Tarih (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HIS509
Ders İsmi: Göçler ve Toplumsal Hareketlilik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Arş.Gör. EMİR BOSTANCI
Dersi Veren(ler):







Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsanlık tarihinde önemli bir yeri olan göç meselesinin farklı boyutları ile alınmasıdır.
Dersin İçeriği: Bu dersin konusu tarih boyunca tanık olunan ve günümüzde de yaşanan önemli sınır aşırı nüfus hareketlerinin çeşitlerini, nedenlerini, boyutlarını ve siyasal, ekonomik, kültürel ve toplumsal sonuçlarını irdelemektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu derse devam eden ve başarılı olan yüksek lisans öğrencileri tarih boyunca kaydedilen göç ve nüfus hareketlerini sebep sonuç ilişkisi içerisinde kavrayacak ve değerlendirme imkânına kavuşacaklardır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Günümüzde Türkiye’nin de odak ve kesişme noktasında bulunduğu göç yollarının geçmişten bugüne ve geleceğe uzanan gelişmeleri, diğer coğrafyalardaki gelişmelerle mukayeseli olarak ele alınacağından meselenin tüm boyutlarıyla kavranması mümkün olacaktır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Göçe Giriş ve temel kavramlar Sirkeci, İbrahim, & Yüceşahin, M. M. (2014). Türkiye’de göç çalışmaları. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 3-13. Transnational Press London. Martin, PL (2016). GÖRÜŞ: Amerikan gözüyle Avrupa'nın göç krizi. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 13-25. Transnational Press London.
2) Göç Kuramları Castles, Stephen/Mark J. Miller (1998), The Age of Migration. International Population Movements in the Modern World. Second Edition. MacMillan Press Ltd. Basingstoke Sirkeci, İ. & Yaylacı, F. G. (2021). Küresel hareketlilik çağında göç kuramları ve temel kavramlar. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 45-69. Transnational Press London. Massey, DS (2021). Göç kuramlarında kayıp halka. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 69-87. Transnational Press London. Sert, D.Ş. (2016) Uluslararası Göç Yazınında Bütünleyici Bir Kurama Doğru. Küreselleşme Çağında Göç (s. 29-48). SG Ihlamur, & A. Öner içinde, İstanbul: İletişim Yayınları
3) Göç Kategorileri Dalaman, Z. B., & Lehimler, H. M. (2021). Türkiye Sınırı ve Sınırötesi Kentlerde Göç Hareketliliği ve Kentsel Yaşanabilirlik-Afrin ve Çevresi Gözlem Araştırması (Vol. 35). Transnational Press London. Zeyneloğlu, S., & Sirkeci, İ. (2021). Türkiye’de Almanlar ve Almancılar. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 135-165. Transnational Press London.
4) Göç, Güvenlik, Biyo-politika Dalaman, Z. B., & Lehimler, H. M. (2021). Türkiye Sınırı ve Sınırötesi Kentlerde Göç Hareketliliği ve Kentsel Yaşanabilirlik-Afrin ve Çevresi Gözlem Araştırması (Vol. 35). Transnational Press London. Koca, B.T. (2021). Biyopolitika, güvenlik ve Frontex'in Türkiye-Yunanistan sınırındaki rolü. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 89-105. Transnational Press London. Eroglu Utku, D. (2021) Eleştirel Güvenlik Perspektifinden Göç Ve Güvenlik İlişkisi –Uluslararası İlişkilerde Güvenlik Kuramları, Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 105-121. Transnational Press London. Köşer Akçapar, Ş. (2012). Uluslararası Göç Alanında Güvenlik Algılamaları ve Göçün İnsani Boyutu. Küreselleşme Çağında Göç (s.). SG Ihlamur, & A. Öner içinde, İstanbul: İletişim Yayınları
5) Kimlik ve Vatandaşlık Yazgan, P. (2021). Hareketlilikte kimlik inşasına yönelik analitik bir çerçeve. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 25-37. Transnational Press London. Biriz Karaçay, A. (2012).Türkiye-Avrupa Göç Sistemi: Misafir İşçilikten Ulus-Ötesi Kimliklere. Küreselleşme Çağında Göç (s.). SG Ihlamur, & A. Öner içinde, İstanbul: İletişim Yayınları.
6) Tarih Boyunca Kitlesel Göç Hareketlerine Örnekler: Kavimler Göçü, Kıtalararası Göçler, Kıta İçi Göçler Pultar, Gönül (Der.) (2016), Yüce Dağdan Aşan Yollar Bizimdir. Yirmi Birinci Yüzyılın Başında Türkiye’de İç ve Dış Göçün Kültürel Boyutları. Kültür Araştırmaları Derneği. İstanbul
7) Türkiye’ye Göçler Dalaman, Z. B., & Lehimler, H. M. (2021). Türkiye Sınırı ve Sınırötesi Kentlerde Göç Hareketliliği ve Kentsel Yaşanabilirlik-Afrin ve Çevresi Gözlem Araştırması (Vol. 35). Transnational Press London. Ibrahim S. & Eroglu Utku, D. (2021) Türkiye’nin Kitlesel Akınlar Deneyiminin Çatışma Modeli ve 3Ka Ekseninde Değerlendirilmesi. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 165-183. Transnational Press London. Çağlayan, S. (2021) Bir Göç Ülkesi Olarak Türkiye . Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 123-235. Transnational Press London. Karan, O., Şakır, B. & Kurtarır, E. (2021) Hatay’daki Suriyeli Mültecilerin Girişimcilik Alanındaki Deneyimleri ve Mekansal Faktörler. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 183-197. Transnational Press London.
8) Vize Haftası
9) Türkiye’den Göçler Sirkeci, I., Cohen, J. H., & Yazgan, P. (2021). Türk Göç Kültürü: Türkiye ile Almanya Arasında Göç Hareketleri, Sosyo-Ekonomik Kalkınma ve Çatışma. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 197-209. Transnational Press London. Beqo, Gİ (2021). Hadi Çav! Türkiye'den İtalya'ya Göç ve Göçmenlerin Aile İlişkileri. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 209-227. Transnational Press London. Gedik, A. (2021): İç Göç Verilerimiz Üzerine Bazı Düşünceler. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 227-233. Transnational Press London.
10) Göç Politikaları ve Yasal Çerçeve Dinçer, E. H. (2021). Agamben'in Siyasal Kuramı ve Türkiye'deki Suriyelilerin Hukuksal Statüleri, Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 235-249. Transnational Press London. Sönmez Efe, S. (2021) Ahlaki Değerlerin “Devlet Sınırları” ve “Göçmen İşçilerin Üyelik Statüsü” Anlamları Üzerine Etkisi," Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 249-265. Transnational Press London.
11) Göç, Sivil Toplum ve Uluslararası Örgütler Dalaman, Z. B., & Lehimler, H. M. (2021). Türkiye Sınırı ve Sınırötesi Kentlerde Göç Hareketliliği ve Kentsel Yaşanabilirlik-Afrin ve Çevresi Gözlem Araştırması (Vol. 35). Transnational Press London. Özerim, M. G., Eroğlu, U.D. & Yazgan, P. (2021) Çatışma ve Kriz Sürecinde Yoğun Kitlesel Akışlara Uluslararası Toplumun Bir Cevabı Olarak Küresel Göç ve Mülteci Mutabakatları, Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 3-13. Transnational Press London. Ihlamur-Öner, S. G. (2012). Küresel Bir Göç ve Mülteci Rejimine Doğru. Küreselleşme Çağında Çöç içinde (ss. 577-600). İstanbul: İletişim Yayınları. Akbaş, E. (2012) Göçmenler Arasındaki Dayanışmacı Ağların Dönüşümü: Göçmen Sivil Toplum Örgütlerinin Yeni Misyonu, Küreselleşme Çağında Çöç içinde (ss.). İstanbul: İletişim Yayınları.
12) Göç ve Diyaspora Brubaker, R. (2021). Diyaspora’nın diyasporası, Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 265-281. Transnational Press London. Yükseker, D (2012). Kürtlerin Yerinden Edilmesi ve Sosyal Dayanışma: 1990’lardaki Zorla Göçün Sonuçları. Küreselleşme Çağında Göç (s. ). SG Ihlamur, & A. Öner içinde, İstanbul: İletişim Yayınları Kurnaz, K. (12 Nisan 2019). Diaspora Nedir? https://perspektif.eu/2019/04/12/son-zamanlarin-en-sik-tartisilankavramlarindan-biri-diaspora-nedir/
13) Göç ve Uyum Tol, G. (2021). Entegrasyonu etkileyen makro düzey etkenler: Almanya ve Hollanda'da Türkler. Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 281-287. Transnational Press London. Öztan, E. (2012). Göçmenlerin Entegrasyonunda Değişen Modeller: ‘Çokkültürlü Cennetten Çokkültürlü Dramaya’- Hollanda ve Göçmenleri. Küreselleşme Çağında Göç (s. ). SG Ihlamur, & A. Öner içinde, İstanbul: İletişim Yayınları
14) Göç ve Güncel Sorunlar (Toplumsal cinisyet, iklim krizi, Pandemi vb.) Sirkeci, İ & M. Yüceşahin, M.M. (2021) Göç ve Koronavirüs: Nüfus Hareketliliği Verileri Üzerinden KOVİD-19 Salgınının Analizi, . Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 287-305. Transnational Press London. Akay Ertürk, S. (2021). Koronavirüs Salgınının Türkiye’deki Suriyelilere Etkileri Üzerine İlk İzlenimler," . Uluslararası Göç (Dalaman, Z.B. ve diğerleri), ss. 287-323. Transnational Press London
15) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Dalaman Z. B, Yetkin Aker, D., Eroğlu Utku, D. & Özerim M.
G. (2021). Uluslararası Göç. Transnational Press London.
2) Dalaman, Z. B., & Lehimler, H. M. (2021). Türkiye Sınırı ve Sınırötesi Kentlerde Göç Hareketliliği ve Kentsel Yaşanabilirlik-Afrin ve Çevresi Gözlem Araştırması (Vol. 35). Transnational Press London.
3) Öner, S.G.I. & Öner, N.A.Ş. (2012). Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar. İletişim Yayınları.
Diğer Kaynaklar: Şahin, Birsen (2010), Almanya’daki Türkler. Phoenix. Ankara
Töre, Nazlı (2016), Uluslararası Göç Hukuku. Turhan Kitabevi. Ankara
Tuna, Muammer (Ed.) (2014), Türkiye ve Yeni Uluslararası Göçler. Sentez. Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Tarih Biliminin Temel Kaynaklarına Ulaşabilir.
2) Tarih eğitimiyle ilgili bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.
3) Çağdaş Metodlara dayanarak tarihin yeniden değerlendirmesini yapabilir.
4) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir.
5) Yüksek Lisans düzeyinde tarih eğitimi bilgisine sahiptir.
6) Akademik niteliklere uygun Makale ve Raporlar üretebiir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tarih Biliminin Temel Kaynaklarına Ulaşabilir. 3
2) Tarih eğitimiyle ilgili bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. 5
3) Çağdaş Metodlara dayanarak tarihin yeniden değerlendirmesini yapabilir. 3
4) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilir. 5
5) Yüksek Lisans düzeyinde tarih eğitimi bilgisine sahiptir. 5
6) Akademik niteliklere uygun Makale ve Raporlar üretebiir. 5

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %