Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tanışma. Dersin kapsamının ve hedeflerinin tanıtılması. Koruma ve
restorasyon kavramlarının
irdelenmesi. Koruma düşüncesinin tarihsel gelişimi./ Okul yapılarından biri veya evinizin krokisini alınız.
|
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,
YEM Yayınları, İstanbul.
|
2) |
Korunması gereken değerler, taşınır ve taşınmaz kültür varlıkları ve saptanmasındaki temel ilkeler; koruma ölçütleri./ Uygulama: Krokilerin kontrol edilmesi. |
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
Madran, E., Özgönül, N., 2011, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, İstanbul.
|
3) |
Koruma Teorisinin Gelişimi/ Uygulama: Rölöve Nasıl Alınır . Ev ödevi :Krokisi Alınan Yapının Rölövesinin Alınması. |
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
Kuban, D., 2001. Türkiye'de Kentsel Koruma Kent Tarihleri ve Koruma Yöntemleri,
Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Madran, E., Özgönül, N., 2011, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, İstanbul.
|
4) |
Korumada İlkeler ve sözleşmeler./Uygulama:Rölöve Kontrolü, Yapı inceleme Ödevi verilmesi. |
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
Kuban, D.,2001.Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu,YEM Yayınları, İstanbul.
Madran, E., Özgönül, N., 2011, Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, İstanbul.
|
5) |
Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar, tarihi ve arkeolojik araştırmalar, teknik
araştırmalar, anıtın yasal statüsü.
|
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
Ahunbay, Z., 2019. Kültür Mirasını Koruma İlke ve Teknikleri, YEM Yayınları, İstanbul.
|
6) |
Restorasyon projesinin hazırlanması. Rölöve, fotoğraflama, fotogrametri, analiz, restitüsyon ve restorasyon projesi.
|
Konulara ilişkin okumalar |
7) |
Restorasyon teknikleri: yeniden yapım, temizleme, taşıma, arkeolojik restorasyon.
|
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
|
8) |
Vize haftası |
|
9) |
Uygulama: Ayvansaray tarihi sokaklarından seçilen birinin siluet krokisinin alınarak analitik olarak ölçülmesi ve ölçümlerin kâğıda aktarılması.
|
Uluengin, M. Bülent, 2005, Rölöve, YEM Yayınevi, İstanbul.
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
|
10) |
Öğrencilerin arazi çalışmasında yaptıkları çalışmaları (fotoğraflarını, vaziyet planını, eskizlerini ve ölçü krokilerini) getirmeleri ve kritik almaları.
|
Uluengin, M. Bülent, 2005, Rölöve, YEM Yayınevi, İstanbul.
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
|
11) |
Grupların oluşturulması; Her grubun Fener-Balat bölgesinde seçecekleri tarihi bir sokağın rölövesini çıkartması
Not: Pandemi nedeniyle yerinde uygulama olamaması durumunda teorik olarak anlatım: Fotoğraf çekmek, Ölçü almak
|
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
Uluengin, M. Bülent, 2005, Rölöve, YEM Yayınevi, İstanbul.
|
12) |
Rölövesi çıkartılan tarihi sokağın, restitüsyon projesinin yapılması.
Not: Pandemi nedeniyle yerinde uygulama olamaması durumunda teorik olarak anlatım: Çatı eğimi, baca yüksekliği, kemer ölçüleri almak.
|
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
Uluengin, M. Bülent, 2005, Rölöve, YEM Yayınevi, İstanbul.
|
13) |
Rölövesi çıkartılan tarihi sokağın, restorasyon projesinin yapılması.
Not: Pandemi nedeniyle yerinde uygulama olamaması durumunda teorik olarak anlatım: Detay ölçüleri almak. |
Ahunbay, Z., 2016. Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, İstanbul.
Uluengin, M. Bülent, 2005, Rölöve, YEM Yayınevi, İstanbul.
|
14) |
Yapılan tüm çalışmaların öğrenciler tarafından sunumu, tartışma.
|
|
15) |
FİNAL |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama |
3 |
2) |
Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma |
4 |
3) |
Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme |
3 |
4) |
İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma |
3 |
5) |
Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma. |
5 |
6) |
Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama |
5 |
7) |
Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma |
3 |
8) |
Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma |
4 |
9) |
Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma |
3 |
10) |
Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme |
2 |
11) |
Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi |
1 |
12) |
Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma |
5 |