Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC307
Ders İsmi: Felsefi Gerçeklik Olarak Mimarlık
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarlığın felsefe alanından yararlanarak tanımlanması, temel felsefi yaklaşımlar ve mimarlık ile ilişkileri bu dersin amacını oluşturmaktadır. Derste mimarlığın tanımlanması ile mimarlık teorisi ve pratiği arasındaki ilişkiyi anlamak amaçlanacaktır.
Dersin İçeriği: Felsefe alanındaki gerçeklik kavramının tanımlanması, felsefenin tanımladığı gerçeklik tanımlarının mimarlıktaki karşılıklarının araştırılması dersin temel araştırma alanıdır. İdeal gerçeklik, materyalist gerçeklik, varoluşsal gerçeklik ve özdeksel gerçeklik nedir tartışmaları yapılır. Bu tartışmalar ışığında mimarlık alanında üretilmiş olan yapıtların değerlendirmesi yapılır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Felsefe ve Mimarlık ilişkisini tanımlar
2) Eleştirel düşünceyi kavrar.
3) Felsefe disiplininde tanımlanan gerçeklik türlerini tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Mimari yapıtı felsefi gerçeklik olarak çözümler.
2) Mimari yapıtı gerçeklik olarak sınıflandırır ve analiz eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanımı, içerik ve süreç hakkında bilgilendirme
2) Mimarlığın yeniden tanımlanma gereksiniminin tartışılması, gerçeklik kavramının tanımı
3) İdeal gerçekliğin tanımlanması, ideal mimarlık gerçekliğin tanımlanması ve bu gerçekliğin örneklenmesi.
4) İdeal gerçekliğin tanımlanması, ideal mimarlık gerçekliğin tanımlanması ve bu gerçekliğin örneklenmesi.
5) Materyalist gerçekliğin tanımlanması, ideal mimarlık gerçekliğin tanımlanması ve bu gerçekliğin örneklenmesi.
6) Materyalist gerçekliğin tanımlanması, ideal mimarlık gerçekliğin tanımlanması ve bu gerçekliğin örneklenmesi.
7) Forum I
8) ARA SINAV
9) Varoluşsal gerçekliğin tanımlanması, ideal mimarlık gerçekliğin tanımlanması ve bu gerçekliğin örneklenmesi.
10) Varoluşsal gerçekliğin tanımlanması, ideal mimarlık gerçekliğin tanımlanması ve bu gerçekliğin örneklenmesi.
11) Özsel gerçekliğin tanımlanması, ideal mimarlık gerçekliğin tanımlanması ve bu gerçekliğin örneklenmesi.
12) Özsel gerçekliğin tanımlanması, ideal mimarlık gerçekliğin tanımlanması ve bu gerçekliğin örneklenmesi.
13) Forum II: Mimarlığın bir gerçeklik olarak tanımlanması
14) Öğrenci Yarıyıl Sunumları
15) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Güney D., 2003, Mimarlık Gerçeklikleri Ve Mimarlıkta Zamanın Kavranışı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İTÜ
Alsaç Ü. 1997. Theoretical Observation on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi,
Cevizci A. 2000. Felsefe Terimleri Sözlüğü, Paradigma Yayınevi
Diğer Kaynaklar: Frampton K. 1996. A critical History Modern Architecture, Thames, Hudson New York
Gaarder J. 1994 Sofi’nin Günlüğü, Çev. Gülay Kutal, Pan Yayıncılık.
Johnson P., 1994. The Theory of Architecture.
Roth L. 2000. Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi.
Watson W., 1984. Architectonics of Meaning, the University of Chicago Press.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %