Grafik Tasarım
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GRA412
Ders İsmi: Dijital İmgelem
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Türkçe
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA KALYONCU
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. KASIM ERTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Grafik Tasarım alanında sayısal görüntünün kullanım alan, yöntem ve özelliklerini fark ettirmek. Sayısal görüntüde teknik, içerik ve estetik unsurların birlikteliğini algılama, yorumlama ve uygulama yeterliğini kazandırmak ve pekiştirmek. Sayısal görüntü işlemenin uygulama ve çözümleme becerilerini edindirmek.
Dersin İçeriği: Sayısal görüntünün tanımı, kapsam ve özellikleri; sayısal görüntünün elde edilme ve saklanma yöntem ve formatları; görüntü formatlarının görsel kaliteye etkisi; bir sayısal görüntü olarak fotoğrafın oluşumu ve çekim teknikleri; analog ve sayısal fotoğrafın farkları; sayısal görüntünün işleniş biçimleri; sayısal ortamda foto-manipülasyon yöntem ve uygulamaları.

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1 . Sayısal görüntünün oluşum ve kayıt yöntemlerini ayırt eder. 1.1 . Sayısal görüntüye ilişkin temel kavramları tanımlar. 1.2 . “Binary” sisteminin temel özelliklerini tanır. 1.3 . Bitmap ve vektör tabanlı görüntülerin temel fark ve kullanım alanlarını hatırlar. 1.4 . Sayısal fotoğraf makinesi, kamera ve tarayıcılarla sayısal görüntü elde etme yöntemlerini saptar. 1.5 . Kayıplı ve kayıpsız formatlarla saklama yöntemlerini ayırt eder. 1.6 . Piksel tabanlı ve matbu alanlar için gerekli sayısal görüntü standartları tanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 2 . Sayısal fotoğrafın oluşma prensiplerini çözümler. 2.1 . Analog ve sayısal görüntü oluşturma yöntemlerinin farkını ayırt eder. 2.2 . Eksiltmeli bir sanat alanı olarak sayısal fotoğrafı tanımlar. 2.3 . Kadrajlamanın sayısal görüntünün içeriğine etkisini saptar. 2.4 . Çekim açısı, mesafesi ve kadrajlama ilişkilerini deneyimler. 2.5 . Sayısal SLR makinelerde fotografik görüntünün teknik oluşum yöntemini tanımlar. 2.6 . Sayısal SLR makinede mercek, diyafram, deklanşör, perde, ayna ve sensorun işlevlerini ifade eder. 2.7 . Sayısal makine tip ve sensorlarının avantaj ve dezavantajlarını tanımlar. 2.8 . ISO, diyafram ve enstantanenin işlevlerini betimler. 2.9 . Pozlama mantığını tanır. 2.10 . Pozlama hesapları çözer.
2) 3 . Sayısal SLR makine ile işlenebilir görüntü elde eder. 3.1 . Farklı ışık ortamlarına göre pozlama prensiplerini ve ayarlarını uygular. 3.2 . Dar açılı, geniş açılı ve standart objektiflerin görüntüye etkisini ayırt eder. 3.3 . Farklı objektiflerin, diyafram değerlerinin ve konuya mesafenin görüntüde alan derinliğine etkisini tanımlar. 3.4 . Eklemeli renk tayfında ışığın renginin oluşumunu hatırlar. 3.5 . Işığın sıcaklığının görüntüye etkisini belirler. 3.6 . Ortamın ışığına göre sayısal fotoğraf makinesinde beyaz ayarını uygular.
3) 4 . Verili bir sayısal fotoğrafın oluşma yöntemini saptar. 4.1 . Verili bir fotografik görüntüdeki alan derinliğini elde etmek için kullanılan yaklaşık değer ve mercek tiplerini adlandırır. 4.2 . Hareketin durdurulduğu ya da uzatıldığı fotoğraflarda kullanılan yaklaşık değer ve mercek tiplerini saptar. 4.3 . Verili bir fotografik görüntünün oluşturulduğu ışık koşullarını ifade eder.
4) 5 . Grafik tasarımla sayısal görüntüyü estetik ve işlevsel olarak ilişkilendirir. 5.1 . Grafik etki için çeşitli filtreleri, kendi sayısal fırçalarını ve ayar katmanlarını birlikte kullanır. 5.2 . Grafik etki için farklı görüntüleri katmanlar halinde iç içe işlemeyi deneyimler. 5.3 . Grafik etki için çeşitli foto-manipülasyon ve rötuş tekniklerini sınar. 5.4 . Grafik etki için foto-blend tekniklerini uygular. 5.5 . Çeşitli grafik unsurları sayısal görüntü ile iç içe kullanır. 5.6 . Sayısal görüntü ve metin ilişkisini uygulamalı örnekler üzerinden deneyimler. 5.7 . İşlenmiş bir görüntünün kullanım alanıyla ilişkisini işlevsel, estetik ve etik açıdan tartışır.
5) 6 . Sayısal bir görüntü üzerinde çeşitli işleme yöntemleri uygular. 6.1 . Bilgisayar ortamında sayısal bir fotoğrafın ışık ve renk ayarlarını yeniden düzenler. 6.2 . Bilgisayar ortamında sayısal bir fotoğrafın alan derinliğini yeniden yorumlar. 6.3 . RAW ve jpeg formatlarının farklı işleniş unsur, avantaj ve dezavantajlarını deneyimler. 6.4 . İşlemekte olduğu görüntülerin metadata dosyalama sistemlerini kullanır. 6.5 . Bilgisayar ortamında çoklu sayısal görüntü işleme yöntemlerini bir arada uygular.
6) 7 . Sayısal bir görüntünün işlenme aşamalarını çözümler. 7.1 . Verilen bir sayısal görüntünün işlenme aşamalarını ayırt eder. 7.2 . Verilen sayısal görüntünün uygulama biçim ve tercihlerini kullanım alanı ile ilişkilendirir. 7.3 . Verilen görüntünün işleniş biçiminin etik ve estetik yönlerini sorgular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Ders tanıtım ve uygulama, etik disiplin ve değerlendirme bilgilerinin açıklanması 1.1. Sayısal görüntünün Grafik Tasarım alanı içindeki yeri ve dersin alanın diğer dersleri ile etkileşiminin vurgulanması 1.2. Sayısal görüntüye dair temel terimlerin tanıtılması 1.2.1. Sayısal görüntünün tanımı 1.2.2. Sayısal görüntünün kapsam ve özelliklerine giriş
2) 2. Sayısal görüntünün elde edilme yöntem ve formatları 2.1. “Binary” sisteminin temel özellikleri 2.2. Bilgisayar üzerinde sayısal görüntünün oluşturulması 2.2.1. Bitmap ve vektör tabanlı görüntülerin temel farkları ve kullanım alanları 2.2.2. Bu formatlarla oluşturulan görüntülerin nitelikleri 2.3. Donanımlar ve aygıtlar ile oluşturulan görüntünün sayısal görüntüye dönüştürülmesi 2.3.1. Sayısal fotoğraf makinesi, kamera ve tarayıcılar 2.4. Sayısal görüntünün saklanma yöntem ve formatları 2.4.1. Kayıplı ve kayıpsız formatlar 2.4.2. Piksel tabanlı ve matbu alanlar için gerekli sayısal görüntü standartları
3) 3. Eksiltmeli bir sanat alanı olarak sayısal fotoğrafın diğer görüntülerden farkı 3.1. Sayısal fotoğraf ve kadraj algısı 3.2. Kadrajlama biçimleri 3.3. Kadrajlamanın sayısal görüntünün içeriğine etkisi 3.4. Çekim açılarının sayısal görüntüye etkisi 3.5. Açı, mesafe ve kadrajlama ilişkileri 3.6. Kadrajlama ve içerik çözümlemeleri
4) 4. Sayısal görüntüde ışığın kaydı olarak fotografik görüntünün teknik oluşumu 4.1. Sayısal SLR makinelerin aksamları 4.1.1. Mercek, diyafram, deklanşör, perde, ayna ve sensor tanım ve işlevleri 4.1.2. Sayısal SLR makinenin sisteminin prensiplerinin açıklanması 4.2. Sayısal ve analog fotoğrafın farkları 4.3. Fotografik görüntünün sayısal kayıt biçim ve formatı 4.3.1 Sayısal makine tip ve sensorlarının avantaj ve dezavantajları
5) 5. Sayısal fotoğraf makinesinin çekim prensipleri 5.1. Diyafram ve enstantane kavramlarına genel giriş 5.1.1. Diyaframın tanımı, işlevi ve sayısal değerleri 5.1.2. Enstantanenin tanımı, işlevi ve sayısal değerleri 5.2 Pozlama mantığı ve hesaplarına giriş 5.2.1. Basit pozlama hesapları
6) 6. Sensorun ışığa duyarlılığının sayısal fotografik görüntüye etkisi 6.1. ISO’nun tanımı, işlevi ve sayısal değerleri 6.2. Farklı ışık ortamlarının sayısal görüntüye etkisi 6.2.1. N, N- ve N+ pozlama 6.3. ISO, diyafram ve enstantanenin birlikte çalışma prensibi 6.3.1. Karmaşık pozlama hesapları 6.4. Uygulama örnekleri ve egzersizleri
7) 7. Objektif tiplerinin görüntüye etkisi 7.1. Dar açılı, geniş açılı ve standart objektifler 7.1.1 Farklı objektiflerin kullanım alan, avantaj ve dezavantajlarının karşılaştırılması 7.2. Sayısal görüntüde alan derinliği 7.2.1 Objektif tiplerinin alan derinliğine etkisi 7.2.2. Diyafram ayarlarının alan derinliğine etkisi 7.2.3. Konuya mesafenin alan derinliğine etkisi
8) Ara Sınav (Sınav Gününüzü Kontrol Ediniz)
9) 9. Işığın görüntünün renk değerlerine etkisi 9.1. Işığın sıcaklığının tanımı ve etkisi 9.2. Beyaz Dengesi ayarı 9.3. Piksel bazlı görüntüde RGB bazlı renk tayfı 9.3.1. RGB bazlı renk tayfının sayısal işlenmesi 9.3.2. RGB bazlı renk tayfının CMYK bazlı matbu görüntüye dönüştürülmesi
10) 10. Sayısal işleme yöntemleri 10.1. Sayısal fotografik görüntünün pozlama ayarlarının bilgisayarda işlenmesi 10.2. Sayısal fotografik görüntünün beyaz dengesi ayarlarının bilgisayarda işlenmesi 10.3. Sayısal fotografik görüntünün alan derinliğinin bilgisayarda işlenmesi 10.4. Sayısal görüntünün kontrast ve renk eğrilerin bilgisayarda işlenmesi 10.5. Sayısal görüntüde farklı filtrelerin etkisi 10.6. Sayısal görüntüde katmanlarla çalışma yöntem ve avantajları 10.7. Sayısal görüntüde doku yaratma ve düzeltme yöntemleri 10.8. Sayısal görüntüde keskinlik ve netlik düzeltmeleri 10.9. Sayısal işleme sonrası Grafik Tasarım alanının kullanımına yönelik kayıt format, avantaj ve dezavantajları
11) 11. RAW ve jpeg sayısal formatlarının işleniş farklılıkları 11.1. Sayısal görüntüde Metadata kullanımı 11.1.1. Metadata kullanarak oluşturulan dosyalama sistemleri 11.1.2. Farklı dosyalama sistemleri ile sayısal işleme programları arasında geçiş sağlama 11.2. Sayısal görüntünün katmanlı işlenmesi ve foto-manipülasyon 11.2.1. Foto-manipülasyonda etik sınırlandırma 11.2.2. Grafik tasarımda foto-manipülasyonun kullanım alanları 11.2.3. Sayısal rötuşun kullanımı ve uygulama teknikleri 11.2.4. Foto-manipülasyon örneklerinin incelenmesi
12) 12. Foto-manipülasyon teknikleri 12.1. Sayısal görüntüde istenilen grafik etkiyi yaratma 12.1.1. Grafik etki yaratmak için sayısal ortamda fırça kullanımı 12.1.2. Grafik etki yaratmak için sayısal ortamda kişisel fırça oluşturulması 12.1.3. Grafik etki yaratmak için çeşitli filtrelerin katmanlı kullanımları 12.1.4. Grafik etki yaratmak için yeniden çerçeveleme yolları 12.1.5. Grafik etki yaratmak için yeniden ışıklandırma yöntem ve uygulamaları 12.2. Sayısal ortamda farklı katmanların birbiri üzerinde ve bütünleşik etkilerinin incelenmesi 12.3. Sayısal görüntü ve metin ilişki ve düzenlemeleri
13) 13. Farklı sayısal görüntüleri birlikte işleme teknikleri 13.1. Foto-blending: Grafik etki yaratmak için farklı görüntülerin iç içe işlenme teknikleri 13.1.1. Dadaizm’de fotokolaj ve fotomontaj örnekleri 13.1.2. Foto-blending, fotokolaj ve fotomontajda etik sınırlandırma ve tekinsiz kavramı 13.2. Çağdaş foto-blending örnekleri 13.3. Sayısal olarak birleştirilen görüntüde istenilen grafik etkiyi yaratma 13.3.1. Grafik etkili foto-blending yaratmak için sayısal ortamda ayar katmanlarının çoklu kullanımı 13.3.2. Grafik etkili foto-blending yaratmak için kütlelerin düzeltilmesi 13.3.3. Grafik etkili foto-blending yaratmak için dokuların taşınması
14) 14. Sayısal görüntüde aynı ortamda yaratılmışlık etkisi elde etme 14.1. Farklı ortamlarda oluşturulmuş sayısal görüntülerin ışıklarının ortaklaştırılması 14.2. Sayısal işleme yoluyla aynı mekana yerleştirme 14.3. Sayısal işleme yoluyla ışığın sıcaklık değerlerinin ortaklaştırılması 14.4. Sayısal işleme yoluyla geçişliliğin sağlanması 14.5. Sayısal işleme yoluyla görüntüde yapaylığın sıfırlanması 14.6 İşlenen görüntü ile kullanım alanının uygunluğunun incelenmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders malzemeleri fotokopi yoluyla dağıtılacaktır.
Diğer Kaynaklar: Kalfagil, S., “Fotoğrafın Yapısal Öğeleri ve Fotoğraf Sanatında Kompozisyon”, Fotoğrafevi Yayınları, 2012
Erzen, J. N., “Fotoğraf Notları”, Say Yayınları, 2004
İkizler, E., “Filmden Dijitale Fotoğraf”, Say Yayınları, 2007
Barthes, R., “Camera Lucida: Reflections on Photography”, Farrar, Straus and Giroux, 1982
Graham, R., “The Digital Image”, Whittles Publishing, 2005

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. 5
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. 4
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 5
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 4
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 5
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. 5
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 5
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. 5
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 5
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. 5
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 5
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler 5
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). 4
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 5
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 4
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 5
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 5
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. 4

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100