Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC401
Ders İsmi: Mimari Tasarım Atölyesi VI
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 6 0 8
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilere "mekân-kent-zaman" kavramları üzerine temellenen tasarım problemlerini keşfetme, anlama ve çözümleme becerisini kazandırmaktır. Bu ders teknolojik gelişme, tarih, tarihsel bağlam, gelenek, kültür, hafıza, kültürel değer kavramları ile mimarlık arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı hedefler.
Dersin İçeriği: Atölyede anlatılan ve tartışılan konu başlıkları; mimarlık ve kent, tipoloji, kent ve anıtlar, göstergeler, kentsel mekânsal işaretler, yeniden yapılandırma, kentsel ve tarihsel bağlam, geleneksel ve çağdaş yapı sistemleri, sürdürülebilirlik, "locus", "anchoring", simgeler, yapısalcılıktır. Atölyede mimari tasarım etapları; var olan tarihsel strüktürün yeniden okunması, mimarinin, yapı sisteminin ve sorunlarının belirlenmesi, bağlamın yeniden kurulması, yeniden işlevlendirme, kurgunun yeni elemanlarının tasarlanmasından oluşur..

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tasarım alanının, doğal çevresel faktörlerini çözümler.
2) Program-strüktür ilişkisini saptar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tasarım alanının tarihsel topoğrafyası hakkında verileri bir araya getirir.
2) Tasarım projesinin temel prensiplerini planlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Analiz ve proje bilgilerini rapor eder.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı ve giriş, atölye çalışmasını tartışılması
2) Atölye çalışma alanına gezi yapılması. gelecek hafta için verilen sunumların hazırlanması
3) Jüri 1.: Yer okumaları, örnek araştırmalarının sunumları
4) Kentsel dönüşüm kavramının mimari senaryolar üzerinden tartışılması
5) Kentsel dönüşüm kavramının mimari senaryolar üzerinden tartışılması
6) Bağlam içerik tartışmaları ve önerilerinin geliştirilmesi.
7) Jüri 2: Kentsel ölçek, bağlam, mimar, senaryo önerileri
8) ARA SINAV
9) Programın tartışılması ve program önerilerinin geliştirilmesi
10) Programın tartışılması ve program önerilerinin geliştirilmesi
11) Bağlam-içerik- kavramsal biçim ilişkilerinin tartışılması
12) Bağlam-içerik- kavramsal biçim ilişkilerinin tartışılması
13) Jüri 3.: bağlam, kavram, temsiliyetler.
14) Final ön teslimlerin alınması ve değerlendirilmesi
15) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tschumı B., 1995. Event-Cities, The MIT Press, Londra.
Vyzoviti S. , 2008, Folding Architecture, BISPUBLISHER, London
The Metapolis Dictionary Of Advanced Architecture, 2003, ACTAR
Eisenman Peter, 1999, Diagram Diaries, Thames&Hudson, London
Spuybroek Lars, 2004, “Nox: Machining Architecture” Thames&Hudson, London
Diğer Kaynaklar: Architecture and Urbanism. 2002, Herzog de Mouron
Guallart Vincent, 2008, Geo Logics, Geography Information Architecture, ACTAR, Barcelona/New York
Sasaki Mutsuro, 2007, Morphogenesis of Flux Structure, AA Publications, London
Kong Jyanzi, 2011, Geometry of the Unconscious, an Uncertain Truth in Architecture, Page One Publishing
Güner D., 2012,”Performans Ve Edimsellik Olarak Mimarlık” ege mimarlık dergisi
Aydınlı S., 2012, “Aylak Ve Muğlak Kent Deneyimleri” Skopdergi - sayı 2

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

5

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %