Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC208
Ders İsmi: Mimarlık Tarihi ve Kuramı II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, tarih-teori-eleştiriyi, mimari düşünce aracı olarak ele alarak, mimari düşünce araçlarının ne olduğunu tartışmayı amaçlar. Mimarlık ve tasarım düşüncesini oluşturma, bu düşünceleri eleştirme yaklaşımı mimarlık tarihi ve kuramı açısından modern mimarlık döneminin felsefesi, dönemi hazırlayan süreç, modern mimarlık okullarının öğretileri ve amaçları, modern dönemde ve o felsefeyle tasarlanan eserlerinin özellikleri konusunda bilgi ve beceri kazandırmak bu dersin amaçları arasındadır. Mimarlık tarihi öğretilerine bağlı olarak mimari kuramları ve tasarım ilkelerini açıklamak, zengin mimari mirası tanıtmak, böylece öğrencilerin günümüz mimarisi ve tasarımı için daha iyi değerlendirmeler yapılabilmesini sağlamak üzere güçlü bir tarihsel arka plan oluşturmak bu dersin amacıdır.
Dersin İçeriği: Ortaçağ tarihi ile bağlantılı Avrupa, Anadolu ve Anadolu Mimarlığını oluşturan koşulları ve bu dönemlerin temel sanat ve mimarlık tarihi bilgilerini aktarmaktır. 10. YY’ dan 19. YY’ a kadar olan farklı dönemlere ait temel tasarım teorileri; Romanesk, Gotik, Barok, Romantizm, Neoklasik dönem, Anadolu Selçuklu, Erken Osmanlı Mimarisi, Osmanlı Klasik Dönem ve 17.YY ve 18.YY Osmanlı Mimarisi Avrupa ile karşılaştırmalı biçimde işlenecektir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Avrupa Ortaçağ döneminin tanımı, tarihi ve mimarisini, Romanesk Mimari Uslubunu kavrar.
2) Avrupa ve Doğu Roma Ortaçağ dönemlerini ve Mimarisini karşılaştırmalı olarak kavrar.
3) MS 1000-1400 yılları arasındaki Doğu Roma -Bizans Mimarisini tanımlar.
4) 800-1200 yılları arasındaki, Göktürkler, Uygurlar, Gazneliler, Karahanlılar, Oğuzları kapsayan Orta Asya Mimarisini tanır.
5) Büyük Selçuklular, Anadolu Beylikleri tarihini ve Mimarisini tanır.
6) 15. YY ve 16. YY Erken Osmanlı Dönemi, Klasik Osmanlı Dönemi Mimarisini tanır.
7) Rönesans Dönemi tarihi ve Mimarisini karşılaştırmalı olarak kavrar.
8) Barok Dönemi ve Mimarisini kavrar.
9) Aydınlanma Dönemini ve Mimarisini tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı
2) Ortaçağ ve Erken Gotik ve Romanesk Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
3) 10.13.YY Avrupa Gotik Mimarisi -Anadolu Selçuklular ve Mimarisi Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
4) 10.13.YY Avrupa Gotik Mimarisi -Anadolu Selçuklular ve Selçuklu Mimarisi, Konstantinopolis-İstanbul Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
5) 13.-14 YY Memluklar, Erken Osmanlı Mimarisi , Konstantinopolis -İstanbul Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
6) 14-15. YY Klasik Osmanlı Mimarlığı ve Hümanizm ve Avrupa Rönesans Mimarisi Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
7) 15-16. YY Klasik Osmanlı Mimarisi ve Hümanizm ve Avrupa Rönesans Mimarisi Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
8) Ara Sınav Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
9) 15-16. YY Klasik Osmanlı ve Hümanizm Avrupa Rönesans Mimarisi Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
10) 16. 17. YY Osmanlı ve Avrupa Mimarisi Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
11) RESMİ TATİL
12) 17-18 YY Osmanlı ve Avrupa Mimarisi Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
13) 18 YY. Osmanlı Avrupa Neo Klasik usluplar Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
14) 18-19 YY Osmanlı – Batılılaşma ve Avrupa Neo Klasik usluplar Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul. Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
15) FİNAL (Öğrenci Sunumları)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi

Diğer Kaynaklar: Alsaç Ü., 1997, Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi
Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul.
Frampton K., 1996), A Critical History Modern Architecture, Thames & Hudson New York
Johnson P., 1994, The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York
Roth L., 2000, Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi
Chıng F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley & Sons, Inc.
Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama 4
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma 1
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme 1
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma 1
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. 5
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama 3
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma 2
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma 2
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma 2
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme 2
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi 1
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma 2

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %