Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC308
Ders İsmi: Mimarlar ve Yapıları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yapılı çevrenin üretildikleri dönemin koşullarından etkilenerek yaratıldığı düşünülürse, tasarımları anlamamız için tasarımcıların bulunduğu koşullara bakmamız gereği ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle yaratım süreci mimarın çağını ve bulunduğu ortamı özellikle zamanı nasıl kavradığı ile yakından ilişkilidir. Bu bağlamda zamanın nasıl kavrandığı ve bu kavrayışın yaratım süreçlerine etkisi bu dersin ana tartışma konusudur. Mimarlar ve binaları bu bağlam içinde bu derste tartışılacaktır. Bu derste, öğrenciye günümüz mimarlık ortamına eleştirel bakış yapabilme görgüsü kazandırılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Zamanın kavrayışı teriminin açılımı ve eşzamanlı, sürekli ve kesintili zaman kavrayışı modellerinin tartışılması: Mimarlıkta eşzamanlılık modeli ve dünyadaki örnekleri, mimarlıkta süreklilik modeli ve dünyadaki örnekleri, mimarlıkta sıçramalı süreklilik modeli ve dünyadaki örneklerinin tanımı ve kavranması bu dersin tartışma başlıklarıdır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Dünya ve Türkiye’den mimarları ve yapıtlarını tanır.
2) Zamanın kavrayış biçimlerini tanır ve çözümler.
3) Mimari tasarım süreçlerindeki zamanı kavrayış biçimlerini analiz eder
4) Yapılı çevrede yer alan mimarlık yapıtlarını analiz eder.
5) Yapılı çevrede yer alan mimari yapıtların eleştirel okumalarını yapar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı, kaynaklar ve işleniş biçimi Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
2) Mimarlık yapıları ve tasarlayan ilişkisi, mimarların zamanı kavrayış biçimleri, zamanın kavranması Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
3) Mimarlar ve zaman kavrayışına paralel zamansız mimarlık ve Dünyadan örnekler Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
4) Mimarlar ve zaman kavrayışına paralel, zamansız mimarlık, Türkiye’den örnekler Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
5) Geleneksel mimarlık ve öğretici gücü, Dünyadan örnekler Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
6) Geleneksel mimarlık ve öğretici gücü, Türkiye’den örnekler Foruma hazırlık yapılması
7) Forum I: Klasik ve geleneksel mimarlık arasında benzerlik ve farklılıkların tartışılması Arasınava hazırlanılması
8) ARASINAV Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
9) Tarihe ve tarihsel yapıta bakışın mimarlıkta yerinin tartışılması Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
10) Mimari yapıtta yeni kavramının tartışılması Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
11) Mimaride süreksizlik kavramı ve Dünyadan mimar ve mimarlık örnekleri Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
12) Mimaride süreksizlik kavramı ve Türkiye’den mimar ve mimarlık örnekleri Foruma hazırlık yapılması
13) Forum II: Dünya ve Günümüzde yeni olarak nitelenen mimari yapıtlarının eleştirel okumaları Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
14) Yıl Sonu Öğrenci Sunumlarının Yapılması Final Sınavına Hazırlanılması
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Alsaç Ü., 1997. Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi
2. Frampton K., (1996). A Critical History Modern Architecture, Thames&Hudson New York
Diğer Kaynaklar: 1. Alsaç Ü., 1997. Theoretical Observations on Architecture, Doğu Akdeniz Üniversitesi Basımevi
2. Frampton K., (1996). A Critical History Modern Architecture, Thames&Hudson New York
3. Johnson P., (1994). The Theory of Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York
4. Roth L., (2000). Mimarlığın Öyküsü, Çev. Ergün Akça, Kabalcı Yayınevi
5. Burke P., 1993. Tarih ve Toplumsal Kuram, Çev.Mete Tunçay, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul
6. Carr E. H., 1996. Tarih Nedir, Çev. Misket Gizem Göktürk, İletişim Yayınları, İstanbul.
7. Eisenman P., 1996a. The End of the Classical: The End of the Beginning, the End of the End, Theorizing a New Agenda for Architecture an Anthology of Architectural Theory 1965-1995, Princeton Architectural Press, New York.
8. Elias N., 2000. Zaman Üzerine, Çev. Veysel Atayman, Ayrıntı Yayınları, İstanbul
9. Giddens A., 1998, Modernliğin Sonuçları, Çev. Ersin Kuşdil, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
10. Le Corbusier, 1986, (1931). Towards a New Architecture, Dover Publications INC., New York.
11. Jencks C., 1982. Free-Style Classicism, New Classicism, Edited by Andreas Papadakis& Harriet Watson 1990, Academy Editions Londra.
12. Popper K., 2000. Açık Toplum ve Düşmanları, Cilt I-Platon, Çev: Mete Tunçay, Remzi Kitabevi, İstanbul.
13. Rossi A., 1983. Analogical Architecture, New Classicism, Edited by Andreas Papadakis& Harriet Watson 1990, Academy Editions, Londra
14. Yürekli H., Yürekli F. 2002(b). Mimarlıkta Yeni Kavramı, Mimarlık ve Felsefe, Y.E.M. Yayınları, İstanbul.
15. Güney D., 2003, Mimarlık Gerçeklikleri Ve Mimarlıkta Zamanın Kavranışı Yayınlanmamış Doktora Tezi, İTÜ

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %