Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARC406
Ders İsmi: Tasarım Tektoniği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 0 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. EMINE DILAY GÜNEY
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders tasarım olgusunun özgün yapısını anlamayı, kavramayı hedeflemektedir. Mimari tasarımın özgün yapısı tektonik kavramı bağlamında incelenecektir.
Dersin İçeriği: Tasarım düşüncesinin yapısı, tektoniği, tektonik bileşenleri, arketip, tip bağlamında tartışılır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Mimari ve tektonik kavramını analiz eder
2) Mimari yapıyı analitik yöntemle inceler.
3) Tasarım parametrelerini çözümler.
4) Tasarım süreçlerini örnekler üzerinden çözümler.
5) Tasarımın içkin yapısını anlar.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
2) Tasarım ve Tektonik kavramının tanımlanması Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
3) Tasarım düşüncesinde güncel yaklaşımlar Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
4) Mimari tasarım örneklerinin incelenmesi: Temsiliyet ve gerçeklik Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
5) Mimari tasarım örneklerinin incelenmesi: Temsiliyet ve gerçeklik Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
6) Mimari tasarım örneklerinin incelenmesi: Süreç ve gerçekleştirme Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
7) Mimari tasarım örneklerinin incelenmesi: Süreç ve gerçekleştirme Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
8) Ara Sınav
9) Tasarım süreçlerinde Kurgu yöntemleri I: program&biçim Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
10) Tasarım süreçlerinde Kurgu yöntemleri I: program&senaryo Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
11) Tasarım süreçlerinde Kurgu yöntemleri I: program&hikaye Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
12) Tasarım süreçlerinde Kurgu yöntemleri I: bütüncüllük Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
13) Güncel tasarım Kavramlarının Tartışılması Ders kaynaklarından ilgili metinin okunması
14) Yıl Sonu Sunumları
15) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın
2. Calvino İ. ,2007, Amerika Dersleri, Gelecek Binyıl İçin Altı Öneri, YKY
3. Curl, J. S., 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını
4. Doğan Kuban, 1990, Mimarlık Kavramları, YEM Yayınları
5. Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık
6. Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York
7. Rasmussen E., 2010, Yaşayan Mimari, çev. : Erduran Ö. ,Remzi Kitapevi,
8. Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları
9. The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar, Barcelona
10. Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın
11. Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın
12. Boudon P., 2015, Mimari Mekan Üzerine, çev.: Tümertekin A., Janus Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Bielefeld B. ,Khouli S. , 2007, Tasarım Fikirleri, YEM Yayın
Calvino İ. ,2007, Amerika Dersleri, Gelecek Binyıl İçin Altı Öneri, YKY
Curl, J. S., 1999, Dictionary of Architecture, Oxford Üniversitesi Yayını
Doğan Kuban, 1990, Mimarlık Kavramları, YEM Yayınları
Mimarlık Teorisinin Sorunları, 2016, Editör, Mark Graham, Janus Yayıncılık
Porter, T.; Archispeak, , 2006, Spon Yayınevi Londra ve New York
Rasmussen E., 2010, Yaşayan Mimari, çev. : Erduran Ö. ,Remzi Kitapevi,
Tanyeli U. , 2017 Yıkarak Yapmak, Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık, Metis Yayınları
The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture, 2003, Actar, Barcelona
Tunalı İ. , 2004, Tasarım Felsefesine Giriş, Yapı Yayın
Yürekli F. , 2010, Mimarlık Mimarlığımız, YEM Yayın
Boudon P., 2015, Mimari Mekan Üzerine, çev.: Tümertekin A., Janus Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Açık ve net soru geliştirme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunu hayat boyu öğrenme süreci olarak kavrama
2) Tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilmek için, dijital programları ve teknik çizim standartlarını kullanma, bir projenin tam ve doğru teknik tanımı ve dokümantasyonu uygulama becerisini kazanma
3) Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde, programa yönelik uygun örnekleri ortaya çıkarabilme
4) İki ve üç boyutlu tasarım, mekânsal, mimari ve kentsel bağlamda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin temel mimari ilkelerini uygulayarak tasarlama becerisine sahip olma
5) Mimarlık tarihi teorisi ve eleştirisinin gelişimini, tarihi çevrenin etki ve önemini kavrama yoluyla, sanat ve tasarım sorunlarını fark etme ve estetik farkındalığa sahip olma.
6) Tarihi çevreyi tanıma ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtları ve yapıları belgeleme ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri kavrama
7) Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimi, farklı kültürleri, çocukları, yaşlıları, engellileri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıplarını anlayabilme ve onlara uygun bina ve çevre tasarımı becerisini kazanma
8) Bina tasarımında taşıyıcı strüktür, yapı kabuğu sistemleri, yapı güvenliği ve bina servis sistemlerini, yapı malzemeleri ve bileşenlerinin uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartlarını anlayarak, tasarıma entegre etme becerisine sahip olma
9) Çevresel sistemlerin temel ilkelerini kavrama, küresel bağlamda doğal ve yapay kaynakların korunması için, sürdürülebilir mimari tasarım stratejileri geliştirme becerisine sahip olma
10) Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi mimari çalışmaları etkileyen konularda, mimarın etik ve mesleki yasal sorumluluklarını kavrayabilme
11) Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi şematik tasarım aşamasından detaylı sistem geliştirme aşamasına kadar geliştirme ve değerlendirme becerisi
12) Bireysel yetenekleri arttırıcı farklı rolleri teşhis etme ve üstlenme yolu ile tasarım ekibinin bir üyesi olarak ve diğer ortamlarda başarı ile birlikte çalışma becerisi kazanma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %