Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC201
Ders İsmi: Mimari Tasarım Atölyesi II
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 6 0 8
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALP ARISOY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. KENAN GÜVENÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilere "Eşya-Beden-Mekan" kavramları üzerine temellenen tasarım problemlerini keşfetme anlama ve çözümleme becerisi kazandırmaktır. Bu derste barınma, doğa, -kentsel ya da kırsal- coğrafya, sınır kavramları mekân üzerinden tartışılır. Atölye çalışmalarında tasarım probleminin temelini oluşturan kavramların öğrenci tarafından içselleştirilmesi, öğrencilerin mekânsal sezgilerinin gelişmesi, benzerlikler kurarak düşünebilme ve soyut düşünce kabiliyeti kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Tasarım atölyesinin tartışılan konu başlıkları; mekan sınırlar, eylem sınırları, eylem ve bedenin topografya, iklim, ölçek, hacim, hareket, ergonomi, mekânsal kalite, ışık, yerleşmedir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Mimari mekanın tasarım parametre ve araçlarını anlamak
2) Beden, ölçü ve ölçek ilişkisini kurarak mimari planlamaya aktarabilmek
3) Mekanın taşıyıcı sistem ve malzeme bilgilerini tasarım ile birlikte düşünmek
4) Mekan, kent ve çevre ilişkilerini anlamak
5) Mimari tasarım ve kavramları grafik olarak ifade edebilme yetkinliği kazanmak
6) Mimari geometriyi betimleyebilmek ve üç boyutlu düşünebilmek
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Genel Tanıtımının Yapılması Hızlı çizim egzersizi Modül 1/ Doğa Tahayyülleri
2) Modül 1/ Tahayyül: Eylemlerin ve doğanın keşfi. Doğallarla kolajlar
3) Modül 1/ Tahayyül: Doğada keşifler ve makro doğa inşaları
4) Modül 1/ Tahayyül: Mikro doğa inşası
5) Modül 1/ Tahayyül: Mikro doğa inşası ve eylemin keşfi
6) Modül 1/ Tahayyül: Mikro doğada yerleşmeler
7) Modül 1/ Tahayyül: Mikro doğada yerleşmeler
8) Ara Sınav
9) Modül 2 / İnşa Edilen Doğa: KENT: Tasarlanmış ve inşa edilmiş atmosferlerin keşifleri
10) Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Atmosfer ve yerin yeniden kurulumu
11) Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Beden ve eylem
12) Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Yerleşme. Mekan tasarımının bağlamla ilişkisinin tartışılması
13) Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Mimari projenin tasarım ve sunum aşamalarının tamamlanması
14) Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Mimari projenin tasarım ve sunum aşamalarının tamamlanması
15) Modül 2/ İnşa Edilen Doğa: Mimari projenin tasarım ve sunum aşamalarının tamamlanması. Ön Teslim.
16) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ball, P., H. , 2011, Flow , Oxford University Press
2. Hesse, H., 2018, Ağaçlar, Kolektif Kitap
3. Karatani, K.,2006, Metafor Olarak Mimari, Metis
4. Lefebvre, H, 2014, Mekanın Üretimi, Sel Yayıncılık
5. Munari, B., 2001, Before Drawing, Block Notes
6. Sargın, G.A., 2000, Nature as Space, METU MfY Press,
7. Throu, H.D.,2018, Walden, Zeplin Kitap
8. Tilder,L., Blostein,B.,2009, Design Ecologies: Sustainable Potentials in Architecture: Essays on the Nature of Design, Princeton Press
Diğer Kaynaklar: 1. Kojin Karatani (2006). Metafor olarak Mimari (çev. Yıldırım, B.), İstanbul: Metis Yayınları
2. Uğur Tanyeli (2017). Yıkarak Yapmak, İstanbul: Metis Yayınları
3. Aldo Rossi (2002). Şehrin Mimarisi (çev. Gürbilek, N.), İstanbul: Kanat Yayınlar
4. John Urry (1999). Mekanları tüketmek (çev. Öğdül, R.G.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama 5
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma 3
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme 1
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma 5
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. 2
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama 2
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma 2
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma 2
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma 1
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme 1
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi 1
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Uygulama 3 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100