Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC101
Ders İsmi: Tasarım Çalışmaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 5 0 8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. KENAN GÜVENÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, temel tasarım ilkelerinin tanıtılması ve atölye çalışmaları ile bu ilkelerin çeşitli mimari araçlar ve metotlar kullanılarak, uygulamalarının yapılmasıdır. Öğrenci bu derste bir yandan mimari ilkeleri keşfederken, bir yandan da çeşitli temsil araçları tanıyarak uygulama yöntemleri keşfedecektir. Kavramlarla ilişkili metin okumaları yoluyla, anlama, sorgulama ve eleştirme becerisini kazanacaktır. Bu ders mimari tasarım atölyelerinin başlangıç dersidir ve ders öğrencinin sezgisinin gelişmesi yoluyla, tasarlama eylemini keşfetmesine dayanır.
Dersin İçeriği: Ders mimari tasarım atölyelerine hazırlık dersidir. Bu dersin tek bir sonuç ürünü yoktur. Her hafta verilen çeşitli mimarlık ilkelerinin tasarlanması yoluyla kavranması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel tasarım ilkelerini kavramak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tasarım kavramlarını çözümleyebilmek.
2) Tasarım ilkelerini mimari araçlar ve metotlar kullanarak uygulamak.
3) Çeşitli mimari temsil araçları kullanma becerisi kazanmak.
4) Kavramlarla ilişkili metin okumaları yoluyla, kavramları anlamak, sorgulamak ve eleştirmek.
5) Takım çalışmaları yaparak birlikte çalışma becerisini kazanmak
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Film Gösterisi: MANİFESTO Sunum Tartışma, Sergi Gezisi Ödevinin Tanıtımı
3) Güncel Sanat Etkinliği Sunumları Müze ve sanat galerilerine gezi yapılması
4) Tasarım Kavramları Denemeleri Parçadan- Bütüne : Biyo-Mimesisden 2B Geometriye Doğa gerçeklikler dünyasıdır. Doğada mükemmel geometri yoktur. Geometri insan yaratımıdır ve soyuttur, ancak düzenlidir. Düzeni kuran ilkeler vardır. Tasarım ilkeleri buradan öğrenilebilir mi? Bu çalışmanın temel sorusu budur. Doğada saklı olan tasarım ilkelerinin varlığının keşfedilmesi bu çalışmanın amacıdır. Gözlem yapma, keşif ve çizim üretimi. Doğada varolan parçanın fotoğrafını çek. Ölçekli bir biçimde kağıda 2 boyutlu olarak aktar ve 2 boyutlu soyut bir biçime dönüştür.
5) Doğa gerçeklikler dünyasıdır. Doğada mükemmel geometri yoktur. Geometri insan yaratımıdır ve soyuttur, ancak düzenlidir. Düzeni kuran ilkeler vardır. Tasarım ilkeleri buradan öğrenilebilir mi? Bu çalışmanın temel sorusu budur. Doğada saklı olan tasarım ilkelerinin varlığının keşfedilmesi bu çalışmanın amacıdır. Gözlem yapma, keşif ve çizim üretimi. Doğada varolan parçanın fotoğrafını çek. Ölçekli bir biçimde kağıda 2 boyutlu olarak aktar ve 2 boyutlu soyut bir biçime dönüştür.
6) tasarım kavramları denemeleri I : biyo-mimesisten 2D biçime. Doğa gerçeklikler dünyasıdır. Doğada mükemmel geometri yoktur. Geometri insan yaratımıdır ve soyuttur, ancak düzenlidir. Düzeni kuran ilkeler vardır. Tasarım ilkeleri buradan öğrenilebilir mi? Bu çalışmanın temel sorusu budur. Doğada saklı olan tasarım ilkelerinin varlığının keşfedilmesi bu çalışmanın amacıdır. Gözlem yapma, keşif ve çizim üretimi. Doğada varolan parçanın fotoğrafını çek. Ölçekli bir biçimde kağıda 2 boyutlu olarak aktar ve 2 boyutlu soyut bir biçime dönüştür.
7) 1-Bütünlük:Mesafe, Tekrarlama, Süreklilik İle Bütünlük, Tekrarlamanın Çeşitliliği 2-Vurgu ve Odaklanma: Karşıtlık, Yalıtma, Yerleştirme, Tek Eleman İle Vurgu 3- Ritim Görsel Tekrar: Ritim ve Hareket, Değişen Ritim, Gelişen Ritm Tasarım kavramları veya ilkelerinin teorik olarak tanımlarının yapılması ve son 3 haftada üretilen işlerde bu ilkelerin aranmasını içeren bir tartışma yapılması bu haftanın amacıdır. Tasarım ilkelerinin tartışılması.
8) Ara Sınav
9) Tasarım Kavramlarının Mekânsal Denemeleri Parçadan- Bütüne : 3 boyutlu Geometriden Mekana
10) tasarım kavramları: ölçek ve oran Tasarım kavramlarından ölçek ve oranın, insan bedeni üzerinden keşfedilmesi, beden-nesne arasındaki mesafe, oran ve ölçü ilişkilerinin araştırılması bu çalışmanın amacıdır.
11) Tasarım kavramları: ölçek- oran - denge tasarım kavramlarından dengenin, kritik denge üzerinden keşfedilmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Tek bir bedenin denge geometrisinin keşfedilmesi bu çalışmanın problemidir. Bu nedenle kritik denge atölyede tartışılacak ve kritik dengenin geometrisi sorgulanacaktır.
12) Tasarım Kavramları Bağlamında Mekânsal Denemeler Parçadan- Bütüne : Küçük Ölçekten 1/1 Ölçeğe
13) Tasarım Kavramlarının Mekansal Denemeleri Parçadan- Bütüne : Küçük Ölçekten 1/2 Ölçeğe
14) Tasarım kavramlarının mekansal denemeleri parçadan bütüne: küçük ölçekten 1/1 ölçeğe
15) Final Haftası Teslimlerin sonuçlandırılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Arnheim R. , 2007, Görsel Düşünme, Metis Yayınları
2. Barthes R., 1992, Camera Lucida, Fotoğraf Üzerine Düşünceler, çev.: Akçakaya R., Altıkırkbeş Yayın
3. Berger J. ,1986, Görme Biçimleri, çev. : Salman Y. , Metis Yayınları
4. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın
5. Ching F., 1996, Architecture: Form Space and Order, Wiley
6. Curl, J. S. , 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını
7. Kandinsky, V., 1993. Sanatta Zihinsellik Üstüne, çeviri: Turan T., YKY
8. Koolhaas R. , 2014, Rem Koolhaas Öğrencilerle Söyleşiler, çev. : Dikbaş N., YEM Yayınevi
9. Lauer D. , Pentak S. , 2012, Design Basics, Wadsworth ,Boston
10. Le Corbusier, 1993, Mimarlık Öğrencileri ile Söyleşi, çev. :Fırat S. , YKY
11. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi
12. The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar
13. Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın
14. Vyzoviti S. , 2008, Folding Architecture, BISPUBLISHER
Diğer Kaynaklar: 1. Arnheim R. , 2007, Görsel Düşünme, Metis Yayınları
2. Barthes R., 1992, Camera Lucida, Fotoğraf Üzerine Düşünceler, çev.: Akçakaya R., Altıkırkbeş Yayın
3. Berger J. ,1986, Görme Biçimleri, çev. : Salman Y. , Metis Yayınları
4. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın
5. Ching F., 1996, Architecture: Form Space and Order, Wiley
6. Curl, J. S. , 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını
7. Kandinsky, V., 1993. Sanatta Zihinsellik Üstüne, çeviri: Turan T., YKY
8. Koolhaas R. , 2014, Rem Koolhaas Öğrencilerle Söyleşiler, çev. : Dikbaş N., YEM Yayınevi
9. Lauer D. , Pentak S. , 2012, Design Basics, Wadsworth ,Boston
10. Le Corbusier, 1993, Mimarlık Öğrencileri ile Söyleşi, çev. :Fırat S. , YKY
11. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi
12. The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar
13. Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın
14. Vyzoviti S. , 2008, Folding Architecture, BISPUBLISHER

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama 5
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma 3
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme 1
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma 5
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. 1
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama 1
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma 2
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma 1
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma 1
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme 1
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi 1
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma 3

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Uygulama 12 % 40
Ara Sınavlar 1 % 10
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100