Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC206
Ders İsmi: Fiziksel Çevre Kontrolü
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HÜLYA KILIÇ
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. HÜLYA KILIÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin temel amacı, öğrencilerin yapı tesisatını, ısıtma, soğutma, havalandırma ve hava şartlandırma gibi yapay çevre kontrolünü, teknolojilerini ve bina içi temiz su ve pis su tesisatı, sağlık ekipmanlarını ve teknolojilerini ve uygulamalarını tanımaları ve bu alanda bilgilerini geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: İklim, konfor, iklim ve enerji kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri yapılı çevrenin enerji etkin pasif iklimlendirme sistemi olarak tasarlanması, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenlerini incelemeyi, etkin ve edilgin iklimlendirme sistemleri ve öğelerinin mimari çözümler ile entegrasyonunu konu başlıkları dersin içeriğini oluşturur.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mimarlık ve çevre arasındaki ilişkiyi sürdürülebilirlik bağlamında inceleyebilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İklimlendirme sistemlerinin mimari çözümler ile entegrasyonunu yapabilir
2) Yapılarda fiziksel konfor tasarım stratejileri oluşturur
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sunumlar
1) Dersin tanıtımı
1) Sunumlar
2) Fiziksel konfor ve gelişimi
3) Çevre, iklim, coğrafya tanımları ve türleri
4) Binalarda fiziksel konfor tasarım stratejileri I Isıtma - soğutma
5) Binalarda fiziksel konfor tasarım stratejileri II Aydınlatma
6) Binalarda enerji kullanım stratejileri Pasif enerji sistemleri-Vernakular mimari
7) Sürdürülebilirlik, ekoloji, yeşil mimari I
8) Ara Sınav
9) Sürdürülebilirlik, ekoloji, yeşil mimari II
10) Sunumlar
11) Sunumlar
12) Sunumlar
13) Sunumlar
14) Sunumlar
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Berköz, E., Küçükdoğu, M. Ş., Yılmaz, Z., v.d., (1995), “Enerji Etkin Konut ve Yerleşme Tasarımı”, İstanbul, TÜBİTAK INTAG 201 no’lu araştırma projesi.
Diğer Kaynaklar: 1. Berköz, E., Küçükdoğu, M. Ş., Yılmaz, Z., v.d., (1995), “Enerji Etkin Konut ve Yerleşme Tasarımı”, İstanbul, TÜBİTAK INTAG 201 no’lu araştırma projesi.
2. Raiss, W., Çeviren: Köktürk, U., (1974), “Isıtma, Havalandırma ve İklimlendirme Tekniği”, İstanbul, Arı Kitabevi.
3. Brookes, A. J., (1990), “The Building Envelope”, Oxford, Butterwith Architecture.
4. Ok, V., (1988), “Yerleşme Dokusu Dizayn Değişkenlerinin İklimsel Performans Açısından Optimizasyonu”, İstanbul, TÜBİTAK.MAG 718.
5. Burberry, P., (1983), “Environment and Services”, London, The Anchor Press Ltd.
6. Özkaya, M., (1972), “Aydınlatma Tekniği”, İstanbul, İTÜ Matbaası.
7. Duran, S. C., (2011), "Architecture & Energy Efficiency", Loft Publications, Spain.
8. Cottom-Wirslow, M., (1990), “Environmental Design: The Best Architecture and Technology”, PBC, Glenlove.
9. Özer, M., (1982), “Yapılarda Isı-Su Yalıtımları”, İstanbul, Özer Yayınları:3.
10. Sev, Ayşın., (2009). Sürdürülebilir Mimarlik, YEM yayınları, Istanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama 2
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma 1
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme 3
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma 4
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. 1
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama 1
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma 5
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma 4
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma 5
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme 1
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi 2
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %