Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC304
Ders İsmi: Uygulama Projesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 3 0 6
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAMİT PİLEHVARİAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HAMİT PİLEHVARİAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin şematik tasarımlarının inşa edilebilir özellikte tasarım çalışmalarına dönüştürmesi ve sonuçta detaylı tasarımlar ve özel şartnamelerle anlatabilmesi için gerekli bilgi ve becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Ders atölye çalışmalarını, atölye temelli dersleri ve öğrenci sunumlarını içermektedir. Dersin temel girdisi öğrencilerin bir önceki dönemde mimari tasarım atölyesinde geliştirdikleri tasarım çalışmasıdır. Bu tasarım çalışması, atölyede ayrıntılı tasarıma ve uygulama projesine dönüştürülerek yapının teknik olarak geliştirilmesini sağlayacak şekilde düzenlenir. Taşıyıcı sistem, servis sistemlerini, dış kabuk, iç bölmeler ve düşey sirkülasyon elemanlarının performans analizleri yapılır. Bu sistem ve elemanlar bütünlenerek biçimlendirilir ve çizimler yapı elemanları ile ilgili detaylar, rapor ve maketle anlatılır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Uygulama projesi ifade teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak
2) Yapı elemanları ve detaylarını bütünleşik çözme becerisini kazanmak
3) Tasarım bağlamında taşıyıcı sistem detaylarını çözme becerisi kazanmak
4) Kullanıcı gereksinimleri ve çevresel etkenleri göz önünde bulundurarak mimari detay çözümleri geliştirmek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Uygulama projesi yapılacak tasarımın belirlenmesi Çalışılacak proje önerilerinin getirilmesi. Bilgisayar ve gerekli programların kurulmuş olması.
2) Çevresel faktörlere yönelik yapısal kararların belirlenmesi Projeleri ile ilgili malzeme ve tasarıma yönelik alternatifler.
3) Taşıyıcı sistemin oluşturulması Konulara ilişkin ön okumalar.
4) Taşıyıcı sistemin oluşturulması. Konulara ilişkin ön okumalar.
5) Temel detayı kurgulanması Konulara ilişkin ön okumalar
6) Temel detayı kurgulanması Konulara ilişkin ön okumalar
7) Çatı strüktürü belirlenmesi ve detay tasarımı Konulara ilişkin ön okumalar
8) ARA SINAV
9) Çatı strüktürü belirlenmesi ve detay tasarımı Konulara ilişkin ön okumalar
10) Kapı ve pencere detay tasarımı Konulara ilişkin ön okumalar
11) Merdiven detay tasarımı Konulara ilişkin ön okumalar
11) Merdiven detay tasarımı Konulara ilişkin ön okumalar
12) Merdiven detay tasarımı Konulara ilişkin ön okumalar
13) Proje tartışmaları Proje çalışması.
14) Proje tartışmaları Proje çalışması
15) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1) Neufert,E., 2019, Neufert Yapı Tasarımı, Beta Yayıncılık, İstanbul
2) Sarı, A., 2019, Düşey Sirkülasyon Araçları Merdivenler, YEM Yayın, İstanbul
3) Ambrose, J., Tripeny, P., 2012. Building structures. Hoboken, N.J.: Wiley Hegger, M., Auch-Schwelk, V., Fuchs, M., & Rosenkranz, T., 2006. Construction materials manual. Basel: Birkhäuser
4) Rich, P., Dean, Y., 1999. Principles of Element Design. Oxford: Architectural Press.
5) Wienand, N., 2008. Materials, Specification and Detailing: Foundations of Building Design. Abingdon: Taylor & Francis.
Diğer Kaynaklar: 1) Neufert,E., 2019, Neufert Yapı Tasarımı, Beta Yayıncılık, İstanbul
2) Sarı, A., 2019, Düşey Sirkülasyon Araçları Merdivenler, YEM Yayın, İstanbul
3) Ambrose, J., Tripeny, P., 2012. Building structures. Hoboken, N.J.: Wiley Hegger, M., Auch-Schwelk, V., Fuchs, M., & Rosenkranz, T., 2006. Construction materials manual. Basel: Birkhäuser
4) Rich, P., Dean, Y., 1999. Principles of Element Design. Oxford: Architectural Press.
5) Wienand, N., 2008. Materials, Specification and Detailing: Foundations of Building Design. Abingdon: Taylor & Francis.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %