Müzik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | FCA101 | ||||||||
Ders İsmi: | Sanat ve Tasarım Tarihi I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ŞENAY ALSAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA KALYONCU Doç. Dr. ŞENAY ALSAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Sanat, tasarım ve mimarlık tarihinin gelişim sürecine dair genel bilgiler vermek; bu bilgileri toplumsal tarih içerisinde konumlandığı yer ve ilişkileri ve olayların neden-sonuç ilişkisini aktarmak. |
Dersin İçeriği: | Ders Mezopotamya, Mısır, Anadolu, Antik Yunan, Roma ve Bizans kültürlerini kapsayan tarih çizgisi ile başlayıp İslam kültürü ve Uzakdoğu kültürleri ile devam etmekte ve Rönesans, Barok, Rokoko, neo-klasizm, romantizm, viktoryen dönemle sonlanmaktadır. Belirtilen dönemlerin sanat ve kültürlerini tanıtmaktadır. Sanat eserleri ve görsel kültür nesneleri, toplumsal ve tarihsel bağlamlara dikkat çekerek karşılaştırmalı kültür çalışmaları yoluyla ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Bu ders, konu anlatımı ve tartışmalar, ayrıntılı okumalar ve eğitim gezileriyle desteklenmektedir. Bu ders kapsamında mimarî terminoloji de tanıtılmaktadır. Ayrıca bu derste öğrencilere Batı dışındaki önemli kültürler de tanıtılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma. Ders hakkında bilgilendirme. Sanat Tarihinin başlangıcı. İlk örnekler. Sanat nedir? İletişim olarak ortaya çıkışı itibariyle bu eserleri inceleme. Kavramlar, tarih öncesi sanat. | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Wölfflin, H. (2015), Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yayınevi, İstanbul. |
2) | Tarihöncesi ilkel topluluklar, İlk Çağ Uygarlıkları: Mezopotamya- Sümer Sanatı, Akadlar ve Asurlar. İlk sanat örnekleri ve yorumlanması. | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. -Gezgin, İ. (2008), Sanatın Mitolojisi, Sel Yayıncılık, İstanbul. |
3) | Mısır Sanatı | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
4) | Antik Yunan Sanatı ve mimarisi. | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
5) | Antik Yunan Sanatı ve Mimarisi. | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
6) | Antik Roma sanatı ve mimarisi. | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
7) | Antik Roma Sanatı ve Mimarisi | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
8) | Vize Haftası | |
9) | Bizans Sanatı ve mimarisi | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
10) | Romanesk | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
11) | Erken Gotik ve Gotik Dönem | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
12) | Rönesans | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
13) | Rönesans | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
14) | -Maniyerizm. -Barok dönem, Rokoko | -Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. -Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. |
15) | Final haftası | |
16) | Final Haftası |
Ders Notları / Kitaplar: | • Artun, A.(Der.), Örge, N.(Der.) (2017), Çağdaş Sanat Nedir?: Modernlik Sonrasında Sanat, İletişim Yayınları, İstanbul. • Bazin, G. (2015), Sanat Tarihi: Sanatın İlk Örneklerinden Günümüze, Kabalcı Yayınevi, İstanbul. • Cragoe, C.D., Binalar Nasıl Okunur?, YEM Yayın, İstanbul, 2011 • Gezgin, İ. (2008), Sanatın Mitolojisi, Sel Yayıncılık, İstanbul. • Gibson, C., Semboller Nasıl Okunur?, YEM Yayın, İstanbul, 2012 • Gombrich, E. H. (1997), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul. • Kolektif, Mimarlık, NTV Yayınları, İstanbul, 2009 • Kolektif, Sanat, NTV Yayınları, İstanbul, 2007 • Kuban, D. (2016), Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahtarları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul |
Diğer Kaynaklar: | -• Lynton, N. (2015), Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul. • Melick, T., Fortenberry, D. (2015). Tarih Boyunca Sanat: Dünya Sanat Tarihinde Üsluplar ve Akımlar, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. • Tanyeli, U., Sözen, M., (2011), Sanat Kavramı ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul. • Turani, A. (2015); Dünya Sanat Tarihi, Remzi Kitapevi, İstanbul. • Wölfflin, H. (2015), Sanat Tarihinin Temel Kavramları, Hayalperest Yayınevi, İstanbul. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
5 |
6 |
7 |
8 |
3 |
10 |
4 |
9 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Müzik tarihini başlangıcından günümüze kadar önemli sanatçılar ve eserleri bağlamında inceler, dönemler hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
2) Müziğin temel matematiğini, müzik okuma ve yazmayı bilir. | |||||||||||||||
3) Alanında seçtiği enstrümanda lisans düzeyinde performans verebilir. | |||||||||||||||
4) Müzik üretebilir ve sektörün ihtiyaçlarını karşılayabilir. | |||||||||||||||
5) Genel müzik kültürüne hakimdir, dönem bestecilerini ve eserlerini tanır. | |||||||||||||||
6) Ses teknolojilerini kullanmayı bilir. Kayıt yapabilir, bir stüdyonun işleyişi hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
7) Sahnede bir eser sergilemeyi, sahne kurallarını ve sahnenin gerektirdiği çalışma disiplinini bilir. | |||||||||||||||
8) Müzik festivalleri, opera ve bale gösterileri, klasik müzik konserlerinin içeriği, tanıtımı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
9) Klasik müzik seminerleri ve klasik müzik ustalık sınıfları verebilir. | |||||||||||||||
10) Opera ve enstrümanların tarihi ve gelişimsel süreci hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
11) Performans sanatçısı veya besteci olarak yetişir. Eserler yazabilir veya sahne alabilir. | |||||||||||||||
12) Film ve reklam müzikleri yazabilir. | |||||||||||||||
13) Sanatsal etkinliklerin planlaması ile kültürel çalışmalar ve sanat eserlerinin sergilendiği ve halka sunulduğu mekanlar hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||
14) Müzik alanında akademisyenlik veya müzik öğretmenliği yapabilir. | |||||||||||||||
15) Armoni ve form bilgisi öğrenir, müziği teorik olarak iyi çözümleyebilir. Karşılaştığı yeni eserleri analiz edecek yetkinliğe sahiptir. | |||||||||||||||
16) Sanat etiği hakkında bilgi sahibidir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Müzik tarihini başlangıcından günümüze kadar önemli sanatçılar ve eserleri bağlamında inceler, dönemler hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
2) | Müziğin temel matematiğini, müzik okuma ve yazmayı bilir. | |
3) | Alanında seçtiği enstrümanda lisans düzeyinde performans verebilir. | |
4) | Müzik üretebilir ve sektörün ihtiyaçlarını karşılayabilir. | |
5) | Genel müzik kültürüne hakimdir, dönem bestecilerini ve eserlerini tanır. | |
6) | Ses teknolojilerini kullanmayı bilir. Kayıt yapabilir, bir stüdyonun işleyişi hakkında bilgi sahibidir. | |
7) | Sahnede bir eser sergilemeyi, sahne kurallarını ve sahnenin gerektirdiği çalışma disiplinini bilir. | |
8) | Müzik festivalleri, opera ve bale gösterileri, klasik müzik konserlerinin içeriği, tanıtımı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibidir. | 1 |
9) | Klasik müzik seminerleri ve klasik müzik ustalık sınıfları verebilir. | 1 |
10) | Opera ve enstrümanların tarihi ve gelişimsel süreci hakkında bilgi sahibidir. | |
11) | Performans sanatçısı veya besteci olarak yetişir. Eserler yazabilir veya sahne alabilir. | |
12) | Film ve reklam müzikleri yazabilir. | |
13) | Sanatsal etkinliklerin planlaması ile kültürel çalışmalar ve sanat eserlerinin sergilendiği ve halka sunulduğu mekanlar hakkında bilgi sahibidir. | 2 |
14) | Müzik alanında akademisyenlik veya müzik öğretmenliği yapabilir. | |
15) | Armoni ve form bilgisi öğrenir, müziği teorik olarak iyi çözümleyebilir. Karşılaştığı yeni eserleri analiz edecek yetkinliğe sahiptir. | |
16) | Sanat etiği hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |