Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC309
Ders İsmi: Mimarlıkta Sürdürülebilirlik
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALP ARISOY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ÖZGÜR KAVURMACIOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders günümüzde güncel olarak tartışılan sürdürülebilirlik kavramı üzerine tartışmalara odaklanmaktadır. Mimarlıkta sürdürülebilirlik nedir, hangi alt başlıkları kapsamaktadır soruları tartışılacak güncel sürdürülebilir binalar üzerinde araştırmalar yapılacaktır. Bu bağlamda iklim, konfor, iklim ve enerji kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri yapılı çevrenin enerji etkin pasif iklimlendirme sistemi olarak tasarlanması, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenlerini incelemeyi, etkin ve edilgin iklimlendirme sistemlerini ve öğelerinin mimari çözümler ile entegrasyonunu tanımlanacaktır.
Dersin İçeriği: İklim, iklim ve enerji kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri yapılı çevrenin enerji etkin pasif iklimlendirme sistemi olarak tasarlanması, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri incelemeyi, etkin ve edilgin iklimlendirme sistemleri ve öğelerinin mimari çözümler ile entegrasyonunu tanımlanacak ve öneriler tartışılacaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sürdürülebilirlik kavramını tanımlar
2) Sürdürülebilirlik ve Mimarlık İlişkisini tanımlar
3) Sürdürülebilir Yapı tasarımlarını çözümler
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Ekolojik Tasarım Parametrelerini analiz eder
2) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrar
3) Küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
2) Çevre, İklim, Coğrafya Tanımları ve Türleri Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
3) İklim Krizi Çerçevesinde Sürdürülebilirliğin Tanımı Enerji Sakınımı Nedir: Pasif İklimlendirme Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
4) İklim Krizi Çerçevesinde Sürdürülebilirliğin Tanımı Enerji Sakınımı Nedir: Pasif İklimlendirme Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
5) Sürdürülebilir Fiziksel Konfor Tasarım Stratejileri-Isıtma Soğutma-1 Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
6) Sürdürülebilir Fiziksel Konfor Tasarım Stratejileri -Aydınlatma Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
7) Sürdürülebilir Fiziksel Konfor Tasarım Stratejileri -Aydınlatma Ara-sınava Hazırlanılması
8) ARA SINAV
9) Pasif Enerji Sistemleri-Vernakular Mimari Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
10) Sürdürülebilir Mimari ve Ekoloji, Yeşil Mimari Kavramlarının Tartışılması Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
11) Sürdürülebilirlik, Ekoloji, Yeşil Mimari Örnekleri Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
12) Sürdürülebilirlik, Ekoloji, Yeşil Mimari Örnekleri Verilen kaynakçadan seçilen metinlerin okunması
13) Forum: Günümüzde Sürdürülebilir Mimari Kavramının Tartışılması Dönem Sonu Sunumlarının Hazırlanması
14) Dönem Sonu Sunumları Final Sınavına Hazırlanılması
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Barry, R., The Construction of Building, Volume 1, 2, 3, 4 and 5., 1996
2. Burbery P., Environment and Services; Mitchel's, Longman Group, England 1992. BU Library
TH 6021, B78 1992.
3. Greeno, R., Building Services, Technology and Deign, Longman, 1997
4. Isısan, Mimarın Tesisat El Kitabı, 1999.
5. Lechner N., Heating, Cooling, Lighting: Design Methods for Architecture, Wiley, New York,
1991. B.Lib: TH 7222 L43 1991.
6. Osbourn D., Introduction to Building, Batsford Limited, London, 1985. BU Library.
7. Reid E., Understanding Buildings: A Multidisciplinary Approach, Construction Press, London,
1984. BU Library.
Diğer Kaynaklar: 1. Mumovic, D and Santamouris, M., A Handbook of Sustainable Building Design and Engineering, Earthscan: UK and USA, 2009.
2. The ASHRAE Green Guide, The Design, Construction, and Operation of Sustainable Buildings, Second edition, 2006.
3. Bokalders, V and Block, M., The Whole Building Handbook: how to design healthy, efficient and sustainable buildings, Earthscan: UK and USA, 2010.
4. Reid E., Understanding Buildings: A Multidisciplinary Approach, Construction Press, London, 1984. BU Library.
5. Burbery P., Environment and Services; Mitchel's, Longman Group, England 1992. BU Library TH 6021, B78 1992.
6. Minke, G., Building with Earth: design and technology of a sustainable architecture, Birkhäuser Basel, 2006.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %