Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARC103 | ||||||||
Ders İsmi: | Mimarlık ve Tasarım Kavramları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Türkçe | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mimarlık ve tasarım disiplinlerine ait kavramları tanıtmak, mekân ve kuruluşu hakkında örnekler üzerinden bilgilendirmek, tasarım araçlarını ve süreçlerini kavratmak bu dersin amaçlarıdır. |
Dersin İçeriği: | Mekan kurucu yatay ve düşey sınır elemanları, ölçek/oran, algı, yüzey, strüktür, biçim işlev ve mekan türleri ve güncel mimari tartışmalar bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı | |
2) | Mekanın Temel Elemanları Nokta Çizgi Düzlem | |
3) | Mekanın Temel Elemanları Hacim Ve Mekanı Tanımlayan Yatay Düzlemler | |
4) | Mekanın temel elemanları Hacim ve Mekanı tanımlayan düşey düzlemler | |
5) | Mekanın Temel Elemanları Hacim Ve Mekanı Tanımlayan Düşey Düzlemler | |
6) | Mekanın Temel Elemanları Hacim Ve Mekanı Tanımlayan Eğik Düzlemler | |
7) | Ölçek Ve Oran Ve Oran Düzenleri Ve Beden Strüktürel, Üretim Düzenleri, Altın Oran, Modulor Ve Polyhedron Düzenleri | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Strüktür ve Konstrüksiyon Grid, Dom-ıno, Box Frames | |
10) | Algı Sirkülasyon Mekanları, Ardışık Görsel Algı Sinematogratik Algı Kamera Göz, Promenad Mimarlığı, Hareket/Olay | |
11) | Algı Sirkülasyon Mekanları, Ardışık Görsel Algı Sinematogratik Algı Kamera Göz, Promenad Mimarlığı, Hareket/Olay | |
12) | Mekanın Nitelikleri Ve Türleri | |
13) | Mekanın Nitelikleri ve Türleri | |
14) | Biçim İşlev Program Senaryo Biçim; İşlev Ve İşlevsizlik İlişkileri | |
15) | Final Haftası |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders Notları / Kitaplar: 1. Bachelard G., 2008, Uzamın Poetikası, çev.: Tümertekin A., İthaki Yayınları 2. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın 3. Calvino İ. ,2007, Amerika Dersleri, Gelecek Binyıl İçin Altı Öneri, YKY 4. Ching F., 1996. Architecture: Form Space and Order, Wiley 5. Curl, J. S., 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını 6. Doğan Kuban, 1990, Mimarlık Kavramları, YEM Yayınları 7. Frampton K. ,1996, A Critical History of Modern Architecture, Thames and Hudson 8. Gideon S., Space, 1982, Time and Architecture, Harward U Press 9. Hasol, D. ,1985; Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. Yapı-Endüstri Merkezi Yayınevi 10. Le Corbusier, 1993, Mimarlık Öğrencileri ile Söyleşi, çev. :Fırat S. , YKY 11. Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık 12. Pallasmaa, J. 2011, Tenin Gözleri, çev.: Kılıç A. U., YEM Yayın 13. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York 14. Rasmussen E., 2010, Yaşayan Mimari, çev. : Erduran Ö. ,Remzi Kitapevi, 15. Roth L. Mimarlığın Öyküsü, 2000, Çev. Ergün A. , Kabalcı Yayınevi 16. Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları 17. The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar, Barcelona 18. Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın 19. Vitruvius, 1993, Mimarlık Üzerine On Kitap, çev.: Güven S. , YEM Yayın 20. Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın 21. Boudon P., 2015, Mimari Mekan Üzerine, çev.: Tümertekin A., Janus Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: | Ders Notları / Kitaplar: 1. Bachelard G., 2008, Uzamın Poetikası, çev.: Tümertekin A., İthaki Yayınları 2. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın 3. Calvino İ. ,2007, Amerika Dersleri, Gelecek Binyıl İçin Altı Öneri, YKY 4. Ching F., 1996. Architecture: Form Space and Order, Wiley 5. Curl, J. S., 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını 6. Doğan Kuban, 1990, Mimarlık Kavramları, YEM Yayınları 7. Frampton K. ,1996, A Critical History of Modern Architecture, Thames and Hudson 8. Gideon S., Space, 1982, Time and Architecture, Harward U Press 9. Hasol, D. ,1985; Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. Yapı-Endüstri Merkezi Yayınevi 10. Le Corbusier, 1993, Mimarlık Öğrencileri ile Söyleşi, çev. :Fırat S. , YKY 11. Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık 12. Pallasmaa, J. 2011, Tenin Gözleri, çev.: Kılıç A. U., YEM Yayın 13. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York 14. Rasmussen E., 2010, Yaşayan Mimari, çev. : Erduran Ö. ,Remzi Kitapevi, 15. Roth L. Mimarlığın Öyküsü, 2000, Çev. Ergün A. , Kabalcı Yayınevi 16. Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları 17. The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar, Barcelona 18. Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın 19. Vitruvius, 1993, Mimarlık Üzerine On Kitap, çev.: Güven S. , YEM Yayın 20. Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın 21. Boudon P., 2015, Mimari Mekan Üzerine, çev.: Tümertekin A., Janus Yayıncılık |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | |||||||||||
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | |||||||||||
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | |||||||||||
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | |||||||||||
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | |||||||||||
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | |||||||||||
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | |||||||||||
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | |||||||||||
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | |||||||||||
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | |||||||||||
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |||||||||||
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama | 4 |
2) | Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma | 1 |
3) | Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme | 2 |
4) | İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma | 3 |
5) | Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. | 5 |
6) | Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama | 4 |
7) | Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma | 3 |
8) | Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma | 3 |
9) | Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma | 3 |
10) | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme | 1 |
11) | Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi | |
12) | Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma | 1 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |