Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC403
Ders İsmi: Kentsel Tasarım Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
1 3 0 5
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALP ARISOY
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi SEDA HAYAL TATLI
Dr. Öğr. Üyesi Paria VALİZADEH
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders mimari ve kentsel çevre arasında bağlantı kurmayı hedefler. Dersin amaçları arasında, öğrencinin tasarım çalışmalarında kentli olma bilinci taşıması da yer almaktadır. Ders aynı zamanda öğrencilere kentte biçimsel analiz yapabilmeyi sağlar.
Dersin İçeriği: Kentin tanımı, kentlerin tarih içindeki gelişimi, kentsel tasarım ve planlama ilişkisi, kentsel mekân kavramı, kent ve kimlik, yerin ruhu (genius loci) kavramı, mekânda yabancılışma, kentsel elemanlar, ulaşım sistemleri, komşuluk ünitesi kavramı, kentsel tasarımda farklı kullanıcı gruplarının farkındalığı, yeni şehircilik kavramı

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mekan, planlama ve tasarım ilişkisini kurgulayabilmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kentsel ölçekte düşünmek ve tasarlamak
2) Güncel kentsel tasarım uygulamalarla, teorileri arasındaki ilişki kurmak ve yorumlamak
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Güncel kentsel tasarım örneklerinin tartışılması ve eleştirilmesi
2) Kentin içerdiği potansiyeller, sosyo-kültürel, ekolojic ve mekânsal değerlerini çözümleyebilmek.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Çalisma alanı üzerine tartışma ve okumalar
3) Analiz çalışmaları
4) Yerleşme yeri örüntüsünü oluşturan özelliklerin belirlenmesi
5) Araştırma ödevi sunumu
6) Yerleşme düzeni içinde var olan potansiyeller ve mekânsal değerleri belirlemek
7) Yerleşme düzeni içinde var olan potansiyeller ve mekânsal değerleri belirlemek
8) VİZE SINAVI
9) Yerleşme yerinin analizlerine dayalı olarak erişilebilirlik, çeşitlilik, okunabilirlik vb. ilkeleri üzerinden tasarım düzenlemeleri
10) Verilen kritikler doğrultusunda tasarımın geliştirilmesi
11) Verilen kritikler doğrultusunda tasarımın geliştirilmesi
12) Arastirma odevi sunumu
13) Verilen kritikler doğrultusunda tasarımın geliştirilmesi
14) Verilen kritikler doğrultusunda tasarımın geliştirilmesi
15) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Bakan, Kayhan (1999) Urban Design is a Policy. Ankara: METU Faculty of Architecture Press.
2. Bacon, Edmund N. (1969) Design of Cities, M.I.T. Press.
Diğer Kaynaklar: 1. Bakan, Kayhan (1999) Urban Design is a Policy. Ankara: METU Faculty of Architecture Press.
2. Bacon, Edmund N. (1969) Design of Cities, M.I.T. Press.
3. Broadbent, Geoffrey (1990) Emerging Concepts in Urban Space Design. New York: van Nostrand Reinhold.
4. Çubuk, M., ed., (2002) Urban Design and Local Specifities in the Process of Globalisation, I. International Urban Design Meeting, 26-28 September 2001. İstanbul: MSÜ Faculty of Architecture.
5. Cullen, Gordon (1986) The Concise Townscape, 11th ed. (1961). London: The Architectural Press.
6. Elliott Bevlin, Marjorie (1991) Design Through Discovery; The Elements and Principles, Harcourt Brace College Publishers, U.S.A.
7. Gehl, Jan (1987) Life Between Buildings, Using Public Space, Jo Koch, translator, 2nd ed. (1980). New York: van Nostrand Reinhold.
8. Gibberd, Frederick (1960) Town Design, 3 rd ed. New York: Frederick A. Praeger.
9. Giritlioğlu, Cengiz (1991) Şehirsel Mekan Ögeleri ve Tasarımı. İstanbul: İTÜ Mim. Fakültesi.
10. Gosling, David (1996) Gordon Cullen - Visions of Urban Design, London: Academy Press.
11. Kostof, Spiro (1992) The City Assembled -The Elements of Urban Form Through History, London: Bulfinch Press.
12. Kostof, Spiro (1991) The City Shaped – Urban Patterns and Meanings Through History. London: Thames and Hudson Ltd.
13. Krier, R. (1984) Urban Space, 3rd ed. (1979). London: Academy Editions.
14. Kuntay, Orhan (1994) Yaya Mekanı. Ankara: Ayıntap Yayıncılık.
15. Lozano, Eduardo E. (1990) Community Design and The Culture Of Cities. New York: Cambridge University Press.
16. Lynch, Kevin (1989) Good City Form, 6 th ed. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
17. Lynch, K. (1962) The Image of the City, 13 th ed. (1960). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
18. Moughtin, Cliff (1995) Urban Design, Street and Square, 2 nd ed. (1992). Oxford, London: Butterworth Architecture.
19. Morval, J., (1985), Çevre Psikolojisine Giriş, Nuri Bilgin, çeviren, Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir.
20. Rasmussen, Steen E. (1994) Yaşanan Mimari, Ö. Erduran, çevirmen. İst.: Remzi Kitabevi.
21. Reekie, Fraser (1976) Design in the Built Environment, 2nd ed. (1972). London: Edward Arnold Ltd.
22. Roberts, Marion ve Greed, Clara ed. (2001) Approaching Urban Design – The Design Process, Longman.
23. Rossi, Aldo (1988) The Architecture of the City, 4th ed. (1982). Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
24. Panerai, Philippe ve diğerleri (2004) Urban Forms – The Death and Life of the Urban Block, Architectural Press, Great Britain.
25. Schulz, Christian Norberg, Architecture: Meaning and Place, Fleata/Rizzoli, New York.
26. Spreiregen, P Paul D. (1965) Urban Design: The Architecture of Towns and Cities. New York: McGraw-Hill Book Company.
27. Tekeli, İlhan (1994) Bir Kentsel Tasarım Kuramının Geliştirilmesi Üzerine Düşünceler, Kent Planlama Politika, Sanat, c.2, İ. Tekeli, derleyen. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fak., ss. 591-610.
28. Trancik, Roger (1986) Finding Lost Space – Theories of Urban Design. NY: van Nostrand Reinhold.
29. Bakan, Kayhan & Güzin Konuk (1987) Türkiye’de Kentsel Dış Mekanların Düzenlenmesi. Ankara: TÜBİTAK Yapı Araştırma Enstitüsü.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %