Dersin Amacı: |
Bu ders, bilişsel psikoloji hakkında ayrıntılı bir giriş bilgisi sağlamayı amaçlar. Bu ders kapsamında bilişsel psikoloji kavramı, tarihsel gelişimi, bilişsel psikolojide araştırma yöntemleri, bilişsel yetiler olan algı, dikkat (temel süreçler, yüz-nesne tanıma), bellek (temel süreçler, öğrenme, unutma, kısa ve uzun süreli bellek), dil, problem çözme, akıl yürütme ve karar süreçleri işlenir.
|
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriğinde bilişsel psikolojiye giriş, bilişsel sinirbilim, algı, dikkat ve türleri, bilinç ve çeşitli bilinç durumları, bellek ve türleri, belleğin süreçleri, modelleri ve bellek ile ilgili araştırma modelleri, dilin doğası ve gelişimi, problem çözme, yaratıcılık, karar verme, akıl yürütme ve yapay zeka konuları bulunur. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Bilişsel Psikolojiye Giriş; temel kavramlar, tarihsel gelişimi, bilişsel psikolojiyi şekillendiren yaklaşımlar, biliş ve zeka. |
|
1) |
Bilişsel Psikolojiye Giriş; temel kavramlar, tarihsel gelişimi, bilişsel psikolojiyi şekillendiren yaklaşımlar, biliş ve zeka.
2 Bilişsel Nörobilim: beyin ve biliş
3 Algı I: teoriler, aşağıdan yukarı ve yukarıdan aşağı işlemleme
4 Algı II: teoriler, görsel algılama teorileri
5 Dikkat: dikkat türleri, ilişkili teoriler
6 Dikkat ve görsel algılama
7 Bellek I: bellek türleri, kısa dönem ve işlem belleği
8 ARA SINAV
9 Bellek II: kısa ve uzun dönem bellek, diğer bellek türleri
10 Bellek III: bilgi, geri çağırma ve bellek yanlışları
11 Dil I; gelişimi, ilgili modeller
12 Dil II; dil ve biliş, diğer modeller
13 Problem çözme ve yaratıcılık
14 Akıl yürütme ve karar verme süreçleri
15 FİNAL SINAVI |
Ön okumalar |
2) |
Bilişsel Nörobilim: beyin ve biliş |
|
3) |
Algı I: teoriler, aşağıdan yukarı ve yukarıdan aşağı işlemleme |
|
4) |
Algı II: teoriler, görsel algılama teorileri |
|
5) |
Dikkat: dikkat türleri, ilişkili teoriler |
|
6) |
Dikkat ve görsel algılama |
|
7) |
Bellek I: bellek türleri, kısa dönem ve işlem belleği |
|
8) |
ARA SINAV |
|
9) |
Bellek II: kısa ve uzun dönem bellek, diğer bellek türleri
|
|
10) |
Bellek III: bilgi, geri çağırma ve bellek yanlışları |
|
11) |
Dil I; gelişimi, ilgili modeller |
|
12) |
Dil II; dil ve biliş, diğer modeller |
|
13) |
Problem çözme ve yaratıcılık |
|
14) |
Akıl yürütme ve karar verme süreçleri |
|
15) |
FİNAL SINAVI |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Bir bilim dalı olarak psikolojinin temel kavramlarına, kuramlarına ve tarihsel gelişimine hakim olma |
|
2) |
Psikolojinin alt alanlarını bilme, bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olma |
|
3) |
Ruh sağlığı alanındaki güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
|
4) |
Bilgi ve becerilerini kullanarak yorumlama, analiz etme, değerlendirme ve bilime dayalı çözümler geliştirebilme |
|
5) |
Bireylerin bilişsel, fizyolojik, duygusal ve davranışsal süreçlerini bir bütün olarak anlayabilme |
|
6) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak topluma yarar sağlayacak araştırmalar ve çalışmalar yapabilme |
|
7) |
Etkin bir şekilde iletişim kurarak, alana dair konularda düşüncelerini diğer kişilerle paylaşabilme |
|
8) |
Daima kendini geliştirmeyi hedefleyerek, bilimsel gelişmeleri takip edebilme |
|
9) |
Sosyal sorumluluk bilincine sahip olma, toplumsal ve bireysel sorunlara duyarlı olabilme |
|
10) |
Psikoloji alanına dair edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir şekilde yorumlayabilme ve analiz edebilme |
|
11) |
Bilimsel yöntemleri kullanarak, bağımsız bir çalışma yürütebilme |
|