Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PSY327
Ders İsmi: Bilişsel Psikoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi SAİT KAHRAMAN
Dersi Veren(ler):




Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, bilişsel psikoloji hakkında ayrıntılı bir giriş bilgisi sağlamayı amaçlar. Bu ders kapsamında bilişsel psikoloji kavramı, tarihsel gelişimi, bilişsel psikolojide araştırma yöntemleri, bilişsel yetiler olan algı, dikkat (temel süreçler, yüz-nesne tanıma), bellek (temel süreçler, öğrenme, unutma, kısa ve uzun süreli bellek), dil, problem çözme, akıl yürütme ve karar süreçleri işlenir.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriğinde bilişsel psikolojiye giriş, bilişsel sinirbilim, algı, dikkat ve türleri, bilinç ve çeşitli bilinç durumları, bellek ve türleri, belleğin süreçleri, modelleri ve bellek ile ilgili araştırma modelleri, dilin doğası ve gelişimi, problem çözme, yaratıcılık, karar verme, akıl yürütme ve yapay zeka konuları bulunur.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Bilişsel psikolojinin ilgi alanları ve uygulama alanlarını tanımlar. 2- Bilginin organizasyonu ve zihinsel temsilini tanımlar. 3- Verilen örneklerde zihinsel temsil konusunu inceleyebilir. 4- Farklı bilinç, algı ve dikkat durumlarını tanımlar. 5- Farklı bellek türlerini tanımlar ve karşılaştırır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilişsel Psikolojiye Giriş; temel kavramlar, tarihsel gelişimi, bilişsel psikolojiyi şekillendiren yaklaşımlar, biliş ve zeka.
1) Bilişsel Psikolojiye Giriş; temel kavramlar, tarihsel gelişimi, bilişsel psikolojiyi şekillendiren yaklaşımlar, biliş ve zeka. 2 Bilişsel Nörobilim: beyin ve biliş 3 Algı I: teoriler, aşağıdan yukarı ve yukarıdan aşağı işlemleme 4 Algı II: teoriler, görsel algılama teorileri 5 Dikkat: dikkat türleri, ilişkili teoriler 6 Dikkat ve görsel algılama 7 Bellek I: bellek türleri, kısa dönem ve işlem belleği 8 ARA SINAV 9 Bellek II: kısa ve uzun dönem bellek, diğer bellek türleri 10 Bellek III: bilgi, geri çağırma ve bellek yanlışları 11 Dil I; gelişimi, ilgili modeller 12 Dil II; dil ve biliş, diğer modeller 13 Problem çözme ve yaratıcılık 14 Akıl yürütme ve karar verme süreçleri 15 FİNAL SINAVI Ön okumalar
2) Bilişsel Nörobilim: beyin ve biliş
3) Algı I: teoriler, aşağıdan yukarı ve yukarıdan aşağı işlemleme
4) Algı II: teoriler, görsel algılama teorileri
5) Dikkat: dikkat türleri, ilişkili teoriler
6) Dikkat ve görsel algılama
7) Bellek I: bellek türleri, kısa dönem ve işlem belleği
8) ARA SINAV
9) Bellek II: kısa ve uzun dönem bellek, diğer bellek türleri
10) Bellek III: bilgi, geri çağırma ve bellek yanlışları
11) Dil I; gelişimi, ilgili modeller
12) Dil II; dil ve biliş, diğer modeller
13) Problem çözme ve yaratıcılık
14) Akıl yürütme ve karar verme süreçleri
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Slides
Diğer Kaynaklar: 1- Goldstein BE. (2013) Bilişsel Psikoloji: Kaktüs Psikoloji, İstanbul
2- Goldstein BE. (2019) Cognitive Psychology, connecting mind, research and everyday experience. Cengage Learning, US.
3- Sternberg R & Sternberg K. (2017) Cognitive Psychology. Cengane Learning, US.
4- Eysenk MW & Keane MT. (2020) Cognitive Psychology A Students’s Handbook, 8th Edition, Psychology Press, Taylor and Francis, England.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma
2) Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma
3) Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma
4) Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme
5) Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme
7) Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme
8) Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme
9) Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme
10) Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme
11) Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %