Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC210
Ders İsmi: Konutun Tarihi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖNCÜL KIRLANGIÇ IŞIL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Barınma mimarlık alanının en karmaşık ancak en temel içeriğidir. Bu nedenle barınmanın tarihi mimarlık disiplini için pek çok kavramın açıklanmasının sağlar; mahremiyet, güvenlik, anlam, mikrokozmoz, yerleşim dokusu çekirdeği, yapı morfolojisinin hücresi, sosyolojik hücre. Konut, Yuva, Ev, kentsel konut, kırsal konut gibi barınma türleri ve tarihsel değişim süreçlerinin tanımlanması bu dersin amacını oluşturur.
Dersin İçeriği: Konutun tarihsel evrimi; Tarih öncesi konut, Anadolu Medeniyetleri konutları, Antik Dönem Yunan, İran, Mısır, Sümer ve Roma Konutu, Ön Amerikan Konutu-Uzun Ev, Ortaçağdan 16. yy. a kadar konutun evrimi, 17. -19. Y.Y. Arası Konutun Evrimi, Türkiye’de Konutun Tarihsel Evrimi

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Barınmanın tarihi hakkında bilgi sahibi olmak
2) Barınma türleri hakkında bilgi sahibi olmak
3) Konut, ev, yuva kavramları arasındaki ilişkiyi keşfetmek
4) Farklı konut tipolojileri hakkında bilgi sahibi olmak
5) Çağdaş konut mimarisini tarihsel süreçte değerlendirebilmek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı Konulara ilişkin ön okumalar
2) Tipoloji ve dağıtım Konulara ilişkin ön okumalar
3) Antik Roma | Pompeii örneği, İtalya Konulara ilişkin ön okumalar
4) Ortaçağ Mimarisi | Fransız Bastide örneği Konulara ilişkin ön okumalar
5) Öğrenci sunumları Konulara ilişkin ön okumalar
6) Rönesans Mimarisi | Floransa, İtalya örneği Konulara ilişkin ön okumalar
7) Gürcü mimarisi | Bath örneği, Birleşik Krallık Konulara ilişkin ön okumalar
8) VİZE SINAVI
9) 19. yüzyıl mimarisi | Haussmannian Paris örneği, Fransa Konulara ilişkin ön okumalar
10) 20. yüzyılın mimarisi | Höfe, Viyana, Avusturya Konulara ilişkin ön okumalar
11) 20. yüzyılın mimarisi | Siedlungen, Frankfurt, Almanya Konulara ilişkin ön okumalar
12) Öğrenci sunumları Konulara ilişkin ön okumalar
13) II. Dünya Savaşı sonrası yeniden yapılanma | Berlin örneği, Almanya Konulara ilişkin ön okumalar
14) Çalışmaları tartışmak, eleştirmek ve değerlendirmek Konulara ilişkin ön okumalar
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Barbara Miller Lane. HousingandDwelling: Perspectives on Modern Domestic Architecture, 2007
Diğer Kaynaklar: 1.Barbara Miller Lane. HousingandDwelling: Perspectives on Modern Domestic Architecture, 2007
2.Jean-Pierre Adam, Roman building: materialsandtechniques, 1994
3.Hilary French, Key urban housing of thetwentiethcentury, 2008
4.TarihtenGünümüzeKonutveYerleşme, Housing and Settelement in Anatolia. A Historical Perspective(Ed. Y.Sey), İstanbul: TürkiyeEkonomikveToplumsalTarihVakfıyayınları, 1996.
5.Arel, A., OsmanlıKonutGeleneğindeTarihselSorunlar, İzmir 1982
6. Leonardo Benevolo, The Architecture of theRenaissance, 2002 [1968]
7. WalterIson, TheGeorgianbuildings of Bathfrom 1700 to 1830, 1948
8. Wolfgang Sonne | "Dwelling in themetropolis: Reformed urban blocks 1890-1940 as a model forthesustainablecity". In: Progress in Planning, 72, 2, 2009: 53-149

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %