Eczane Hizmetleri | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | PHS104 | ||||||||
Ders İsmi: | Ezcacılık ve İlaç Tarihi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. BUSE TAŞTAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; farklı medeniyetlerde gelişen tıbbi alandaki ve eczacılık alanındaki uygulamaları ve ilacın geçirdiği süreçleri tarihsel bir akış ile öğrenmektir. |
Dersin İçeriği: | Ders içeriğini; Mezopotamya, Antik Mısır, Hititler, Antik Çin, Antik Yunan, Antik İran, Roma İmparatorluğu, Orta Çağ Avrupası, İslamiyet öncesi Orta Asya Türkleri, Osmanlı ve cumhuriyet dönemlerine ait tıp ve eczacılık uygulamalarını ve ilaç bilgisini içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin kapsamının anlatımı | |
2) | Mezopotamya ve Antik Mısır’da Eczacılık ve Tıp | Teall E. K. Medicine and Doctoring in Ancient Mesopotamia, 2014, (3):1. Egypian Mummies and Modern Science, Rosalie David, Cambridge, 2008. Ceran B. Antik Mısır ve Eski Anadolu Uygarlıklarında Tıp, Yüksek lisans tezi, Konya, 2008. Wee J.Z. medicine, Mesopotamia, Oxford Classical Dictionary, 2021. |
3) | Hititlerde Eczacılık ve Tıp | Erginöz, Şahinaş G. (2022). "Tıbbi Faaliyetler in Hitit Dönemi Anadolu’sunda," Anadolu Tıbbı Dergisi, (1). |
4) | Antik Çin’de Eczacılık ve Tıp | Jia, W., et al. (2004). "The Rediscovery of Ancient Chinese Herbal Formulas," Phytotherapy Research, 18, 681–686. Jinfeng, C. (n.d.). A Historical Overview of Traditional Chinese Medicine and Ancient Chinese Medical Ethics. China Academy of Traditional Chinese Medicine, 100700. |
5) | Antik Yunan’da Eczacılık ve Tıp | Orfanos C.E. From Hippocrates to modern medicine, JEADV 2007, 21, 852–858. Demirhan Erdemir A. Hipokrat’ın Tıp Tarihindeki Yeri ve Bazı Sonuçlar, 2022:(1). |
6) | Antik İran’da Eczacılık ve Tıp | Altungök A. İslam Öncesi Dönem İran’da Tıp ve Tebâbet, Tarih İncelemeleri Dergisi XXXI, 2016:(2), 353-382. Zargaran A. ve ark., Avicenna (980–1037 AD), J Neurol, 2012, 259:389–390. |
7) | Genel tekrar | |
8) | Ara sınav | |
9) | Roma İmparatorluğu’nda Eczacılık ve Tıp | Yalçın B. M. ve ark., Anadolu Tıp Tarihi- Bölüm I, Türk Aile Hek Derg, 2016; 20 (1): 33-44. |
10) | Orta Çağ Avrupası’nda Eczacılık ve Tıp | Karaimamoğlu T., Ortaçağ Avrupası’nda Eczacılığın Gelişimi, Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, IV/II, 2021, 161-169. |
11) | İslamiyet Öncesi Orta Asya Türkleri’nde Eczacılık ve Tıp | https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/92273/mod_resource/content/0/%C4%B0SL%C3%82M%20%C3%96NCES%C4%B0-SONRASI%20T%C3%9CRK%20TIBBI-A%C3%87IK%20ER%C4%B0%C5%9E%C4%B0M.pdf |
12) | Osmanlı’da Eczacılık | Yıldırım N., Osmanlı Eczacılığının Gelişme Sürecinde İlaç Hazırlayıp Satan Esnaf ve Sağlıkçılar, Osmanlı Bilimi Araştırmaları XI/1-2 (2009-10). Yurdun T., Dölen E. Eczacılık Tarihçesi, Tıp Dalları Tarihçesi, 2023. |
13) | Cumhuriyet Dönemi Eczacılık | Yurdun T., Dölen E. Eczacılık Tarihçesi, Tıp Dalları Tarihçesi, 2023. |
14) | Genel tekrar | |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Teall E. K. Medicine and Doctoring in Ancient Mesopotamia, 2014, (3):1. Egypian Mummies and Modern Science, Rosalie David, Cambridge, 2008. Ceran B. Antik Mısır ve Eski Anadolu Uygarlıklarında Tıp, Yüksek lisans tezi, Konya, 2008. Wee J.Z. medicine, Mesopotamia, Oxford Classical Dictionary, 2021. Şahinaş Erginöz G. Hitit Dönemi Anadolu’sunda Tıbbi Faaliyetler, Anadolu Tıbbı Dergisi, 2022: (1). Jia W. ve ark., The Rediscovery of Ancient Chinese Herbal Formulas, Phytother. Res, 2004; 18, 681–686. Jinfeng C. A historical overview of traditional Chinese medicine and ancient Chinese medical ethics. China Acaderny of Traditional Chinese Medicine, 100700. Orfanos C.E. From Hippocrates to modern medicine, JEADV 2007, 21, 852–858. Demirhan Erdemir A. Hipokrat’ın Tıp Tarihindeki Yeri ve Bazı Sonuçlar, 2022:(1). Altungök A. İslam Öncesi Dönem İran’da Tıp ve Tebâbet, Tarih İncelemeleri Dergisi XXXI, 2016:(2), 353-382. Zargaran A. ve ark., Avicenna (980–1037 AD), J Neurol, 2012, 259:389–390. Yalçın B. M. ve ark., Anadolu Tıp Tarihi- Bölüm I, Türk Aile Hek Derg, 2016; 20 (1): 33-44. Karaimamoğlu T., Ortaçağ Avrupası’nda Eczacılığın Gelişimi, Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, IV/II, 2021, 161-169. https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/92273/mod_resource/content/0/%C4%B0SL%C3%82M%20%C3%96NCES%C4%B0-SONRASI%20T%C3%9CRK%20TIBBI-A%C3%87IK%20ER%C4%B0%C5%9E%C4%B0M.pdf Yıldırım N., Osmanlı Eczacılığının Gelişme Sürecinde İlaç Hazırlayıp Satan Esnaf ve Sağlıkçılar, Osmanlı Bilimi Araştırmaları XI/1-2 (2009-10). Yurdun T., Dölen E. Eczacılık Tarihçesi, Tıp Dalları Tarihçesi, 2023. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Alanıyla ilgili mesleki yasal mevzuatı kavrayabilmek. | |||||||||||
2) Biyolojik sistemlerin normal ve patolojik durumlardaki işleyişine yönelik kavramları tanımak. | |||||||||||
3) İnsan vücudunun fonksiyonel yapı ve işlevini yeterli derecede bilmek ve temel hastalıkları kavrayabilmek. | |||||||||||
4) Eczane teknikerliği mesleğinin görev ve sorumluluklarını kavrayabilmek. | |||||||||||
5) Edinmiş olduğu temel ve uygulamalı bilimlerle ilgili bilgileri birleştirebilmek ve kullanabilmek. | |||||||||||
6) Mesleki etik değerlerin önemini kavrayabilmek. | |||||||||||
7) Alanıyla ilgili konularda bilişim teknolojilerini kullanabilmek. | |||||||||||
8) İletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilmek. | |||||||||||
9) Meslek uygulama alanlarındaki bir projede çalışabilmek, ekip üyesi olabilmek, ortak çalışmalara katılabilmek. | |||||||||||
10) Meslek uygulama alanlarında gereken iletişim tekniklerini kullanabilmek. | |||||||||||
11) Halk sağlığı, çevre koruma, iş güvenliği konularının önemini kavramak. | |||||||||||
12) Türkiye’deki ve dünyadaki genel sağlık örgütlenmesini tanımak. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanıyla ilgili mesleki yasal mevzuatı kavrayabilmek. | |
2) | Biyolojik sistemlerin normal ve patolojik durumlardaki işleyişine yönelik kavramları tanımak. | |
3) | İnsan vücudunun fonksiyonel yapı ve işlevini yeterli derecede bilmek ve temel hastalıkları kavrayabilmek. | |
4) | Eczane teknikerliği mesleğinin görev ve sorumluluklarını kavrayabilmek. | 5 |
5) | Edinmiş olduğu temel ve uygulamalı bilimlerle ilgili bilgileri birleştirebilmek ve kullanabilmek. | |
6) | Mesleki etik değerlerin önemini kavrayabilmek. | 4 |
7) | Alanıyla ilgili konularda bilişim teknolojilerini kullanabilmek. | |
8) | İletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilmek. | |
9) | Meslek uygulama alanlarındaki bir projede çalışabilmek, ekip üyesi olabilmek, ortak çalışmalara katılabilmek. | |
10) | Meslek uygulama alanlarında gereken iletişim tekniklerini kullanabilmek. | |
11) | Halk sağlığı, çevre koruma, iş güvenliği konularının önemini kavramak. | 4 |
12) | Türkiye’deki ve dünyadaki genel sağlık örgütlenmesini tanımak. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |