırdığı bilgi birikimini, iletişim becerilerini, eleştirel bakış açısını ve esnekliği yaşamın diğer alanlarına etiğe uygun şekilde aktarabilmek. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |