Eczane Hizmetleri
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: PHS104
Ders İsmi: Ezcacılık ve İlaç Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 3
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BUSE TAŞTAN
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; farklı medeniyetlerde gelişen tıbbi alandaki ve eczacılık alanındaki uygulamaları ve ilacın geçirdiği süreçleri tarihsel bir akış ile öğrenmektir.
Dersin İçeriği: Ders içeriğini; Mezopotamya, Antik Mısır, Hititler, Antik Çin, Antik Yunan, Antik İran, Roma İmparatorluğu, Orta Çağ Avrupası, İslamiyet öncesi Orta Asya Türkleri, Osmanlı ve cumhuriyet dönemlerine ait tıp ve eczacılık uygulamalarını ve ilaç bilgisini içermektedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Farklı medeniyetleri tanıma
2) İlacın tarihsel süreci hakkında bilgi sahibi olma
3) Eczacılığın tarihsel süreçlerini bilme
4) Tarihsel olayların eczacılığa nasıl etki ettiğini öğrenme
5) Eczacılık alanındaki tarihsel kişileri tanıma ve günümüz eczacılığını anlama
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin kapsamının anlatımı
2) Mezopotamya ve Antik Mısır’da Eczacılık ve Tıp Teall E. K. Medicine and Doctoring in Ancient Mesopotamia, 2014, (3):1. Egypian Mummies and Modern Science, Rosalie David, Cambridge, 2008. Ceran B. Antik Mısır ve Eski Anadolu Uygarlıklarında Tıp, Yüksek lisans tezi, Konya, 2008. Wee J.Z. medicine, Mesopotamia, Oxford Classical Dictionary, 2021.
3) Hititlerde Eczacılık ve Tıp Erginöz, Şahinaş G. (2022). "Tıbbi Faaliyetler in Hitit Dönemi Anadolu’sunda," Anadolu Tıbbı Dergisi, (1).
4) Antik Çin’de Eczacılık ve Tıp Jia, W., et al. (2004). "The Rediscovery of Ancient Chinese Herbal Formulas," Phytotherapy Research, 18, 681–686. Jinfeng, C. (n.d.). A Historical Overview of Traditional Chinese Medicine and Ancient Chinese Medical Ethics. China Academy of Traditional Chinese Medicine, 100700.
5) Antik Yunan’da Eczacılık ve Tıp Orfanos C.E. From Hippocrates to modern medicine, JEADV 2007, 21, 852–858. Demirhan Erdemir A. Hipokrat’ın Tıp Tarihindeki Yeri ve Bazı Sonuçlar, 2022:(1).
6) Antik İran’da Eczacılık ve Tıp Altungök A. İslam Öncesi Dönem İran’da Tıp ve Tebâbet, Tarih İncelemeleri Dergisi XXXI, 2016:(2), 353-382. Zargaran A. ve ark., Avicenna (980–1037 AD), J Neurol, 2012, 259:389–390.
7) Genel tekrar
8) Ara sınav
9) Roma İmparatorluğu’nda Eczacılık ve Tıp Yalçın B. M. ve ark., Anadolu Tıp Tarihi- Bölüm I, Türk Aile Hek Derg, 2016; 20 (1): 33-44.
10) Orta Çağ Avrupası’nda Eczacılık ve Tıp Karaimamoğlu T., Ortaçağ Avrupası’nda Eczacılığın Gelişimi, Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, IV/II, 2021, 161-169.
11) İslamiyet Öncesi Orta Asya Türkleri’nde Eczacılık ve Tıp https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/92273/mod_resource/content/0/%C4%B0SL%C3%82M%20%C3%96NCES%C4%B0-SONRASI%20T%C3%9CRK%20TIBBI-A%C3%87IK%20ER%C4%B0%C5%9E%C4%B0M.pdf
12) Osmanlı’da Eczacılık Yıldırım N., Osmanlı Eczacılığının Gelişme Sürecinde İlaç Hazırlayıp Satan Esnaf ve Sağlıkçılar, Osmanlı Bilimi Araştırmaları XI/1-2 (2009-10). Yurdun T., Dölen E. Eczacılık Tarihçesi, Tıp Dalları Tarihçesi, 2023.
13) Cumhuriyet Dönemi Eczacılık Yurdun T., Dölen E. Eczacılık Tarihçesi, Tıp Dalları Tarihçesi, 2023.
14) Genel tekrar
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Teall E. K. Medicine and Doctoring in Ancient Mesopotamia, 2014, (3):1.
Egypian Mummies and Modern Science, Rosalie David, Cambridge, 2008.
Ceran B. Antik Mısır ve Eski Anadolu Uygarlıklarında Tıp, Yüksek lisans tezi, Konya, 2008.
Wee J.Z. medicine, Mesopotamia, Oxford Classical Dictionary, 2021.
Şahinaş Erginöz G. Hitit Dönemi Anadolu’sunda Tıbbi Faaliyetler, Anadolu Tıbbı Dergisi, 2022: (1).
Jia W. ve ark., The Rediscovery of Ancient Chinese Herbal Formulas, Phytother. Res, 2004; 18, 681–686.
Jinfeng C. A historical overview of traditional Chinese medicine and ancient Chinese medical ethics. China Acaderny of Traditional Chinese Medicine, 100700.
Orfanos C.E. From Hippocrates to modern medicine, JEADV 2007, 21, 852–858.
Demirhan Erdemir A. Hipokrat’ın Tıp Tarihindeki Yeri ve Bazı Sonuçlar, 2022:(1).
Altungök A. İslam Öncesi Dönem İran’da Tıp ve Tebâbet, Tarih İncelemeleri Dergisi XXXI, 2016:(2), 353-382.
Zargaran A. ve ark., Avicenna (980–1037 AD), J Neurol, 2012, 259:389–390.
Yalçın B. M. ve ark., Anadolu Tıp Tarihi- Bölüm I, Türk Aile Hek Derg, 2016; 20 (1): 33-44.

Karaimamoğlu T., Ortaçağ Avrupası’nda Eczacılığın Gelişimi, Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, IV/II, 2021, 161-169.
https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/92273/mod_resource/content/0/%C4%B0SL%C3%82M%20%C3%96NCES%C4%B0-SONRASI%20T%C3%9CRK%20TIBBI-A%C3%87IK%20ER%C4%B0%C5%9E%C4%B0M.pdf
Yıldırım N., Osmanlı Eczacılığının Gelişme Sürecinde İlaç Hazırlayıp Satan Esnaf ve Sağlıkçılar, Osmanlı Bilimi Araştırmaları XI/1-2 (2009-10).
Yurdun T., Dölen E. Eczacılık Tarihçesi, Tıp Dalları Tarihçesi, 2023.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Alanıyla ilgili mesleki yasal mevzuatı kavrayabilmek.
2) Biyolojik sistemlerin normal ve patolojik durumlardaki işleyişine yönelik kavramları tanımak.
3) İnsan vücudunun fonksiyonel yapı ve işlevini yeterli derecede bilmek ve temel hastalıkları kavrayabilmek.
4) Eczane teknikerliği mesleğinin görev ve sorumluluklarını kavrayabilmek.
5) Edinmiş olduğu temel ve uygulamalı bilimlerle ilgili bilgileri birleştirebilmek ve kullanabilmek.
6) Mesleki etik değerlerin önemini kavrayabilmek.
7) Alanıyla ilgili konularda bilişim teknolojilerini kullanabilmek.
8) İletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilmek.
9) Meslek uygulama alanlarındaki bir projede çalışabilmek, ekip üyesi olabilmek, ortak çalışmalara katılabilmek.
10) Meslek uygulama alanlarında gereken iletişim tekniklerini kullanabilmek.
11) Halk sağlığı, çevre koruma, iş güvenliği konularının önemini kavramak.
12) Türkiye’deki ve dünyadaki genel sağlık örgütlenmesini tanımak.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanıyla ilgili mesleki yasal mevzuatı kavrayabilmek.
2) Biyolojik sistemlerin normal ve patolojik durumlardaki işleyişine yönelik kavramları tanımak.
3) İnsan vücudunun fonksiyonel yapı ve işlevini yeterli derecede bilmek ve temel hastalıkları kavrayabilmek.
4) Eczane teknikerliği mesleğinin görev ve sorumluluklarını kavrayabilmek. 5
5) Edinmiş olduğu temel ve uygulamalı bilimlerle ilgili bilgileri birleştirebilmek ve kullanabilmek.
6) Mesleki etik değerlerin önemini kavrayabilmek. 4
7) Alanıyla ilgili konularda bilişim teknolojilerini kullanabilmek.
8) İletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olabilmek.
9) Meslek uygulama alanlarındaki bir projede çalışabilmek, ekip üyesi olabilmek, ortak çalışmalara katılabilmek.
10) Meslek uygulama alanlarında gereken iletişim tekniklerini kullanabilmek.
11) Halk sağlığı, çevre koruma, iş güvenliği konularının önemini kavramak. 4
12) Türkiye’deki ve dünyadaki genel sağlık örgütlenmesini tanımak. 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %