Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAD305
Ders İsmi: Vernaküler Mimarlık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATLIHAN ONAT KARACALI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Derste vernaküler mimarinin girdileri olarak kabul ettiği iklim, ekonomi ve kültür ile çıktıları olarak kabul ettiği malzeme, teknik ve biçim üzerinde durulmaktadır.
Dersin İçeriği: Ara sınav öncesi teorik anlatım yapılacaktır. Ara sınav sonrasındaki kısım ise önde gelen vernaküler mimarlık örnekleri hakkında makalelerin okunması ve farklı örnekler üzerinden öğrenci sunumlarının yapılması şeklinde kurgulanmıştır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Vernaküler mimari, yöre mimarisi, geleneksel mimari, Türk evine ilişkin temel kavramları anlatabilme.
2) Bölgesel bağlamda Anadolu konut mimarisini örneklerle açıklayabilme.
3) Anadolu'nun farklı bölge ve yerleşimlerinin evlerini karşılaştırabilme.
4) Anadolu konut mimarisini farklı açılardan sınıflandırabilme.
5) Anadolu konut mimarisini yorumlayabilme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, ders içeriği, Vernaküler mimarlık tanımı, Girdiler-çıktılar tablosu, Kaynaklar Konulara ilişkin ön okumalar
2) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak İklim, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
3) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak İklim, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
4) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Ekonomi, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
5) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Ekonomi, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
6) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Kültür, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
7) Bir vernaküler mimarlık girdisi olarak Kültür, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
8) Vize Sınavı Konulara ilişkin ön okumalar
9) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Malzeme, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
10) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Malzeme, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
11) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Teknik, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
12) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Teknik, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
13) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Biçim, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
14) Bir vernaküler mimarlık çıktısı olarak Biçim, Vernaküler mimarlık örnekleri Konulara ilişkin ön okumalar
15) Final Jürisi Konulara ilişkin ön okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Weber & Yannas [Eds.] — Lessons from Vernacular Architecture
• Noble -- Traditional Buildings: A Global Survey of Structural Forms and Cultural Functions
• Oliver [Ed.] — Encyclopadia of Vernacular Architecture of the World
• Vellinga, Oliver and Bridge [Eds.] — Atlas of Vernacular Architecture of the World
• instagram.com/vernaculararchitecture
Diğer Kaynaklar: • Fitch & Branch — Primitive Architecture and Climate
• Jarzombek — Architecture of First Societies
• Oliver — Dwellings: The Vernacular House World Wide
• Oliver — Built to Meet Needs: Cultural Issues in Vernacular Architecture
• Rapoport — House Form and Culture
• Rudofsky — Architecture without Architects: A Short Introduction to Non-Pedigreed Architecture

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %