Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC104
Ders İsmi: Mekan Tasarım Bilgisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TUNA KAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi TUNA KAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı tüm mimari programlarda yer alan temel mekanlarının işlevsel ve biçimsel değişim süreçlerini ve bu temel mekanların gelişiminden oluşan mimari program kataloğunu incelemektir.Ders mimari bina programlarının tarih boyunca gelişim süreçlerini ve analitik olarak incelenmesini amaçlar. Bu ders bina türleri, mekan organizasyonları, çeşitli mimari programların karakteristik modülleri hakkında bilgi verir.
Dersin İçeriği: Ders içeriği, banyo, mutfak, yaşama, yemek yeme, yatma gibi temel insan eylem mekanlarını ve mekan nesne ilişkisini tarihsel gelişim sürecinde incelemek ve bu temel eylemlerden türeyen bina programlarını örnekler eşliğinde tanımlamaktan oluşmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mekanların işlevsel ve biçimsel değişim süreçlerini algılar.
2) Bina türleri, mekan organizasyonları, çeşitli mimari programların karakteristik modülleri hakkında bilgi sahibi olunur
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Genel Tanıtımı
2) Konutun Kısa Tarihi I: Konutun tarihsel evrimi; Tarihöncesi konut, Anadolu Medeniyetleri konutları, Antik Dönem Yunan, İran, Mısır, Sümer, ve Roma Konutu, Ön Amerikan Konutu-Uzun Ev
3) Konutun Kısa Tarihi II Konutun tarihsel evrimi Ortaçağdan 16. yy. a kadar konutun evrimi, 17. -19. y.y. arası konutun evrimi Türkiye’de konutun tarihsel evrimi
4) Hijyen Mekanları; Banyo, Tuvalet Mekanları Tarihsel Gelişim, Güncel Kullanım, Program Tipolojileri; Halk Tuvaletleri, Hamamlar
5) Hijyen Mekanları; Banyo, Tuvalet Mekanları Örnek Tanıtımı ve Uygulama
6) Hijyen Mekanları; Mutfak Tarihsel Gelişim, Güncel Kullanım, Program Tipolojileri; Restorantlar
7) Hijyen Mekanları; Mutfak Örnek Tanıtımı ve Uygulama
8) Ara Sınav
9) Yaşama Yemek Yeme ve Yatma Mekanları Tarihsel Gelişim, Güncel Kullanım, Program Tipolojileri
10) Minimal Konut
11) Çalışma Mekanları Tarihsel Gelişim, Güncel Kullanım, Program Tipolojileri
12) Çalışma mekanları Tasarım uygulamasının yapılması
13) Yüksek Yapılar Tarihsel Gelişim, Güncel Kullanım
14) Dönem Sonu Sunuşlar
15) Final Haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Bachelard, The Poetics of Space, Beacon
2. Bill Bryson, 2010, At Home A Short Hıstory Of Prıvate Life ,
3. Frampton K. 1996, A Critical History Modern Architecture, 123, Thames &Hudson
Diğer Kaynaklar: 1. Hasol, D., 1993, Mimarlık Sözlüğü, Yem Yayın, , İstanbul.
2. Mumford, L. 2007, Tarih Boyunca Kent. Ayrıntı Yayınları. İstanbul
3. Neufert, E., Architects’ Data, Crosby Lockwood Staples, London.
4. Johnson P., 1994, The Theory Of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York.
5. Rasmussen, Steen R., 1994 (1962),Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, İstanbul.
6. Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
7. Rybczynski W., 1986, A Short History Of An Idea Home, Penguin Books, New York, Usa

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama 4
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma 2
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme 5
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma 3
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. 2
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama 2
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma 1
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma 5
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma 2
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme 2
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi 1
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Ödev 4 % 25
Seminer 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100