Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC303
Ders İsmi: Mimarlık Tarihi ve Kuramı III
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Öğr.Gör. KENAN GÜVENÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlık öğrencisinin yaşadığı dönemi anlamasına, mimarlık ve kentleşme parametrelerini kavramasına ve eleştirel düşüncenin geliştirilmesi bu dersin amacını oluşturur.
Dersin İçeriği: 20. YY’dan günümüze olan mimarlık teorilerini, değişimlerini ve yeni yaklaşımları incelemek bu dersin içeriğini oluşturur.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve çözümleme yetisine, estetik farkındalığa sahip olma
2) Sanat ve tasarım çözümlemelerini toplumsal ve evrensel boyutlarda gerçekleştirebilme, ulusal ve uluslararası değerlerin farkında olabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) kuzey de modern mimarlık; alvar aalto, ve italyan rasyonalizmi;
1) dersin tanıtım, kaynakların tanıtımı
2) aydınlanma sonrası avrupa’da kültürel ve teknik değişimler ve mimarlık alanına yansımaları
3) endüstri devrimi ve mimarlık, high rise, adler ve sullivan
4) mimarlığa yeni yaklaşımlar: 1890-1910 art nouveau, art deco, gaudi, horta, berlage, italyan futuristler, alman werbund, glass chain
5) modern mimarlık hareketi manifestolar, mimarlar, okullar; bauhaus, whukutemas, yaklaşımlar: de stijl
6) modern mimarlık hareketinin öncüleri: frank lloyd wright, le corbusier, mies van der rohe
8) ara sınav
9) türk mimarisinde yenileşme ve değişim, I. ulusal mimarlık hareketi
10) türk mimarisi ve modernite, cumhuriyet dönemi ve II. ulusal mimarlık hareketi
11) 1960 lar: modernist mimarinin sonu ve yeni yaklaşımlar: karşılaştırmalı olarak batı’da ve türkiye’de
12) 1970, 1980 ler : postmodernizm: karşılaştırmalı olarak batı’da ve türkiye’de
13) 1980'ler ve sonrası: çoğulculuk: karşılaştırmalı olarak; batı’da ve türkiye’de
14) tartışma: günümüz mimarisine eleştirel yaklaşımlar
15) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul.
2. Ching F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley&Sons, Inc.
3. Frampton K. ,1996, A Critical History of Modern Architecture, Thamesand Hudson
4. Gideon S., Space, 1982, Time and Architecture, Harward U Press
5. Johnson P., 1994, TheTheory of Architecture, Van NostrandReinhold, New York
6. Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık
7. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York
8. Roth L. Mimarlığın Öyküsü, 2000, Çev. Ergün A. ,Kabalcı Yayınevi
9. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
10. Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları
11. Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın
Diğer Kaynaklar: 1. Carr E. H., 1996, Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul.
2. Ching F., Jarzombek M., Prakash V., 2010, A Global History Of Architecture, John Wiley&Sons, Inc.
3. Frampton K. ,1996, A Critical History of Modern Architecture, Thamesand Hudson
4. Gideon S., Space, 1982, Time and Architecture, Harward U Press
5. Johnson P., 1994, TheTheory of Architecture, Van NostrandReinhold, New York
6. Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık
7. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York
8. Roth L. Mimarlığın Öyküsü, 2000, Çev. Ergün A. ,Kabalcı Yayınevi
9. Sennett R.,1996, Taş Ve Ten, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir, Çev.: T. Birkan, Metis Yayınları, İstanbul
10. Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları
11. Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %