Grafik Tasarım
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GRA110
Ders İsmi: Yazı Tasarımı ve Tipografi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. KASIM ERTÜRK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. KASIM ERTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tipografinin tarihi, temel terimleri, temel yazı karakterleri ve anatomileri konularında bilgiler vermek. Uygulamalı projeler ışığında tipografik tasarım kriterlerini öğretmek. Tasarım kalitelerini, tasarımın temel ilkelerini kavramak. Grafik tasarım teknikleri ve yaratıcı becerileri geliştirmek.
Dersin İçeriği: Sanat eğitiminin temel ilke, kavram ve yöntemlerini kazandırılır. Öğrencinin yaratıcı gücünü kullanarak gözlem, izlenim ve duygularını sanat yoluyla ifade edebilme yeteneği geliştirilir. Görsel algılamada belirliliği sağlayan ilkeler ve bunun yanında nokta, çizgi, yön, düzlem, hacim, biçim, sekil, mekan, ölçü, oran, aralık, doku, renk, hareket, ışık, gölge gibi temel tasarım ögelerinin tanıtımı ve görsel üzerindeki etkisi öğretilir.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Geçmişten günümüze grafik tasarım tarihi hakkında bilgi sahibi olabilecek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Tipografik Yazı Tasarım becerilerine hakim olabilecek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Farklı fontlar ve yazı karakterlerinin sınıflandırılması hakkında bilgi sahibi olabilecek
Alana Özgü Yetkinlik
1) Harf ve yazı karakterlerinin anatomisi ile yapısal özellikleri hk.bilgi sahibi olabilecek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Deneysel tipografi ile görsel düzenleme uygulamalarını gerçekleştirebilecek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tipografinin tanımı, işlevi ve grafik tasarım çalışmalarındaki önemi hakkında genel bilgilendirme Örnek incelemesi
2) Tipografinin ve kaligrafinin grafik tasarım uygulamalarında doğru ve etkili kullanımına ilişkin görsellerin incelenmesi ve uygulanması Örnek incelemesi.
3) Deneysel tipografide dikkat çekici, ilgi uyandırıcı uygulamaların yapım aşamaları ve kelime kavram ve özellikleri Örnek incelemesi.
4) Yazı karakterlerinin uygun satır aralığında yazılması ve harf aralık çalışmalarının yapılması Örnek incelemesi.
5) Majiskül ve miniskül yazıların metin içerisindeki etkilerinin değerlendirilmesi Örnek incelemesi.
6) Renk nedir? Rengin psikolojik etkileri, tasarımda rengin önemi. Örneklerle anlatılması / Tasarım prensipleri ve sanatın öğeleri? Örneklerle tanımlamaları Örnek incelemesi.
7) Afiş tasarımında kullanılan tipografik yazı karakterlerinin rengi, ölçüsü, ağırlığı ve stillerin özellikleri Örnek incelemesi.
8) Ara sınav Yok
9) Ön taslak hazırlama süreci Yok
10) Uygulama çalışmaları Yok
11) Harf biçimlerini geliştirme ve dönüştürme Yok
12) Uygulama çalışmaları Yok
13) Üç boyutlu harf çalışması Yok
14) Tipografik afiş Yok
15) Final Yok
16) Final Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fotokopi olarak dağıtılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Harflerle tasarım / James Craig – William Bevington, Grafik tasarım / Alan Weil,
Çağdaş tipografinin temelleri / Namık Kemal Sarıkavak 1. Modern sanat ve yeni tipografi (Emre Becer)
Çağdaş Tipografinin Temelleri (Namık KemalSarıkavak)
An A-Z of Type Designers (Neil Macmillan)
90th Century Type (Lewis Blackwell)
Typograpy 28 (The Annual of the Type Directors Club)
Typo (Friedrich Friedl - Nicolaus Ott - BernardStein)
Grafik tasarım dergileri, Tipografi ile ilgili tez çalışmaları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. 5
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. 5
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 5
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 4
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 5
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. 5
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 5
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. 5
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 5
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. 4
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. 5
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 5
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler 5
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). 4
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 4
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 4
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 5
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 5
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100