Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC107
Ders İsmi: Teknik Resim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 3 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TUNA KAN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dr. Öğr. Üyesi TUNA KAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlığın ifade tekniklerinin tanıtılması ve uygulamalar yaparak mimarlığın sunum ve standart dillerini kullanmayı kazandırmak ve mimarlık teknik dilinin terminolojisini kavratmak bu dersin temel amaçlarındandır. Bu dersi alan öğrencinin uygun sunumlar yapmak, tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek becerilerini kazanması beklenmektedir.
Dersin İçeriği: Çizgi ve yazı çalışmalarından başlayıp, plan, kesit, görünüş, aksonometrik çizim gibi elle çizim ve standart çizim dillerini kavrama ve uygulamalar yapma, sunuma yönelik anlatım tekniklerinden iki kaçışlı ve tek kaçışlı perspektif kurallarının öğretilmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mimari tasarımın standart ifade tekniklerini tanımak.
2) Yapısal detay bilgisi hakkında temel bilgi kazanmak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Mimari tasarımın standart ifade tekniklerini çizerek uygulamak.
2) İki boyutlu ifade tekniklerini öğrenmek ve geliştirmek.
3) Üç boyutlu ifade teknikleri öğrenmek ve geliştirmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Çizgi ve Yazı Çalışmaları: Bu dersin ilk atölyesi yazı ve çizgi denemeleri olacaktır. Bu hafta serbest el yazı çalışması ve teknik resim çizim teknikleri ve araçları tanımlanacak ve kullanılması sağlanacaktır. T cetveli ve 30 ve 60 lık gönyeler, yapıştırma bandı, iki adet A4 beyaz karton kağıt (scholler), eskiz için kullanılacak A4 düz kağıt (4-5 adet), sert (2 H) ve yumuşak uçlu (2B) kurşun kalem veya çizim ucu olan 0.7, 0.9 uçlu kalemler, silgi, kalemtraş, vb.
3) Dik İzdüşüm Teriminin Tanımlanması ve Teknik Resim Çalışmaları I: Bu ders basitten karmaşık yapıdaki dik izdüşüm tekniklerinin tanımı ve uygulamalarının yapılmasını amaçlar. t cetveli ve 30 ve 60 lık gönyeler, yapıştırma bandı, bir adet A4 beyaz karton kağıt ( scholler), sert ve yumuşak uçlu 2 adet kurşun kalem veya çizim ucu olan 0.5 0.7, 0.9 mm. uçlu kalemler, silgi, kalemtraş, vb.
4) Dik İzdüşüm Teriminin Tanımlanması ve Teknik Resim Çalışmaları II: Bu ders basitten karmaşık yapıdaki dik izdüşüm tekniklerinin tanımı ve uygulamalarının yapılmasını amaçlar. İzdüşüm Teriminin Tanımlanması ve Teknik T cetveli ve 30 ve 60 lık gönyeler, yapıştırma bandı, bir adet A4 beyaz karton kağıt ( scholler), sert ve yumuşak uçlu 2 adet kurşun kalem veya çizim ucu olan 0.5 0.7, 0.9 mm. uçlu kalemler, silgi, kalemtraş, vb….
5) Dik izdüşüm temsiliyetinin tanımlanması ve teknik resim çalışmaları III: Bu ders basitten karmaşık yapıdaki dik izdüşüm tekniklerinin tanımı ve uygulamalarının yapılmasını amaçlar. t cetveli ve 30 ve 60 lık gönyeler, yapıştırma bandı, bir adet A4 beyaz karton kağıt ( scholler), sert ve yumuşak uçlu 2 adet kurşun kalem veya çizim ucu olan 0.5 0.7, 0.9 mm. uçlu kalemler, silgi, kalemtraş, vb….
6) Teknik Resim ve Ölçek: Tasarım disiplini, tasarım nesnesinin herkes tarafından anlaşılabilmesi için standart diller kullanır. Bu dillerden biri de mimarlık alanlarında teknik resim dilidir. Ancak bu dili anlaşır kılan en önemli özellik, tüm çizimlerin gerçek nesnenin belli bir ölçekte küçültülerek veya kendi gerçek ölçeğinde çizilmesidir. Böylelikle üretilen çizimler ölçekli çizim olmaktadır. Bu hafta teknik resimde ölçeğin tanımı ve standart ölçeklerin uygulamaları yapılacaktır. A4 formatında beyaz karton kağıt (2 adet), çizim araçları- t cetveli, gönyeler, çizim uçlu kalem, yapıştırıcı bant, silgi, vb.
7) Mimari Plan, Kesit, Görünüş Terimlerinin Tanımlanması ve Plan, Kesit, Görünüş Çalışması: Dik izdüşüm tekniği kullanılarak üretilen standart teknik resim çeşitleri olan plan kesit ve görünüşün tanımları yapılacak ve çeşitli örnekler ile anlatılacaktır. Plan ve kesit nesnenin kesilmiş olduğu sanılarak üretilen çizim türleridir, yani kesit alınarak üretilen çizimler iken, görünüşler nesneye dik ışınlar gönderilmiş ve paralel bir levhaya yansıtılmış çizimlerdir. A3 formatında beyaz karton kağıt (2 adet), çizim araçları- t cetveli, gönyeler, çizim uçlu kalem, yapıştırıcı bant, silgi, vb.
8) Ara Sınav
9) Mimari Plan, Kesit, Görünüş Terimlerinin Tanımlanması ve Plan, Kesit, Görünüş Çalışması: Dik izdüşüm tekniği kullanılarak üretilen standart teknik resim çeşitleri olan plan kesit ve görünüşün tanımları yapılacak ve çeşitli örnekler ile anlatılacaktır. Plan ve kesit nesnenin kesilmiş olduğu sanılarak üretilen çizim türleridir, yani kesit alınarak üretilen çizimler iken, görünüşler nesneye dik ışınlar gönderilmiş ve paralel bir levhaya yansıtılmış çizimlerdir. A3 formatında beyaz karton kağıt (2 adet), çizim araçları- t cetveli, gönyeler, çizim uçlu kalem, yapıştırıcı bant, silgi, vb.
10) Mimari Plan, Kesit, Görünüş Terimlerinin Tanımlanması ve Plan, Kesit, Görünüş Çalışması: Dik izdüşüm tekniği kullanılarak üretilen standart teknik resim çeşitleri olan plan kesit ve görünüşün tanımları yapılacak ve çeşitli örnekler ile anlatılacaktır. Plan ve kesit nesnenin kesilmiş olduğu sanılarak üretilen çizim türleridir, yani kesit alınarak üretilen çizimler iken, görünüşler nesneye dik ışınlar gönderilmiş ve paralel bir levhaya yansıtılmış çizimlerdir. A3 formatında beyaz karton kağıt (2 adet), çizim araçları- t cetveli, gönyeler, çizim uçlu kalem, yapıştırıcı bant, silgi, vb.
11) Mimari Plan, Kesit, Görünüş Terimlerinin Tanımlanması ve Plan, Kesit, Görünüş Çalışması: Dik izdüşüm tekniği kullanılarak üretilen standart teknik resim çeşitleri olan plan kesit ve görünüşün tanımları yapılacak ve çeşitli örnekler ile anlatılacaktır. Plan ve kesit nesnenin kesilmiş olduğu sanılarak üretilen çizim türleridir, yani kesit alınarak üretilen çizimler iken, görünüşler nesneye dik ışınlar gönderilmiş ve paralel bir levhaya yansıtılmış çizimlerdir. A3 formatında beyaz karton kağıt (2 adet), çizim araçları- t cetveli, gönyeler, çizim uçlu kalem, yapıştırıcı bant, silgi, vb.
12) Aksonometrik Çizimin Tanımlanması ve Çalışmaları: Bir cismi ya da yapıyı, yatay ve düşey düzlemdeki boyutları aynı ölçekli olmak üzere üç boyutlu olarak gösteren bir geometrik çizim, perspektif türüne aksonometrik çizim denir. Bu çizim türü tanıtılacak ve uygulaması yapılacaktır. A3 formatında beyaz karton kağıt (2 adet), çizim araçları- t cetveli, gönyeler, çizim uçlu kalem, yapıştırıcı bant, silgi, vb.
13) Kaçışlı Perspektif Denemeleri: Gerçek dünyayı görsel olarak algılamamız perspektif görüşle gerçekleşir. Perspektif gerçeğe en yakın, gözün algısını taklit ederek bir nesnenin 2 boyutlu düzlemde 3 boyutlu etkisini yaratmak amaçlı bir çizim tekniğidir. Bu hafta bir perspektif çizimin oluşturulma teknikleri öğretilecek ve bir uygulama yapılacaktır. A3 formatında beyaz karton kağıt (2 adet), çizim araçları- t cetveli, gönyeler, çizim uçlu kalem, yapıştırıcı bant, silgi, vb.
14) Stüdyo Çalışmalarından Oluşan Portfolyo Hazırlanması: Dönem içerisinde yapılan çalışmalar portfolyo halinde bir araya getirilecektir. Dönem içi çalışmaları
15) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ching F. , 1996, Architectural Graphics, New York

Diğer Kaynaklar: 1. Pottmann, Asperl, Hofer, Kilian, 2007, Architectural Geometry, Bentley Institute Press
2. Şahinler O. , 1990, Mimarlıkta Teknik Resim, İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

2

3

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama 2
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma 5
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme 1
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma 3
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. 1
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama 4
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma 1
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma 3
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma 1
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme 1
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi 3
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma 1

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Uygulama 12 % 40
Ara Sınavlar 1 % 10
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100