Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC202
Ders İsmi: Mimari Tasarım Atölyesi III
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 6 0 8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: ”Beden-mekân-çevre” kavramları üzerine temellenen tasarım problemlerini çözümlemek için gerekli bilgi ve beceri düzeyini kazandırır. Bu ders özel-kamusal alan, iç-dış mekân, doğal-yapay çevre, konum gibi kavramlar hakkında öğrencileri bilgilendirir.
Dersin İçeriği: Tasarım atölyesinin içeriği; özel-kamusal alan, doğal-yapay çevre, mekanın elemanter elemanları, malzeme ve konstrüksiyon, modül bilgisi, parça-bütün konfigürasyonu, mekansal esneklik, sirkülasyon bilgisi, sistem bilgisi, mekansal çerçeveler ve kurgu, hacim ve kütle, peyzaj, mekansal hiyerarşi, çevre ve mekan ilişkileri, mekanın fenomenolojisi başlıklarının tartışılmasından oluşmaktadır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Üç Boyutlu hareket şeması oluşturabilir.
2) Tasarıma uygun strüktür oluşturabilir.
3) Peyzaj bütünlüğü ve parçadan tümevarım ilişkisini kurabilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Alan-yapı bütünlüğünü modüler parçalar ile sağlayabilir
2) Kullanıcı hareketleri bağlamında tasarım yapabilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Modül 1 Modülün keşfi, Modül oluşumu
2) Modül 1 Modüllerin çoğalması, senaryo ve yer araştırması Bağlantı-oluşum detayları (katlama-kıvırma-geçme-ankraj sistem denemeleri)
3) Modül 1 Modül bağlantıları ile forum oluşturma
4) Modül 1 Sergi
5) Modül 2 Proje konusunun açıklanması Sunum: Oyun-imge ve öğrenme modelleri, Mekansal karşılıkları Öğrenci sunumları
6) Modül 2 Beden-eylem-birim ilişkisi: Birim tasarımı
7) Modül 2 Beden-eylem-birim ilişkisi: Birim tasarımı
8) Ara Sınav
9) Modül 2 Program ve eylemlerin tasarımı Oyun-İmge
10) Modül 2 Birim revizyonu Birimin çoğalması
11) Modül 2 Birim Çoğalması
12) Modul 2 Birim Çoğalması
13) Modül 2 Birim Çoğalması
14) Sunum çalışması
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Karatani, K.,2006, Metafor Olarak Mimari, Metis
2. Neuhart, J., M. Neuhart, and R. Eames. Eames Design: The Work of the Office of Charles and Ray Eames. Wilhelm Ernst & Sohn Verlag fur Architektur und technische Wissenschaften, 1989. ISBN: 9783433022962.
3. Corner, J. "The Medium of Drawing: Projection, Notation and Representation." In Theory in Landscape Architecture: A Reader. Edited by S. Swaffield. University of Pennsylvania Press, 2002, pp. 149–65. ISBN: 9780812218213.

Diğer Kaynaklar: 1. Le Corbusier. The Modulor: A Harmonious Measure to the Human Scale Universally Applicable to Architecture and Mechanics. Cambridge, MA: MIT Press, 1971. ISBN: 0262620065.
2. Le Corbusier. "Regulating Lines." In Towards a New Architecture. Dover Publications, 1985, pp. 65–83. ISBN: 9780486250236.
3. "Mass Production Houses." In Towards a New Architecture. Dover Publications, 1985, pp. 225–65. ISBN: 9780486250236.
4. Ching F., 1996, Architecture: Form Space and Order, Wiley
5. Lefebvre, H, 2014, Mekanın Üretimi, Sel Yayıncılık
6. Kieran, S., and J. Timberlake. "Argument." In Refabricating Architecture: How Manufacturing Methodologies are Poised to Transform Building Construction. McGraw-Hill Professional, 2003, pp. x–xiii. ISBN: 9780071433211.
7. Karatani, K.,2006, Metafor Olarak Mimari, Metis
8. Neuhart, J., M. Neuhart, and R. Eames. Eames Design: The Work of the Office of Charles and Ray Eames. Wilhelm Ernst & Sohn Verlag fur Architektur und technische Wissenschaften, 1989. ISBN: 9783433022962.
9. Corner, J. "The Medium of Drawing: Projection, Notation and Representation." In Theory in Landscape Architecture: A Reader. Edited by S. Swaffield. University of Pennsylvania Press, 2002, pp. 149–65. ISBN: 9780812218213.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama 5
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma 3
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme 1
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma 5
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. 2
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama 2
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma 2
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma 4
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma 1
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme 2
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi 3
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %