Grafik Tasarım
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GRA418
Ders İsmi: Ekolojik Tasarım
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar AKTS
2 1 0 4
Öğretim Dili: Turkish
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ŞULE YILMAZ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ŞULE YILMAZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Grafik tasarım materyali ve ögelerinin, ekoloji ve sürdürülebilirlik gibi kavramların bir arada ele alınarak tasarım projesi üretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği:

Öğrenme Çıktıları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Çıktıları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ekolojik tasarım ve sürdürülebilirlik kavramlarını bilme.
2) Medya ve ekoloji kavramın ele alır ve üretimleri grafik tasarım çerçevesinde inceler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yeşil tasarım kavramını ön planda tutarak grafik tasarım üretim sürecine dahil eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Tasarım yoluyla hem içerik hem de üç boyutlu materyal bağlamında ekoloji ve sürdürülebilirlik kavramını öne çıkarma.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Problemlere grafik tasarım aracılığıyla yaratıcı çözümler geliştirme
2) Malzeme tüketimi ve depolama kavramlarını göz önünde bulundurarak tasarım yapmak.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriği anlatılarak bir dönem boyunca dersin nasıl işleneceğine dair genel bilgilendirme yapılacaktır. Yok
2) Ekoloji kavramı tartışılacaktır. Alan araştırması
3) Sürdürülebilirlik kavramı incelenecek ve kavramla ilgili okumalar yapılacaktır. Alan Araştırması
4) Ekoloji ve sürdürülebilirlik kavramı ön planda tutularak grafik tasarım alanındaki ulusal ve uluslararası üretimler incelenecek ve yorumlanacaktır. Örnek İncelemesi
5) Ekoloji ve sürdürülebilirlik kavramı ön planda tutularak grafik tasarım alanındaki ulusal ve uluslararası üretimler incelenecek ve yorumlanacaktır. Örnek İncelemesi
6) Araştırmalar sonucunda uygulama projesi için eskizler yapılır ve değerlendirilir. Eskiz Çalışması
7) Tasarım sonuçlandırılır. Örnek İncelemesi
8) ARA SINAV Yok
9) Medya ve ekoloji kavramları grafik tasarım çerçevesinde incelenir ve araştırılır. Alan Araştırması
10) Araştırmalar sonucu proje raporu oluşturulur. Alan Araştırması
11) Proje raporuna uygun olarak eskiz yapılır. Örnek İncelemesi
12) Değerlendirme yapılır, öneriler doğrultusunda tasarım geliştirilir. Örnek İncelemesi
13) Proje çalışmasının geliştirilmesi Örnek İncelemesi
14) Tasarım finalize edilir. Örnek İncelemesi
15) FİNAL SINAVI Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Ekoloji, Çevre ve Medya, Prof. Dr. Ferlal Örs, Dr. Petek Durgeç, Doruk Yayınları, 2022.
Sanat ve Ekoloji, Eda Sezgin, İletişim Yayınları, 2022.
Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 15, 2012.
Grafik Tasarımda Ekolojik Yaklaşımlar ve Ekolojik Ürün Ambalajı, Cansu Başdemir, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı, Yüksek Lisans Tezi, 2015.
Grafik Tasarımın Sürdürülebilirlik İçerisindeki Rolü Ve Bıoposter Tasarımı, Semih Oduncu Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik Anasanat Dalı, Sanatta Yeterlilik Tezi, 2020.
GMK “dedi ki” Yazılar Serisi
www.firstthingsfirst2020.org/turkish

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

4

3

6

Program Kazanımları
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir.
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir.
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır.
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır.
8) Duyusal algıyı somutlaştırır.
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler.
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi).
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır.
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder.
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür.
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sanat ve tasarım kültürü ile tasarım düşüncesi /konsepti ve felsefesine ilişkin bilgiye sahiptir. 3
2) Endüstri Devrimi, modern gelenekler, postmodern kültür ve Tasarım ilişkileri konusunda genel kültür ve bilgi sahibidir. 3
3) İlgili sanat ve tasarım alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşim konusunda bilgi sahibidir. 3
4) Araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. 4
5) İlgili sanat ve tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. 4
6) Tasarım alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlayarak kullanır. 4
7) Tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanır. 4
8) Duyusal algıyı somutlaştırır. 4
9) Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 5
10) Bireysel ve grup üyesi olarak proje tasarım ve uygulama süreçleri içinde çalışır, sorumluluk alır ve planlama yapar. 4
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; tasarım alanındaki gelişmeleri izler. 4
12) Çözümleyici ve eleştirel düşünür. 4
13) Tasarım alanına dair öğrenme gereksinimlerini belirler 2
14) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi : B1 Düzeyi). 2
15) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyi ile tasarım alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3
16) Tasarım alanı ile ilgili konuları uzman ya da uzman olmayan kişilere görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak etkin ve doğru olarak aktarır. 4
17) Tasarım alanında ulusal ve uluslararası değerlerin farkına varır ve etik değerlere uygun hareket eder. 4
18) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, estetik, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürür. 2
19) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100