Radyo, Televizyon ve Sinema
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RTF309
Ders İsmi: Metin Yazarlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. DENİZ YÜCEER BERKER
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. DENİZ YÜCEER BERKER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Metin Yazarlığı dersinde kurgu metinler teknik, içerik, üslup bakımından incelenecek, yeni metin üretme çalışmaları yapılacaktır. Medyada yer alan farklı metin yazım türleri öğrenilerek, uygulamalarla türler arasındaki farklılıkların öğrenilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Yaratıcı yazarlık kapsamında hikaye oluşturma. Yaratıcılık ve deneysel düşünme, Hikayede tema seçimi. Hikayede karakter yaratımı, karakterlerin sınıflandırılması, hikayede kahramanı okuyucuya tanıtmak. Hikayede çatışma yaratma. Hikayede olay örgüsü yaratma. Anlatım tekniklerinin öğrenilmesi. Medyaya uygun metin üretilmesi. Köşe yazı, gezi yazı ve röportaj yazısı çalışmalarının yapılması. Reklamcılıkta kullanılan reklam metinlerinin öğrenilmesi. farklı kitle iletişim araçlarında kullanılacak reklam metin yazımının öğrenilmesi ve metin yazım çalışmalarının yapılması.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Metin yazımı için temel olan yaratıcılık ve yaratım süreçlerinin öğrenilmesi.
2) Yaratıcılık kavramı ve tanımını değerlendirebilir.
3) Farklı iletişim araçları için farklı yazı tekniklerini öğrenir.
4) Reklam iletişiminin özellikleri öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Metin yazımı için temel olan dili etkili biçimde kullanır.
2) Yaratılan fikrin çeşitli mecralara uygulanması konusunda pratik çalışmaları yapabilir.
3) Reklam metinlerinin verilen briefe uygun biçimde çeşitli mecralara yönelik olarak uygulanmalarını yapabileceklerdir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Dersin Tanımı, Anlatım bozuklukları, yazmanın temelleri Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık
2) Yaratıcılık ve deneysel düşünme, Tema seçimi, tema seçimi için ipuçları - Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
3) Karakter yaratımı -Sınıflandırmalar -Kahramanı okuyucuya tanıtmak -genel kurallar Karakter yaratma ile ilgili yazım çalışmaları - Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
4) Kahraman ve olay ilişkisi: Çatışma -Ana çatışma -Genel Kurallar Çatışma Kurma ile ilgili Yazım Çalışmaları -Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
5) Zaman, Mekan ve Ortam yaratımı Zaman, Mekan ve Ortam yaratımı yazım çalışmaları Olay örgüsü: Kurgu Olay Örgüsü Yazım Çalışmaları -Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
6) Anlatım Teknikleri - Betimleme - Diyalog - İç Monolog - Mektup, günlük - Otobiyografi Geriye Dönüş Anlatım teknikleri yazım Çalışması -Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
7) Tüm öğrenilen teknikleri kullanarak hikaye yazımı çalışması yapılması ve değerlendirilmesi. -Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
8) Vize Sınav Haftası
9) Köşe yazılarının temel özellikleri, işlevi ve önemi Köşe yazısı örnekleri inceleme William Zinsser "İyi yazmak üzerine" Oya Tokgöz "Temel Gazetecilik"
10) Makale yazılarının temel özellikleri, makale yazılarının gazetelerdeki önemi William Zinsser "İyi yazmak üzerine" Oya Tokgöz "Temel Gazetecilik"
11) Röportaj yazılarının temel özellikleri, röportaj örnekleri incelemesi, röportaj yazım çalışması Söyleşi türünün temel özellikleri, soru sorma teknikleri, söyleşi örnek incelemeleri Söyleşi türü metin yazım çalışmaları Ali Kaptan “Haberciliğin Temel Kuralları ve röportaj Teknikleri” Atilla Girgin “Söyleşi mi? Röportaj mı?”
12) Gezi yazıları ve deneme yazılarının temel özellikleri ve örnek yazı incelemeleri Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık - Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme - Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
13) Reklamda yaratıcı fikrin bulunması için kullanılan teknikler. Uğur Batı “Reklamın Dili” Joseph Sugarman “ Reklam yazarının el kitabı” Godfrey Harris, Gregrey Harris "İyi reklam yapmanın 101 yolu" Prof. Dr. Ali Atıf Bir, Prof. Dr. H.Kemal Suher "Reklam teorileri"
14) Basılı medya mecralarının özellikleri ve basılı medya mecraları için reklam yazımında dikkat edilmesi gerekenler. Basılı medya mecraları için yaratıcı reklam metni hazırlama Uğur Batı “Reklamın Dili” Joseph Sugarman “ Reklam yazarının el kitabı” Godfrey Harris, Gregrey Harris "İyi reklam yapmanın 101 yolu" Prof. Dr. Ali Atıf Bir, Prof. Dr. H.Kemal Suher "Reklam teorileri"
15) Radyo ve Televizyonda reklamcılığın özellikleri ve radyo ve televizyon için için reklam yazımında dikkat edilmesi gerekenler. Radyo ve televizyon için yaratıcı reklam metni hazırlama Uğur Batı “Reklamın Dili” Joseph Sugarman “ Reklam yazarının el kitabı” Godfrey Harris, Gregrey Harris "İyi reklam yapmanın 101 yolu" Prof. Dr. Ali Atıf Bir, Prof. Dr. H.Kemal Suher "Reklam teorileri"

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Zümrüt Bıyıklıoğlu , Yeni Başlayanlar için Yaratıcı Yazarlık
Aydın Şimşek, Yaratıcı yazarlık ve Deneysel Düşünme
Can Akkiriş, Adım adım yaratıcı Yazarlık
Uğur Batı “Reklamın Dili”
Joseph Sugarman “ Reklam yazarının el kitabı”
Godfrey Harris, Gregrey Harris "İyi reklam yapmanın 101 yolu"

Diğer Kaynaklar: Prof. Dr. Ali Atıf Bir, Prof. Dr. H.Kemal Suher "Reklam teorileri"

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

6

3

5

7

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100