Grafik Tasarım
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GRA103
Ders İsmi: Desen
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMET ŞENGÖZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMET ŞENGÖZ
Prof. Dr. BÜNYAMİ ÖZGÜLTEKİN
Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA KÜPÇÜOĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin görsel algılama yeteneklerini var olan yapıcı, yaratıcı ve yorumlayıcı yeteneklerini uyarmak, grafiksel düşünce biçimine uygun hale getirmektir.
Dersin İçeriği: Kompozisyon, oran orantı, ölçü, çizgi, renk, leke ve perspektif çalışmaları ile öğrencinin kişisel anlatım olanaklarını oluşturabilmelerini ve kendilerini ifade edebilmelerini sağlamaktır.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ustaların eserlerini izleyerek, örnekleyerek, öğrencinin görsel hafızasını
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Her türlü çizim / çizgisel anlatım tekniklerini uygulamalı olarak yapabilmek.
2) Figürde hareketi yakalayabilmek, hareket, denge ilişkilerinin kullanılmasını sağlamak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Oran-orantı, ön-arka ilişkilerini kavrayabilmek.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Temel formları ışık-gölgeleriyle kavramasını sağlayarak nesneleri boyutlarıyla kavrayarak birbirleriyle ilişkilendirilmesini sağlamak.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin görev ve sorumluluklarının aktarılması Yok
2) Temel kompozisyon, kağıda yerleştirme, oran- orantı, ölçü alma yöntemlerinin uygulamalı atölye ortamında çalışılması. Serbest çizgi çalışmaları
3) Eskiz, etüd, kroki, desen kavramlarının açıklanarak uygulamalı devam edilmesi. Konulara ilişkin ön okumalar, örnek incelemeleri
4) Çizgi çalışması (Değişik malzeme ve araç gereç kullanarak ) Yok
5) Çizgi değerlerinin geçmiş ve yaşayan ustaların eserlerinden gösterilerek açıklanması. Konulara ilişkin ön okumalar, örnek incelemeleri
6) Basit geometrik formlardan oluşan objelerin bir kompozisyon içinde ele alınarak çalışılması, ardından öğrencilerin katılımıyla ortaya çıkan işlerin değerlendirilmesi. YokKonulara ilişkin ön okumalar, örnek incelemeleri
7) Serbest perspektif, tek kaçış noktalı perspektif, çift kaçış noktalı perspektifin uygulamalı anlatılması. Konulara ilişkin ön okumalar, örnek incelemeleri
8) Sınav. Yok
9) Cansız modelden perspektif çalışması yapılması. Konulara ilişkin ön okumalar, örnek incelemeleri
10) Perspektif çalışmalarının sokak ve meydanlarda, tarihi mekanların iç ve dış mekanlarında uygulamalı yapılarak öğrencinin aynı zamanda çevre ve tarihi farkındalığını yaratmak amaçlanır. Yok
11) Canlı modelden desen çalışması için ön bilgiler ve hızlı etüdlerle ön hazırlıklar. Konulara ilişkin ön okumalar, örnek incelemeleri
12) Canlı modelden değişik malzemelerle ( Karakalem, pastel, füzen, yağlı boya, akrilik, kolaj, çini mürekkebi) çalışma. Karakalem, pastel, füzen, yağlı boya, akrilik, kolaj, çini mürekkebi hazır bulundurulmalıdır.
13) Canlı modelden el ayak ve portre ayrıntı çizimler. Yok
14) Dönem boyunca yapılan çalışmaların bir bütün içinde değerlendirilecek biçimde konularak verilerek kompozisyon çalışmaları yapılması. Yok
16) Final Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Resim - 1 / Temel Sanat Eğitimi, Resim Teknikleri, Grafik Resim / Prof. Dr. Mustafa Aslıer
Diğer Kaynaklar: Mehmet Güleryüz – Resmi Geçit
Mehmet Güleryüz – Desenler
Giorgio de Chirico – Dünyanın Gizemi
Goya – Zamanın Tanığı Gravürler ve Resimler
Şahap Sıtkı – Orhan Peker’den Anılar
Desen Sanatı-1 Temel İlkeler ve Teorik Bilgiler, Nazım Mehmet- Nurdan Karasu Gökçe ,Hayalperest Yayınevi
Tüm Yönleriyle Çizim Sanatı, Gabriel Martin Roig, Remzi Kitapevi
The Drawing Book, Sarah Simlet
Çizimin Temelleri, Barber Barrington
10. Pontormo Drawings - Jacopo Carucci Pontormo and Salvatore S., Harry N. Abrams, INC

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

3

4

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. 5
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. 5
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 4
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 4
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 4
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. 4
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 4
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. 5
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 5
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. 4
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. 4
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 5
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler 4
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). 3
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 3
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 5
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 5
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100