Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC103
Ders İsmi: Mimarlık ve Tasarım Kavramları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlık ve tasarım disiplinlerine ait kavramları tanıtmak, mekân ve kuruluşu hakkında örnekler üzerinden bilgilendirmek, tasarım araçlarını ve süreçlerini kavratmak bu dersin amaçlarıdır.
Dersin İçeriği: Mekan kurucu yatay ve düşey sınır elemanları, ölçek/oran, algı, yüzey, strüktür, biçim işlev ve mekan türleri ve güncel mimari tartışmalar bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mimarlık disiplinine ait temel kavramları kavramak.
2) Mimarlık mesleğinin tanım ve kapsamları hakkında bilgilenmek.
3) Mekân ve kuruluşu hakkında örnekler üzerinden bilgilenmek.
4) Tasarım araçlarını ve süreçlerini kavramak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tasarım kavramlarını örnekler üzerinden okuyabilmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı
2) Mekanın Temel Elemanları Nokta Çizgi Düzlem
3) Mekanın Temel Elemanları Hacim Ve Mekanı Tanımlayan Yatay Düzlemler
4) Mekanın temel elemanları Hacim ve Mekanı tanımlayan düşey düzlemler
5) Mekanın Temel Elemanları Hacim Ve Mekanı Tanımlayan Düşey Düzlemler
6) Mekanın Temel Elemanları Hacim Ve Mekanı Tanımlayan Eğik Düzlemler
7) Ölçek Ve Oran Ve Oran Düzenleri Ve Beden Strüktürel, Üretim Düzenleri, Altın Oran, Modulor Ve Polyhedron Düzenleri
8) Ara Sınav
9) Strüktür ve Konstrüksiyon Grid, Dom-ıno, Box Frames
10) Algı Sirkülasyon Mekanları, Ardışık Görsel Algı Sinematogratik Algı Kamera Göz, Promenad Mimarlığı, Hareket/Olay
11) Algı Sirkülasyon Mekanları, Ardışık Görsel Algı Sinematogratik Algı Kamera Göz, Promenad Mimarlığı, Hareket/Olay
12) Mekanın Nitelikleri Ve Türleri
13) Mekanın Nitelikleri ve Türleri
14) Biçim İşlev Program Senaryo Biçim; İşlev Ve İşlevsizlik İlişkileri
15) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları / Kitaplar:
1. Bachelard G., 2008, Uzamın Poetikası, çev.: Tümertekin A., İthaki Yayınları
2. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın
3. Calvino İ. ,2007, Amerika Dersleri, Gelecek Binyıl İçin Altı Öneri, YKY
4. Ching F., 1996. Architecture: Form Space and Order, Wiley
5. Curl, J. S., 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını
6. Doğan Kuban, 1990, Mimarlık Kavramları, YEM Yayınları
7. Frampton K. ,1996, A Critical History of Modern Architecture, Thames and Hudson
8. Gideon S., Space, 1982, Time and Architecture, Harward U Press
9. Hasol, D. ,1985; Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. Yapı-Endüstri Merkezi Yayınevi
10. Le Corbusier, 1993, Mimarlık Öğrencileri ile Söyleşi, çev. :Fırat S. , YKY
11. Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık
12. Pallasmaa, J. 2011, Tenin Gözleri, çev.: Kılıç A. U., YEM Yayın
13. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York
14. Rasmussen E., 2010, Yaşayan Mimari, çev. : Erduran Ö. ,Remzi Kitapevi,
15. Roth L. Mimarlığın Öyküsü, 2000, Çev. Ergün A. , Kabalcı Yayınevi
16. Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları
17. The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar, Barcelona
18. Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın
19. Vitruvius, 1993, Mimarlık Üzerine On Kitap, çev.: Güven S. , YEM Yayın
20. Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın
21. Boudon P., 2015, Mimari Mekan Üzerine, çev.: Tümertekin A., Janus Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Ders Notları / Kitaplar:
1. Bachelard G., 2008, Uzamın Poetikası, çev.: Tümertekin A., İthaki Yayınları
2. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın
3. Calvino İ. ,2007, Amerika Dersleri, Gelecek Binyıl İçin Altı Öneri, YKY
4. Ching F., 1996. Architecture: Form Space and Order, Wiley
5. Curl, J. S., 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını
6. Doğan Kuban, 1990, Mimarlık Kavramları, YEM Yayınları
7. Frampton K. ,1996, A Critical History of Modern Architecture, Thames and Hudson
8. Gideon S., Space, 1982, Time and Architecture, Harward U Press
9. Hasol, D. ,1985; Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. Yapı-Endüstri Merkezi Yayınevi
10. Le Corbusier, 1993, Mimarlık Öğrencileri ile Söyleşi, çev. :Fırat S. , YKY
11. Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık
12. Pallasmaa, J. 2011, Tenin Gözleri, çev.: Kılıç A. U., YEM Yayın
13. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York
14. Rasmussen E., 2010, Yaşayan Mimari, çev. : Erduran Ö. ,Remzi Kitapevi,
15. Roth L. Mimarlığın Öyküsü, 2000, Çev. Ergün A. , Kabalcı Yayınevi
16. Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları
17. The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar, Barcelona
18. Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın
19. Vitruvius, 1993, Mimarlık Üzerine On Kitap, çev.: Güven S. , YEM Yayın
20. Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın
21. Boudon P., 2015, Mimari Mekan Üzerine, çev.: Tümertekin A., Janus Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama 4
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma 1
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme 2
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma 3
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. 5
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama 4
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma 3
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma 3
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma 3
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme 1
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100