Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: URC102
Ders İsmi: Türk Dili
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
4 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ELİF AYDEMİR
Dersi Veren(ler):







Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yüksek öğrenim gören her gence anadilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek. Dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü anlatım vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmek.
Dersin İçeriği: Türkçeyi doğru kullanma, mesleki veya meslek dışı metinleri sorunsuz okuyabilme, başarılı sözlü ve yazılı anlatım.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerinin öğrenilmesi.
2) Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kuralların öğrenilmesi.
3) Kompozisyonla ilgili genel bilgiler, kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
2) - Anlatım Özellikleri - Anlatım Türleri - Düşünceyi Geliştirme Yolları - Metin İnceleme - Yazıyı Planlama Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt, Papatya Yayıncılık. - Türk Dil Kurumu, İmla Kılavuzu, Ankara.
2) ● Dünya Dillerine Genel Bir Bakış ● Yapı bakımından diller ● Kaynak bakımından diller ● Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri ● Türkçenin Tarihsel Gelişimi ● Türk dilinin tarihsel dönemler Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi Atatürk Üniversitesi Açıköğreitm Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını, Erzurum, 2019
3) Türkçenin Söz Varlığı Terimler Deyimler Atasözleri İkilemeler Ağız Unsurları Ödünçlemeler Argo Dua-Beddua (Alkış-Kargış) Kalıp sözler
3) - Yazma Aşaması - Paragraf - Sayıların Yazılışı - Birleşik Sözcüklerin Yazılışı - Ayrı Yazılan Birleşik Sözcükler - Türk Dil Kurumu, İmla Kılavuzu, Ankara - Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt Papatya Yayıncılık - Baki Asiltürk, Yazılı Anlatım, Metin İnceleme ve Oluşturma
4) - Bazı Ek ve Bağlaçların Yazımı - Gün, Ay ve Tarihlerin Yazılışı - Ses Bilgisi - Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları TDK, İmla Kılavuzu, Ankara - T. Nejat Gencan, Dilbilgisi, Ayraç Yayınları, Ankara. - Dil Derneği, Yazım Kılavuzu, 4. Baskı, Ankara 2000.
4) Ses bilgisi Ses nedir? Ses uyumları Ses olayları
4) Ses bilgisi Ses nedir? Ses uyumları Ses olayları
5) Noktalama İşaretleri Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara
5) Noktalama İşaretleri Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara
5) - Etkili Konuşma - Gündelik Konuşma - Tek Kişilik Konuşmalar - Kitle Konuşmaları - Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları - TDK, İmla Kılavuzu, Ankara - Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt, Papatya Yayıncılık
6) Doğru Türkçe kullanımının önemi İmlanın Önemi Yazım Kuralları Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara
6) Doğru Türkçe kullanımının önemi İmlanın Önemi Yazım Kuralları Türk Dil Kurumu Yazım ve İmla Klavuzu, Ankara
7) Dil Bilgisi (isim, fiil, sıfat, zamir) Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
8) Dil Bilgisi (zarf, edat, bağlaç) Ara Değerlendirme Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
9) Cümlenin Öğleleri Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
9) Anlatım Bozukluğu Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
11) Öğretici Metinler (dilekçe, mektup, rapor, tutanak) -Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
12) Öğretici Metinler (Yaşam Öyküsü, Deneme , Fıkra) Ara değerlendirme 2 Yusuf Çotuksöken, Meslek Yüksekokulları için Uygulamalı Türk Dili 1. ve 2. Cilt, Papatya Yayıncılık
13) Öğretici Metinler (Eleştiri, Sohbet, Anı, Günlük) Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
13) Şiir Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Türk Dili I, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını
14) Genel tekrar .

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu, Ankara.
- Türk Dil Kurumu, İmla Kılavuzu, Ankara
- Yusuf Çotuksöken, Uygulamalı Türk Dili, Papatya Yayıncılık
- Mustafa Durmuş, Üniversiteler İçin Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları
Diğer Kaynaklar: - Doğan Aksan, Türkçenin Sözvarlıgı, Engin Yayınları, Ankara.
- Baki Asiltürk, Yazılı Anlatım, Metin İnceleme ve Oluşturma
- Doğan Aksan, Türkçenin Gücü, Bilgi Yayınevi, 4. Basım, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Havacılık tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
2) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık kanun ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olur.
3) ICAO ve Annexleri, Standartları ve Tavsiye edilen Uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur.
4) Havacılık İngilizcesi ve terminolojisi konusunda bilgi sahibi olur.
5) Havaaraçları, uçuş teorisi, aerodinamik konularında temel bilgilere sahip olur.
6) Yer Hizmetleri ve Hizmet Türleri konusunda bilgi sahibi olur.
7) Ulusal Sivil Havacılık örgütleri (CAA, FAA, SHGM) ile Uluslararası sivil havacılık örgütleri (ICAO, IATA, EASA, JAA ets) hakkında bilgi sahibi olur.
8) ICAO ANNEX 14 (Havaalanları), havaalanı fasiliteleri ve işletimleri hakkında bilgi sahibi olur.
9) Havacılık emniyeti ve güvenliği hakkında bilgi sahibi olur.
10) Sivil Havacılıkta tehlikeli maddelerin taşınmasıyla ilgili kurallar konusunda bilgi sahibi olur.
11) Hava alanı ve terminallerinde uçaklara ve yolculara verilen yer hizmetleri konularında bilgi sahibi olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Havacılık tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
2) Ulusal ve uluslararası sivil havacılık kanun ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olur.
3) ICAO ve Annexleri, Standartları ve Tavsiye edilen Uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur.
4) Havacılık İngilizcesi ve terminolojisi konusunda bilgi sahibi olur.
5) Havaaraçları, uçuş teorisi, aerodinamik konularında temel bilgilere sahip olur.
6) Yer Hizmetleri ve Hizmet Türleri konusunda bilgi sahibi olur.
7) Ulusal Sivil Havacılık örgütleri (CAA, FAA, SHGM) ile Uluslararası sivil havacılık örgütleri (ICAO, IATA, EASA, JAA ets) hakkında bilgi sahibi olur.
8) ICAO ANNEX 14 (Havaalanları), havaalanı fasiliteleri ve işletimleri hakkında bilgi sahibi olur.
9) Havacılık emniyeti ve güvenliği hakkında bilgi sahibi olur.
10) Sivil Havacılıkta tehlikeli maddelerin taşınmasıyla ilgili kurallar konusunda bilgi sahibi olur.
11) Hava alanı ve terminallerinde uçaklara ve yolculara verilen yer hizmetleri konularında bilgi sahibi olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100