Grafik Tasarım
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GRA104
Ders İsmi: Desen Atölyesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMET ŞENGÖZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi MUHAMMET ŞENGÖZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin klasik sanat eserlerini, sanatçıların farklı yaklaşımlarını kavraması ve bunu destekleyen sergi ve sanatsal olayları izlemeye yönlendirmek; bu birikimler ışığında resmin ve desenin sorunsalını teknik, biçim, renk ve kompozisyon vb. ögelerle uygulama çalışmasını sağlayarak özgün, yaratıcı ve duyarlı bir şekilde estetik bilinç kazandırmak.
Dersin İçeriği: Algılama, imgesel ve kurgusal süreçleri değişik malzeme ve deneyimlerle ortaya çıkarmak.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ustaların eserlerini izleyerek, inceleyerek, öğrencinin görsel hafızasını zenginleştirmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Her türlü çizim / çizgisel anlatım tekniklerini uygulamalı olarak yapabilmek.
2) Çizgi, leke, ton ve doku bilgilerini aralarındaki bağlantıları kurarak üretimlerinde kullanmak
3) Nokta, Çizgi, Düz çizgi, kırık çizgi, kalın çizgi, eğik çizgi gibi farklı çizgileri çalıştığı deseni üzerinde etkin bir biçimde kullanmak
4) Zaman kavramı üzerinden kısa süreli kroki çalışmaları yapmak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Çalıştığı canlı ve cansız nesne, figür, mekan üzerinde oran, orantı, proporsiyon ve plan kavramlarını araştırmak.
2) İç mekan ve dış mekan çalışmalarında düzlem, perspektif, ölçülendirme prensiplerini birbirleri ile ilişkilendirerek kullanmak.
3) İki boyutlu yüzey üzerinde; ölü doğa, figur ve imgesel açık- kapalı kompozisyonlar oluşturmak üzerine becerilerini geliştirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Oran-orantı, ön-arka ilişkilerini kavrayabilmek.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin görev ve sorumluluklarının aktarılması Konulara ilişkin ön okumalar
2) Nokta, Çizgi, Düz çizgi, Kırık çizgi, Spiral çizgi ve etkileri Konulara ilişkin ön okumalar
3) Desende oran, ölçü, plan kavramı Konulara ilişkin ön okumalar
4) Geometrik şekillerde plan ilişkisi. Konulara ilişkin ön okumalar
5) Kısa süreli kroki çalışmaları Konulara ilişkin ön okumalar
6) Canlı model çalışmalarında plan ilişkileri Konulara ilişkin ön okumalar
7) Model çalışması: canlı ve cansız doğa çizimlerinde ölçülendirme prensipleri Konulara ilişkin ön okumalar
8) Ara sınav Yok
9) Model çalışması : durağan cansız modelden kroki çalışmaları Konulara ilişkin ön okumalar
10) Model çalışması : durağan cansız modelden kroki çalışmaları Konulara ilişkin ön okumalar
11) Model çalışması : durağan cansız modelden kroki çalışmaları Konulara ilişkin ön okumalar
12) Model çalışması : durağan cansız modelden kroki çalışmaları Konulara ilişkin ön okumalar
13) Model çalışması ( uzun süreli ) Konulara ilişkin ön okumalar
14) Model çalışması ( uzun süreli ) Konulara ilişkin ön okumalar
15) Final Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fotokopi olarak dağıtılacaktır.
Diğer Kaynaklar: - Resim - 1 / Temel Sanat Eğitimi, Resim Teknikleri, Grafik Resim / Prof. Dr. Mustafa Aslıer
1. Geleceğin Ressamları İçin Çizim Teknikleri : malzemeler, örnek çizimler, projeler / Stanyer, Peter ; çev.: Işılar Kür. İstanbul : Alfa, 2008.
2. Abidin Dino : özel kolleksiyon (1978-1993) / Demirel, Selçuk. İstanbul : Yap Kredi Yayınları, 2003.
3. İnsanların çizimi : yüzler ve figürler / Civardi, Giovanni ; çev.: Ceylan Öztürk; ed.: Emre Zeytinoğlu. İstanbul : Koleksiyon Yayıncılık, 2014.
4. Perspektif sanatı : Herkes için temel kılavuz / Metzger, Phil ; çev.: Gizem Aldoğan; ed.: Firdevs Candil Çulcu. İstanbul : Hayalperest Yayınevi, 2012.
5. Desen Sanatı-1 Temel İlkeler ve Teorik Bilgiler, Nazım Mehmet- Nurdan Karasu Gökçe ,Hayalperest Yayınevi
6. Tüm Yönleriyle Çizim Sanatı, Gabriel Martin Roig, Remzi Kitapevi
7. The Drawing Book, Sarah Simlet
8. Çizimin Temelleri, Barber Barrington
9. Pontormo Drawings - Jacopo Carucci Pontormo and Salvatore S., Harry N. Abrams, INC.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

8

3

6

7

9

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. 5
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. 4
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 5
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 4
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 4
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. 5
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 5
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. 5
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 5
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. 4
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. 5
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 5
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler 5
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). 4
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 4
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 4
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 5
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100