Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IAD410
Ders İsmi: Kapsayıcı Tasarım
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ATLIHAN ONAT KARACALI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi SEDEF ACAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin temel amacı kapsayıcı tasarıma dair ilgili literatürden temel kavramları, kapsayıcı tasarım kavramının gelişimini ve güncel uygulamalarını öğrencilere aktarmaktır. Bu yolla tasarım süreçlerinin kapsayıcı tasarım ilkelerinin farkındalığı doğrultusunda yürütülebilmesi hedeflenir.
Dersin İçeriği: Kapsayıcı tasarımın tanımı, herkes için tasarım, evrensel tasarım, engelsiz tasarım gibi adlandırmaların tanımları yapılmaktadır. Kapsayıcı tasarım kavramının tarihi irdelenmekte ve ilkeleri hakkında bilgi verilmektedir. Mimari ve iç mimari tasarımda kapsayıcı tasarım kuram ve uygulamalarına yer verilmekte, çocuk ve yaşlılar gibi özel grupların kapsayıcı tasarıma nasıl yansıdığı irdelenmektedir. İç mimari proje uygulaması olarak küçük ölçekli bir kapsayıcı tasarım uygulaması yapılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kapsayıcı Tasarım ilkeleri hakkında ilgili literatüre dair bilgi edinme
2) Kapsayıcı tasarım kuramlarını tasarım süreçleri ile ilişkilendirebilme
3) Kullanıcı üzerinden tasarlayabilme farkındalığını kazanma
4) Çağdaş kapsayıcı tasarım uygulamalarına dair farkındalık kazanma
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kapsayıcı Tasarım nedir? Ön araştırma
2) Kapsayıcı Tasarımın tarihi Ön araştırma
3) Kapsayıcı tasarımın ilkeleri Ön araştırma
4) Mimari tasarımda kapsayıcı tasarım kuramı ve uygulamaları Konuya ilişkin ön okumalar
5) İç Mimari tasarımda kapsayıcı tasarım kuramı ve uygulamaları Konuya ilişkin ön okumalar
6) İç Mimari tasarımda kapsayıcı tasarım kuramı ve uygulamaları Konuya ilişkin ön okumalar
7) İç Mimari tasarımda kapsayıcı tasarım kuramı ve uygulamaları Konuya ilişkin ön okumalar
8) Ara Sınav Konuya ilişkin ön okumalar
9) Yaşlılar için Tasarım Konuya ilişkin ön okumalar
10) Çocuklar için Tasarım Konuya ilişkin ön okumalar
11) Kapsayıcı Tasarım Uygulaması Örnek İnceleme, Sunum Geliştirme
12) Kapsayıcı Tasarım Uygulaması Örnek İnceleme, Sunum Geliştirme
13) Kapsayıcı Tasarım Uygulaması Örnek İnceleme, Sunum Geliştirme
14) Kapsayıcı Tasarım Uygulaması Örnek İnceleme, Sunum Geliştirme
15) Final Sınavı - Sunumlar Örnek İnceleme, Sunum Geliştirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Robert Imrie, Peter Hall, 2001, Inclusive Design: Designing and Developing Accessible Environments
Jordana L. Maisel, Edward Steinfeld, Megan Basnak, Korydon Smith, M. Beth Tauke,2017. Inclusive Design: Implementation and Evaluation, Routledge Pocket Architecture.
Diğer Kaynaklar: Proje Örnekleri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %