Turist Rehberliği
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TRG226
Ders İsmi: Mesleki Bilgi ve Beceriler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 2
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ŞİMAL ŞAHİNOĞLU YAYLA
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, turist rehberliği mesleğine yönelik temel bilgi ve becerileri kazandırmak; mesleki mevzuat hakkında farkındalık oluşturmak; sürdürülebilir turizm anlayışı çerçevesinde mekânsal ve sosyal dinamikleri analiz edebilme yetkinliği kazandırmak; iletişim, hikâye anlatıcılığı, stres ve kriz yönetimi gibi rehberlik pratiğinde önemli olan becerileri geliştirmek; ayrıca öğrencileri Mesleğe Kabul Sınavı’na (MKS) hazırlayarak uygulamalı soru çözüm becerilerini artırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, turist rehberliğinin temel ilkeleri, mesleki etik kurallar, turizm mevzuatı ve sürdürülebilir turizm uygulamaları gibi konuları kapsar. Ayrıca, modern turist rehberliği anlayışında önemli bir yer tutan yeni nesil rehberlik uygulamaları, oyunlaştırma teknikleri ve turizmde dijitalleşme gibi güncel gelişmeler işlenmektedir. Dersin ikinci yarısında, turist rehberliğinde etkili iletişim, hikâye anlatıcılığı, stres ve kriz yönetimi gibi sahada uygulanabilir beceriler üzerinde durulacaktır. Ayrıca Mesleğe Kabul Sınavı'na (MKS) hazırlanmasına yönelik örnek soru çözümleri yapılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Turist rehberliği mesleğinin temel ilkelerini, mevzuatını ve etik kurallarını açıklayabilme,
2) Sürdürülebilir turizm, mekansal ve sosyal dinamikler ile güncel turizm trendlerinin turist rehberliği üzerindeki etkilerini değerlendirme,
3) Etkili iletişim, hikâye anlatıcılığı (storytelling), stres ve kriz yönetimi becerilerini kullanarak rehberlik hizmetlerini geliştirme,
4) Mesleğe Kabul Sınavı hakkında bilgi edinme ve pratik yapma
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders hakkında genel bilgilerin verilmesi
2) Turist Rehberliği Mesleği ve Mevzuata Genel Bakış - Kavramdan Uygulamaya Turist Rehberliği Mesleği, Editörler: Özlem Köroğlu, Özlem Güzel, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023. - Turizm - Toplum – Kültür, Editör: Işıl Arıkan Saltık, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. - Turist Rehberliğinde İletişim, Aytuğ Arslan, Nobel Akademik Yayıncılık, 2024. - Örnek Olaylarla Turist Rehberliği», Ertuğrul Düzgün, Detay Yayıncılık, 2020. - Turist Rehberliği Mesleği Dünü Bugünü Yarını, Editör: Burhanettin Zengin, Gül Erkol Bayram, Orhan Batman, Detay Yayıncılık, 2019.
3) Sürdürülebilir Turizm ve Turist Rehberliği - Kavramdan Uygulamaya Turist Rehberliği Mesleği, Editörler: Özlem Köroğlu, Özlem Güzel, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023. - Turizm - Toplum – Kültür, Editör: Işıl Arıkan Saltık, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. - Turist Rehberliğinde İletişim, Aytuğ Arslan, Nobel Akademik Yayıncılık, 2024. - Örnek Olaylarla Turist Rehberliği», Ertuğrul Düzgün, Detay Yayıncılık, 2020. - Turist Rehberliği Mesleği Dünü Bugünü Yarını, Editör: Burhanettin Zengin, Gül Erkol Bayram, Orhan Batman, Detay Yayıncılık, 2019.
4) Sürdürülebilir Turizm Bağlamında Mekansal ve Sosyal Dinamikler - Kavramdan Uygulamaya Turist Rehberliği Mesleği, Editörler: Özlem Köroğlu, Özlem Güzel, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023. - Turizm - Toplum – Kültür, Editör: Işıl Arıkan Saltık, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. - Turist Rehberliğinde İletişim, Aytuğ Arslan, Nobel Akademik Yayıncılık, 2024. - Örnek Olaylarla Turist Rehberliği», Ertuğrul Düzgün, Detay Yayıncılık, 2020. - Turist Rehberliği Mesleği Dünü Bugünü Yarını, Editör: Burhanettin Zengin, Gül Erkol Bayram, Orhan Batman, Detay Yayıncılık, 2019.
5) Yeni Nesil Turist Rehberliği ve Turizmde Oyunlaştırma - Kavramdan Uygulamaya Turist Rehberliği Mesleği, Editörler: Özlem Köroğlu, Özlem Güzel, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023. - Turizm - Toplum – Kültür, Editör: Işıl Arıkan Saltık, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. - Turist Rehberliğinde İletişim, Aytuğ Arslan, Nobel Akademik Yayıncılık, 2024. - Örnek Olaylarla Turist Rehberliği», Ertuğrul Düzgün, Detay Yayıncılık, 2020. - Turist Rehberliği Mesleği Dünü Bugünü Yarını, Editör: Burhanettin Zengin, Gül Erkol Bayram, Orhan Batman, Detay Yayıncılık, 2019.
6) Mks Sınav Soruları Çözümü Bölüm 1 - Kavramdan Uygulamaya Turist Rehberliği Mesleği, Editörler: Özlem Köroğlu, Özlem Güzel, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023. - Turizm - Toplum – Kültür, Editör: Işıl Arıkan Saltık, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. - Turist Rehberliğinde İletişim, Aytuğ Arslan, Nobel Akademik Yayıncılık, 2024. - Örnek Olaylarla Turist Rehberliği», Ertuğrul Düzgün, Detay Yayıncılık, 2020. - Turist Rehberliği Mesleği Dünü Bugünü Yarını, Editör: Burhanettin Zengin, Gül Erkol Bayram, Orhan Batman, Detay Yayıncılık, 2019.
7) Genel tekrar
7) Genel tekrar
8) Ara Sınav
9) Mks Sınav Soruları Çözümü Bölüm 2 - Kavramdan Uygulamaya Turist Rehberliği Mesleği, Editörler: Özlem Köroğlu, Özlem Güzel, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023. - Turizm - Toplum – Kültür, Editör: Işıl Arıkan Saltık, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. - Turist Rehberliğinde İletişim, Aytuğ Arslan, Nobel Akademik Yayıncılık, 2024. - Örnek Olaylarla Turist Rehberliği», Ertuğrul Düzgün, Detay Yayıncılık, 2020. - Turist Rehberliği Mesleği Dünü Bugünü Yarını, Editör: Burhanettin Zengin, Gül Erkol Bayram, Orhan Batman, Detay Yayıncılık, 2019.
10) Turist Rehberliğinde İletişim ve Turist Rehberliğinde Hikâye Anlatıcılığı - Kavramdan Uygulamaya Turist Rehberliği Mesleği, Editörler: Özlem Köroğlu, Özlem Güzel, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023. - Turizm - Toplum – Kültür, Editör: Işıl Arıkan Saltık, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. - Turist Rehberliğinde İletişim, Aytuğ Arslan, Nobel Akademik Yayıncılık, 2024. - Örnek Olaylarla Turist Rehberliği», Ertuğrul Düzgün, Detay Yayıncılık, 2020. - Turist Rehberliği Mesleği Dünü Bugünü Yarını, Editör: Burhanettin Zengin, Gül Erkol Bayram, Orhan Batman, Detay Yayıncılık, 2019.
11) Turist Rehberliğinde Stres Yönetimi - Kavramdan Uygulamaya Turist Rehberliği Mesleği, Editörler: Özlem Köroğlu, Özlem Güzel, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023. - Turizm - Toplum – Kültür, Editör: Işıl Arıkan Saltık, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. - Turist Rehberliğinde İletişim, Aytuğ Arslan, Nobel Akademik Yayıncılık, 2024. - Örnek Olaylarla Turist Rehberliği», Ertuğrul Düzgün, Detay Yayıncılık, 2020. - Turist Rehberliği Mesleği Dünü Bugünü Yarını, Editör: Burhanettin Zengin, Gül Erkol Bayram, Orhan Batman, Detay Yayıncılık, 2019.
12) Turist Rehberliğinde Kriz Yönetimi Kavramdan Uygulamaya Turist Rehberliği Mesleği, Editörler: Özlem Köroğlu, Özlem Güzel, Nobel Akademik Yayıncılık, 2023. - Turizm - Toplum – Kültür, Editör: Işıl Arıkan Saltık, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021. - Turist Rehberliğinde İletişim, Aytuğ Arslan, Nobel Akademik Yayıncılık, 2024. - Örnek Olaylarla Turist Rehberliği», Ertuğrul Düzgün, Detay Yayıncılık, 2020. - Turist Rehberliği Mesleği Dünü Bugünü Yarını, Editör: Burhanettin Zengin, Gül Erkol Bayram, Orhan Batman, Detay Yayıncılık, 2019.
13) MKS Sınavına Hazırlık-Deneme Soru Çözümü
14) MKS Sınavına Hazırlık-Deneme Soru Çözümü
15) FİNAL SINAVI
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Turizm Rehberliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği bilgileri daha üst bir eğitimde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3) Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Turist Rehberliği ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5) Rehberlik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme ya da Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
6) Turist rehberliği alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
7) Alanıyla ilgili bilgileri bir ileri eğitiminde yada mesleğinde kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
8) Turist Rehberliği ile ilgili alan araştırması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
9) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
10) Turist Rehberliği alanında bilgi,beceri, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini paylaşabilme.
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Turizm Rehberliği alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
2) Alanında edindiği bilgileri daha üst bir eğitimde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. 4
3) Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 4
4) Turist Rehberliği ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 4
5) Rehberlik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme ya da Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 5
6) Turist rehberliği alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. 4
7) Alanıyla ilgili bilgileri bir ileri eğitiminde yada mesleğinde kullanabilme ve yaşam boyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 5
8) Turist Rehberliği ile ilgili alan araştırması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. 5
9) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 4
10) Turist Rehberliği alanında bilgi,beceri, düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini paylaşabilme. 5
11) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
12) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %