Aşçılık (İ.Ö) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | CKN234 | ||||||||
Ders İsmi: | Gastronomi ve Edebiyat | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. GAMZE SÜRCAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, edebiyatta gastronomi ve yemek kültürünün yer aldığı alanları araştırmak, okumak ve incelemektir. |
Dersin İçeriği: | Ders; edebiyatın tanımı ve türleri, tarihi ve güncel gastronomi yazarları ve kitapları, roman ve gastronomi, masal ve hikayelerde gastronomi, şiir ve gastronomi, gastronomi münazaraları ve konferansları, Gastronomi röportajları ve mülakatları, gastronomide eleştiri ve anı yazıları, mizah ve gastronomi konularını kapsar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Hakkında Genel Bilgilendirme | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
2) | Gastronomi ve Edebiyat İlişkisi | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
3) | Gastronomi Kitapları | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
4) | Gastronomi Dergileri | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
5) | Gastronomi ve Gazeteler | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
6) | Masal ve Efsanelerde Gastronomi | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
7) | Ara Sınav Öncesi Genel Tekrar | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
8) | ARA SINAV | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
9) | Gastronomi Yazarlığı | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
10) | Roman ve Gastronomi | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
11) | Öykü ve Gastronomi | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
12) | Şiir ve Gastronomi | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
13) | Gastronomide Eleştiri, Röportaj ve Anı Yazıları | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
14) | Dönem Sonu Genel Tekrar | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
15) | DÖNEM SONU SINAVI | Konulara İlişkin Ön Okumalar |
Ders Notları / Kitaplar: | Türk ve Dünya Edebiyatından Örnek Eserler. |
Diğer Kaynaklar: |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) Gastronomi ve aşçılık alanı ile ilgili temel olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||
2) Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konularda bilgi sahibi olur ve bu yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanabilir. | ||||||||||||||||
3) Gastronomi ve aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yemekleri hazırlar ve yeni ürün geliştirebilir. | ||||||||||||||||
4) Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir. | ||||||||||||||||
5) Türk mutfağının inceliklerine hâkim olur ve Türk yemeklerini aslına uygun olarak hazırlayabilir. | ||||||||||||||||
6) İş süreçlerini bilerek takım içerisinde verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilir, ekibi organize edebilir ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilir. | ||||||||||||||||
7) Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilir; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilir ve kriz yönetebilir. | ||||||||||||||||
8) Ekip içerisinde çalışabilir ve iyi iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||
9) Mutfak araç gereç ve ekipmanların kullanımını ve bakımını sağlayabilir. | ||||||||||||||||
10) İlk yardım bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||
11) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel tutar ve geliştirebilir. | ||||||||||||||||
12) Gastronominin temel kavramlarını, kuramlarını ve yeni akımları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları açıklayabilir, analiz edebilir ve bu düşünceleri alanında uzman veya uzman olmayan kişilere yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | ||||||||||||||||
13) Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip edebilir ve iletişim kurabilir. | ||||||||||||||||
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||||||||||||
15) Mutfaklarda verilen bir görevi doğru teknikler kullanarak, meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı kalarak yerine getirir. | ||||||||||||||||
16) Gıda güvenliği ve kişisel hijyene dikkat eder, alanın gerektirdiği giyim ve görünüme özen gösterir. | ||||||||||||||||
17) Kalite yönetim sistemlerini uygular, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gastronomi ve aşçılık alanı ile ilgili temel olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir. | |
2) | Menü planlama, pişirme yöntemleri, sunum ve servis, malzeme tedarik ve stok uygulamaları gibi çeşitli konularda bilgi sahibi olur ve bu yöntemleri mesleki gelişime yönelik kullanabilir. | |
3) | Gastronomi ve aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yemekleri hazırlar ve yeni ürün geliştirebilir. | |
4) | Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir. | |
5) | Türk mutfağının inceliklerine hâkim olur ve Türk yemeklerini aslına uygun olarak hazırlayabilir. | |
6) | İş süreçlerini bilerek takım içerisinde verimli ve düzenli bir şekilde çalışabilir, ekibi organize edebilir ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenebilir. | |
7) | Öğrenim sürecinde elde edilen bilgileri neden-sonuç ilişkileri ile değerlendirebilir; hangi bilgiye nerede, ne zaman ve niçin ihtiyaç duyulacağını öngörebilir ve kriz yönetebilir. | |
8) | Ekip içerisinde çalışabilir ve iyi iletişim kurabilir. | |
9) | Mutfak araç gereç ve ekipmanların kullanımını ve bakımını sağlayabilir. | |
10) | İlk yardım bilgi ve becerisine sahiptir. | |
11) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncel tutar ve geliştirebilir. | |
12) | Gastronominin temel kavramlarını, kuramlarını ve yeni akımları kullanarak yeme-içme ile ilgili olguları açıklayabilir, analiz edebilir ve bu düşünceleri alanında uzman veya uzman olmayan kişilere yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır. | |
13) | Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip edebilir ve iletişim kurabilir. | |
14) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | |
15) | Mutfaklarda verilen bir görevi doğru teknikler kullanarak, meslek standartları çerçevesinde etik değerlere bağlı kalarak yerine getirir. | |
16) | Gıda güvenliği ve kişisel hijyene dikkat eder, alanın gerektirdiği giyim ve görünüme özen gösterir. | |
17) | Kalite yönetim sistemlerini uygular, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |